Canon EOS 5D Mark IV review

In deze productreview nemen we de Canon EOS 5D Mark IV uitgebreid onder de loep. De Canon EOS 5D Mark IV is een spiegelreflexcamera die geschikt is voor professionele fotografen. In deze review bekijken en beoordelen we de camera op verschillende eigenschappen. Ook zetten we de plus- en minpunten van de camera op een rijtje. Zo kun jij de camera eenvoudig vergelijken met andere camera’s en beslissen of deze camera goed bij jou past!

Belangrijkste voordelen Canon EOS 5D Mark IV

30.4 megapixel fullframe sensor

4K maximale video resolutie

Tot wel 7 beelden per seconde

61 autofocuspunten

Bekijk de Canon EOS 5D Mark IV bij één van onze partners

€2.659,00
2 new from €2.659,00
as of april 25, 2024 8:52 am
€2.699,00
€2.969,00
€2.199,00

Voor wie is de Canon EOS 5D Mark IV geschikt?

De Canon EOS 5D Mark IV is geschikt voor professionele fotografen. De spiegelreflexcamera biedt een heel aantal kwaliteiten waarmee je hoogwaardige foto’s en video’s kunt schieten. De camera heeft veel uitgebreide instellingen en daarom is de camera minder geschikt voor mensen die net beginnen met fotograferen. Vooral onder mensen die van natuurfotografie en sportfotografie houden, is deze camera een favoriet onder de spiegelreflexcamera’s!

Belangrijkste specificaties Canon EOS 5D Mark IV

Om een globale indruk van de Canon EOS 5D Mark IV te krijgen hebben we hieronder de belangrijkste specificaties even op een rijtje gezet.

• Beeldprocessor: DIGIC 6+
  • Maximale beelden per seconde: 7

• Type: fullframe
  • Megapixels: 30.4 megapixel
  • Video resolutie: Full HD en 4K

Belangrijkste eigenschappen

Om de camera goed te leren kennen, hebben we de belangrijkste eigenschappen eens uitgebreid bekeken en beoordeeld. Hieronder zie je een uitgebreide uitleg over de belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS 5D Mark IV. Zo krijg je een uitgebreid beeld van de camera en kun je de camera later makkelijker vergelijken met andere camera’s.

De beeldsensor van de Canon EOS 5D Mark IV is van zeer hoge kwaliteit. De camera is voorzien van een 30.4 megapixel fullframe beeldsensor. Hiermee kun je foto’s schieten van hoge resolutie. De fullframe sensor is uitermate geschikt voor het fotograferen van brede onderwerpen, zoals gebouwen, steden en landschappen. Dankzij de hoge resolutie kun je de beelden goed scherp laten zien op een groot scherm en eventueel afdrukken op een groot canvas.

Ook de video resolutie van de Canon EOS 5D Mark IV zijn we over te spreken. Met deze camera kun je filmen met een maximale video resolutie van 4K. Dat betekent dat je video’s erg scherp worden en dat je ze op een groot scherm kan afspelen. Als je daarnaast ook foto’s uit een video wilt kunnen halen, kun je dit met de 4K frame grab-optie doen. Hiermee kun je foto’s van 8.8 megapixels uit een video halen!

De Canon EOS 5D Mark IV is uiteraard voorzien van een snelle autofocus. De camera is voorzien van een High Density Reticular AF-systeem. Hiermee heb je beschikking tot over wel 61 fasedetectie punten. Zo weet je zeker dat je gehele onderwerp altijd scherp in beeld staat. Mede dankzij de snelle autofocus en sluitertijd kun je met deze camera tot wel 7 beelden per seconde schieten! Als je aan het fotograferen en filmen bent in de live view kun je gebruik maken van het Dual Pixel CMOS-AF-systeem. Deze zorgt ervoor dat je zelfs tijdens het fotograferen in live view je onderwerp eenvoudig erg scherp kunt stellen.

De Canon EOS 5D Mark IV beschikt over een groot ISO-bereik van 100-102400. Dat betekent dat je de camera ook tijdens donkere lichtomstandigheden kan gebruiken. Erg handig voor als je bijvoorbeeld wilt fotograferen met zonsopgang of zonsondergang. Dankzij het hoge ISO-bereik krijg je minder snel last van ruis!

