Canon EOS 250D review

In deze review beoordelen we de Canon EOS 250D uitgebreid op verschillende criteria. De Canon EOS 250D staat bekend als een van de meest geschikte camera’s voor beginnende fotografen en amateurfotografen. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid en de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding is dit echt een ideale camera voor beginners. Ben jij benieuwd naar de eigenschappen en specificaties van deze camera? En naar de plus- en minpunten van de camera? Lees dan gauw verder. Wij leggen het je graag uit!

Voordelen Canon EOS 250D

✓ 24,1 megapixel APS-C sensor

✓ 4K video resolutie

✓ tot 5 beelden per seconde!

✓ deel je beelden via de Wifi verbinding!

Bekijk de Canon EOS 250D bij één van onze partners

€549,00
€640,00
€659,00
€699,00

Voor wie is de Canon EOS 250D geschikt?

De Canon 250D is erg geschikt voor beginnende fotografen en voor amateurfotografen. De camera biedt vele kwalitatieve opties voor mensen die net beginnen met fotograferen. Ook is de camera erg gebruiksvriendelijk en kun je ervoor kiezen om in de automatische of handmatige modus te fotograferen. Dankzij de gebruiksvriendelijke interface, de Creative Assist en de mogelijkheden is dit een goede camera om mee te beginnen! En dat tegen een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding!

Specificaties Canon EOS 250D

We hebben hieronder de specificaties van de Canon EOS 250D uitgebreid op een rijtje gezet. Als je een nieuwe camera wilt kopen, is het verstandig om de specificaties van de camera goed te bekijken. Op die manier krijg je een goed beeld van de camera en kun je bepalen of de camera geschikt is voor jou!

• Processor: DIGIC 8
  • Lensmount: Canon EF-S 4
  • Autofocus: ✓
  • RAW: ✓
  • Maximale beelden per seconde: 5

Belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS 250D

Nu jij alle uitgebreide specificaties hebt doorgenomen, gaan we nu kijken naar de belangrijkste en meest opmerkelijke eigenschappen van de Canon EOS 250D. Zo weet jij straks precies wat je allemaal met de camera kan doen. Dat maakt het ook makkelijker om de camera te vergelijken met andere camera’s!

De beeldsensor

De EOS 250D heeft een 24,1 megapixel APS-C beeldsensor. De sensorgrootte is 22.3mm x 14.9mm. De beeldkwaliteit van de foto’s wordt erg hoog met deze camera. Zelfs de kleinste details legt de camera gemakkelijk vast. Als je de camera gebruikt in combinatie van een hoogwaardige lens, krijg je de meest optimale beeldkwaliteit!

Canon EOS 250D autofocus

Met de Canon EOS 250D kun jij filmen in 4K of Full HD video resolutie. Zo kun jij video’s maken van hoogwaardige kwaliteit! De maximale video resolutie van deze camera is 3840 x 2160 pixels. Je kunt daarbij kiezen uit framerates van 24 of 25fps bij 4K of voor 24, 25, 30, 50, 60fps bij Full HD. De camera is daarnaast ook geschikt voor vloggen. De camera is namelijk voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Ideaal dus voor de vloggers!

Autofocus en schiet tot 5 beelden per seconde!

De Canon EOS 250D beschikt over een ingebouwde autofocus. De autofocus stelt automatisch het onderwerp vast. Zo krijg jij je onderwerp scherp in beeld en krijg je minder last van ruis op je foto’s. Verder is de camera voorzien van 9 autofocuspunten. Zo wordt elk detail erg scherp en hoef je je geen zorgen te maken over ruis. De autofocus is ook nog eens erg snel en dat zorgt er in combinatie met de snelle sluitertijd voor dat je tot wel 5 beelden per seconde kan schieten met deze camera! Wil je nog sneller foto’s kunnen maken? Kijk dan eens naar de Canon M50, deze camera schiet tot wel 10 beelden per seconde!

Het kantelbare touchscreen scherm biedt vele opties. Omdat het scherm kantelbaar is, kun je makkelijker fotograferen en filmen vanuit verschillende hoeken. Hierdoor is de camera bijvoorbeeld ook erg geschikt voor vloggers. Vloggers kunnen zichzelf makkelijk zien dankzij het kantelbare scherm en dankzij de Dual Pixel CMOS AF zien ze het beeld erg exact en scherp tijdens het filmen in de Live View modus.

Canon EOS 250D scherm

Creative Assist

De Canon 250D staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Dat is ook de reden waarom veel beginnende fotografen en amateurfotografen kiezen voor de Canon 250D. Het menu van de camera is erg gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Zo leert iedere beginner op een snelle en eenvoudige manier de opties en mogelijkheden van de camera goed kennen. Ook biedt de camera de functie Creative Assist, die veel creatieve mogelijkheden aanbiedt. Erg leuk om mee te experimenteren!

Automatische en handmatige modus

Wat de camera nog meer erg gebruiksvriendelijk maakt, is de keuze tussen de automatische of handmatige modus. Als fotograaf kun jij bepalen vanuit welke modus jij wilt fotograferen. Voor beginners is de automatische modus een fijne optie om te wennen aan de camera. Als je eenmaal gewend bent aan de camera, is het natuurlijk ook leuk om te experimenteren met instellingen. Je kunt er daarom ook voor kiezen om de camera in te stellen in de handmatige modus. Zo kun je zelf instellingen zoals het diafragma, de sluitertijd en de ISO-waarde aanpassen. Op die manier kun jij voor elke situatie de instellingen aanpassen en krijg jij de meest hoogwaardige foto’s in elke situatie!

CameraConnect app

Een andere fijne mogelijkheid van de Canon EOS 250D is het delen van je geschoten beelden via de CameraConnect app. De Canon EOS 250D is namelijk voorzien van Bluetooth en Wifi en daarmee kun je eenvoudig je geschoten beelden delen met andere apparaten. Als je de app hebt geïnstalleerd op je tablet, smartphone of laptop kun jij de beelden eenvoudig importeren. Ook tijdens het fotograferen kun je de camera via de app besturen. Zo kun je foto’s schieten via je smartphone en dat maakt het makkelijker om bijvoorbeeld jezelf op de foto te zetten. Vervolgens deel je de beelden direct op social media!

Nadelen Canon EOS 250D

In vergelijking met de alternatieve camera’s heeft de Canon EOS 250D naar onze mening ook een aantal nadelen. Zo is de camera bijvoorbeeld niet water- en stofbestendig. Dit is niet erg handig voor als je de camera veel buiten of op reis wilt gebruiken. Ook is de Canon EOS 250D voorzien van slechts 9 autofocuspunten, terwijl dat bij bijvoorbeeld de Canon M50 er wel 143 zijn! De camera is niet voorzien van ingebouwde beeldstabilisatie en zo wordt het schieten van foto’s zonder ruis een stuk moeilijker. Het gebruik van een statief is dan essentieel. Je merkt het al, er zijn een paar nadelen als je de camera vergelijkt met andere camera’s. Mede dankzij de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding is deze camera alsnog een goede keuze voor beginnende fotografen en amateurfotografen!

De plus- en minpunten op een rijtje!

We hebben hieronder de plus- en minpunten van de Canon EOS 250D uitgebreid op een rijtje gezet. Zo is het makkelijk om de camera goed te kunnen vergelijken met andere camera’s en kun jij een betere keuze maken!

24,1 APS-C sensor
4K en Full HD video resolutie
ISO-waarde 100-25600
CameraConnect App
Tot 5 beelden per seconde
Creative Assist

Niet waterbestendig
Geen beeldstabilisatie
Slechts 9 autofocuspunten

Om het gebruik van de Canon EOS 250D te optimaliseren is het verstandig om de camera te combineren met goede accessoires. Maar wat voor accessoires zijn nou handig om te kopen en waar moet tijdens het uitzoeken van accessoires op letten? Wij hebben hieronder een aantal relevante accessoires op een rijtje gezet. Ook leggen we uit waar je op moet letten bij het uitzoeken van deze accessoires!