Wat erg handig is aan de Canon EOS 5D Mark IV zijn de twee geheugenkaartsleuven. Dankzij deze sleuven kun je wel 2 geheugenkaarten kwijt in de camera. Dat is vooral handig voor als je vaak in 4K video resolutie wilt filmen. Als het ene kaartje vol zit slaat de camera de beelden automatisch op naar het andere kaartje. Je hoeft er dus nooit bang voor te zijn dat de beelden verloren gaan!

Stof- en weerbestendig

De behuizing van de Canon EOS 5D Mark IV is stof- en waterdicht. Dat betekent dat je de camera gerust mee naar buiten kan nemen, ook als het regent. Ideaal voor al je avonturen, reizen en wandelingen!

Wifi en GPS

De Canon EOS 5D Mark IV is voorzien van een Wifi en GPS verbinding. Met de Wifi verbinding kan je de camera eenvoudig verbinden met andere apparaten. Zo kun je al jouw geschoten beelden eenvoudig delen met andere apparaten. Ook is het mogelijk om de camera te besturen als je de camera via de Wifi verbindt met de CameraConnect app. Zo kun je vanaf een afstand fotograferen en filmen en bijvoorbeeld jezelf op de foto zetten. De GPS legt tijdens het fotograferen de locatie van de foto vast. Zo kun je later terugzien waar je een foto exact hebt geschoten.

Nadelen Canon EOS 5D Mark IV

Net als alle andere camera’s kleven er ook aan de Canon EOS 5D Mark IV wat nadelen. De camera beschikt bijvoorbeeld niet over ingebouwde beeldstabilisatie. Hierdoor kun je sneller last krijgen van ruis en minder goed fotograferen en filmen vanuit de losse hand. Het is daarom handig om ook een statief aan te schaffen als accessoire bij de Canon EOS 5D Mark IV. Met een statief blijft je camera erg stil staan en krijg je veel minder snel last van ruis. Een ander nadeel aan deze camera is dat de camera niet over een kantelbaar scherm beschikt. Het scherm is wel voorzien van touchscreen, maar je kunt het niet draaien of kantelen. Dit betekent dat de camera niet geschikt is voor vloggers of voor mensen die graag selfies willen kunnen schieten. Verder is de verdeling van het aantal autofocuspunten ook niet erg goed en dat maakt het soms lastig om je onderwerp goed scherp te stellen. Voor de rest kent de camera gelukkig eigenlijk alleen maar voordelen!

Hieronder hebben we alle plus- en minpunten van de Canon EOS 5D Mark IV op een rijtje gezet. Zo krijg je een duidelijk overzicht van alle voor- en nadelen van de camera en kun je de camera beter vergelijken met andere camera’s.

30.4 megapixel fullframe sensor
Uitbreidbaar ISO-bereik tot 102400
Dual Pixel CMOS-AF systeem
61 autofocuspunten
Tot 7 beelden per seconde
Wifi en GPS
Stof- en weerbestendig

Geen kantelbaar scherm
Geen beeldstabilisatie

Ben je van plan om de Canon EOS 5D Mark IV aan te schaffen? Dan is het ook handig om alvast naar bijbehorende accessoires te kijken. Want in combinatie met een aantal accessoires kun jij nog beter fotograferen en filmen. Denk bijvoorbeeld aan lenzen, statieven en geheugenkaarten. Al deze accessoires heb je nodig om tot beelden te komen van goede kwaliteit. Hieronder benoemen we een aantal accessoires die jij nodig hebt om goed te kunnen fotograferen.

Waarschijnlijk de eerste accessoire waar je aan denkt als je het over camera’s hebt is een lens. Een goede lens is onmisbaar als je een nieuwe camera aanschaft. Maar welke lens moet je nou aanschaffen bij de Canon EOS 5D Mark IV? Dit verschilt erg per situatie en persoon. Bedenk voordat je een lens aanschaft voor welke situaties jij de lens wilt gaan gebruiken. Wil je graag familie-, reis- en andere normale activiteiten vastleggen? Dan heb je een standaardlens nodig. Een interessante standaardlens voor de Canon EOS 5D Mark IV is de Canon EF 17-40mm F/4.0L USM. Ben je juist van plan om vaak onderwerpen vanaf een verre afstand vast te leggen? Dan is het beter om voor een zoom-/telelens te gaan. Een van de meest gebruikte zoom-/telelenzen voor de Canon EOS 5D Mark IV is de Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6L USM IS Type II. Met deze lens kun je veel variërende onderwerpen vastleggen. Zowel van dichtbij als veraf! Wil jij landschappen, gebouwen en steden fotograferen? Dan heb je een groothoeklens nodig. Met een groothoeklens krijg je alles goed en breed in beeld. Een interessante optie is de Canon EF 35mm F/2.0 IS USM. Je merkt het al, voor elke situatie is er wel een bijpassende lens te vinden. Het voordeel aan de Canon EOS 5D Mark IV is dat de camera compatibel is met veel verschillende lenzen. Zo heb jij ruime keuze uit veel verschillende lenzen.