De meest belangrijke accessoire bij een camera is toch wel een lens! De kwaliteit van de foto’s en video’s is namelijk niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de camera, maar even goed ook van de kwaliteit van de lens. Zorg er dus voor dat je ook goed onderzoek doet naar de kwaliteit van de lens voordat je een lens koopt. De Canon EOS 250 is voorzien van een Canon EF-S mount. Zorg er daarom altijd voor dat de lens die je uitkiest is voorzien van deze mount. Bepaal tijdens de zoektocht naar een nieuwe lens eerst waar je de camera en lens voor wilt gaan gebruiken. Heb je een specifiek fotografie doel of wil je de camera gebruiken voor een heleboel verschillende situaties? Als je bijvoorbeeld alleen foto’s wilt maken van familie en vrienden volstaat een standaard lens. Wil je echter ook onderwerpen vanaf een verre afstand kunnen fotograferen? Dan is een telelens een goede optie. Als je het fotografiedoel weet en je weet wat voor soort lens daarbij past, is het belangrijk dat je ook op de volgende punten let:

• De brandpuntafstand
  • Het diafragma
  • Beeldstabilisatie
  • Glaselementen en coatings

Heb je al deze punten bekeken en voldoen deze aan je eisen? Dan heb je de juiste lens gevonden!

Een andere relevante accessoire is een statief. Een statief zorgt ervoor dat jij je handen vrij hebt en dat de camera stabiel vaststaat. Voor de Canon EOS 250D is een statief erg handig, mede omdat de camera niet over ingebouwde beeldstabilisatie beschikt. Dat betekent dat je veel sneller last krijgt van ruis met deze camera. Als je dan fotografeert vanuit de losse hand krijg je snel last van ruis. Wanneer de camera stilstaat, wordt de kans op ruis veel kleiner. Daarom is een statief erg handig! Als je een statief wilt uitzoeken, is het belangrijk dat je het draagvermogen van het statief goed in de gaten houdt. Het draagvermogen moet namelijk minimaal 4x het gewicht van de camera plus de lens zijn. De Canon 250D in combinatie met een standaardlens weegt ongeveer 1 kilo. Dat betekent dat het draagvermogen van het statief minstens 4 kilo moet zijn. Een geschikt statief zou dan de Caruba Blackstar 175 camerastatief zijn. Dit statief heeft namelijk een draagvermogen van 4 kilo en kan dus makkelijk het gewicht van de Canon EOS 250D i.c.m. een lens aan!

Wat is het verschil tussen de Canon EOS 2000D en de Canon EOS 250D?

Een veel voorkomende vraag is wat nu eigenlijk precies het verschil is tussen de Canon EOS 250D en de Canon EOS 2000D. Beide camera’s zijn de wat lager geprijsde spiegelreflexcamera’s van Canon. De Canon EOS 250D is echter net wat prijziger dan de EOS 2000D, maar beschikt ook over meer kwaliteiten. Zo beschikt de 250D bijvoorbeeld over een DIGIC 8 beeldprocessor, waar de Canon EOS 2000D slechts over een DIGIC 4+ beeldprocessor beschikt. Verder heeft de EOS 250D ingebouwde autofocus en de 2000D niet. Als je de Canon EOS 2000D combineert met een lens die beschikt over autofocus, werkt de autofocus wel. Ben je van plan om veel te gaan filmen? Dan is de 250D waarschijnlijk een betere keuze. De 250D beschikt namelijk over 4K video resolutie en de 2000D slechts over Full HD video resolutie. Zo zie je het, de 250D biedt net iets meer kwalitatieve opties dan de 2000D. Jij moet voor jezelf bepalen welke opties voor jou belangrijk zijn en of welke camera daarvoor het meest geschikt is!

Tip: kijk naar een compleet pakket van de Canon EOS 250D

Canon EOS 250D + EF-S 18-55mm IS STM

Canon EOS 250D + EF-S 18-55mm DC III

Canon EOS 250D + EF-S 18-135mm IS STM

In deze productreview hebben we de Canon EOS 250D uitgebreid beoordeeld op verschillende criteria. Nu jij bekend bent met alle ins en outs van de camera kun jij bepalen of de camera geschikt is voor jou. Vergelijk de camera nog eens goed met zijn gelijkwaardige alternatieven en kies uiteindelijk de camera die het beste bij jou past!

0