Een geheugenkaart is een onmisbare accessoire voor wanneer je een camera hebt aangeschaft. Zonder geheugenkaart kun je niet fotograferen en filmen. Omdat de EOS 5D Mark IV is voorzien van twee geheugenkaartsleuven, is het handig om er gelijk twee aan te schaffen. Als je die beide in de camera stopt, ben je ervan verzekerd dat alle beelden worden opgeslagen. Dit is vooral handig voor als je van plan bent om vaak in 4K video resolutie te gaan filmen. Als het ene kaartje vol raakt, slaat de camera de volgende beelden direct op naar het andere kaartje. Een goed merk voor geheugenkaarten is het merk SanDisk. Dit merk heeft geheugenkaarten met verschillende hoeveelheden geheugen en veel keuze!

Statief

Een statief is een andere veel gebruikte accessoire voor de Canon EOS 5D Mark IV. Mede omdat de camera niet beschikt over ingebouwde beeldstabilisatie is een statief erg handig. De camera blijft op een statief veel stiller staan dan als je fotografeert vanuit de losse hand. Zo krijg je veel minder last van ruis en al helemaal wanneer de camera het beeld niet stabiliseert. Wanneer je op zoek gaat naar een statief, is het belangrijk dat je goed let op het draagvermogen van een statief. Als je gebruik maakt van een grote lens is het belangrijk dat het draagvermogen voldoende is om zowel de camera als de lens te kunnen dragen. Het statief Peak Design Travel Tripod Aluminium is erg geschikt in combinatie met een camera en een telelens. Dit statief beschikt over genoeg draagvermogen voor beide apparaten. Als je alleen gebruik maakt van kleinere lenzen is de Velbon EX-630 al een goede optie. Deze is een stuk goedkoper en heeft een groot genoeg draagvermogen om de camera inclusief een kleinere lens te dragen.

Wat is het verschil tussen de Canon EOS 5D Mark IV en de Canon EOS 6D Mark II?

De Canon EOS 5D Mark IV lijkt veel op de Canon EOS 6D Mark II en veel mensen twijfelen daarom vaak tussen deze twee camera’s. Wat zijn nou precies de verschillen tussen de camera’s en waarom zou je voor de ene moeten kiezen en waarom voor de andere? Wij hebben de verschillen eens goed bekeken en zijn tot de volgende conclusies gekomen. De Canon EOS 6D Mark II beschikt over een 26.2 megapixel beeldsensor waar de Canon EOS 5D Mark IV over een 30.4 megapixel beeldsensor beschikt. Als je voor scherpere beelden wilt gaan, kun je dus beter voor de 5D gaan. De 5D heeft verder 61 autofocuspunten en de 6D 45. Dit is ook net iets minder en daardoor kun je met de 6D minder precies scherpstellen als met de 5D. Het grote voordeel aan de 6D is dat deze beschikt over een kantelbaar touchscreen scherm. De 5D heeft geen kantelbaar scherm en is daarom niet geschikt om mee te vloggen. Als je wilt vloggen, is de 6D een betere keuze. Ook beschikt de 6D wel over Bluetooth connectiviteit en de 5D niet. Zoals je merkt, zijn de verschillen eigenlijk minimaal. Toch kunnen ze voor jou net de doorslag geven om voor een van de twee camera’s te kiezen!

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Canon EOS 5D Mark IV. Je weet nu wat de belangrijkste kenmerken van de camera zijn, maar ook wat de nadelen zijn. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s. Uiteindelijk ga je natuurlijk voor de camera die het beste bij jou past!

€2.659,00
2 new from €2.659,00
as of april 25, 2024 8:52 am