Canon EOS 6D Mark II review

In deze productreview beoordelen we de Canon EOS 6D Mark II op verschillende criteria. Zo kijken we onder andere uitgebreid naar de specificaties en de belangrijkste kenmerken. Ook zetten we de voor- en nadelen van de camera op een rijtje. Zo krijg jij een uitgebreide indruk van de camera en kun jij bepalen of de camera bij jou past! Ben jij benieuwd? Lees dan gauw verder!

Voordelen Canon EOS 6D Mark II

✓ 26.2 fullframe sensor

✓ Full HD video resolutie

✓ tot 6.5 beelden per seconde!

✓ Kantelbaar touchscreen scherm

Bekijk de Canon EOS 6D Mark II bij één van onze partners

€1.299,00
€1.369,00
€1.369,00
€1.369,00
€1.369,00

Voor wie is de Canon EOS 6D Mark II geschikt?

De Canon EOS 6D Mark II is zowel voor semi-professionele als professionele fotografen geschikt. De camera biedt veel opties en beschikt over hoogwaardige kwaliteiten. De camera is vooral geliefd bij vogelfotografie en sportfotografie liefhebbers. Dankzij de hoogwaardige beeldsensor en de combinatie van de snelle autofocus en sluitertijd kun je tot wel 6.5 hoogwaardige beelden per seconde schieten!

Specificaties Canon EOS 6D Mark II

Hieronder hebben we uitgebreid de specificaties van de Canon EOS 6D Mark II op een rijtje gezet. Zo krijg jij een goede indruk van wat deze camera allemaal voor jou in petto heeft!

• Processor: DIGIC 7
  • Lensmount: Canon EF
  • Autofocus: ✓
  • RAW: ✓
  • Maximale beelden per seconde: 6.5

Belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS 6D Mark II

Hierboven staan alle specificaties uitgebreid uitgelegd, maar wat zijn nou de belangrijkste kenmerken en specificaties van de Canon EOS 6D Mark II? En wat zijn de voor- en nadelen van deze camera? We leggen het hieronder uitgebreid uit!

De beeldsensor

De Canon EOS 6D beschikt over een hoogwaardige 26.2 megapixel fullframe sensor. De sensorgrootte is 35.9mm x 24mm en dat maakt de camera erg geschikt voor landschapsfotografie en interieurfotografie. Deze camera is ideaal voor het fotograferen met een groothoeklens dankzij de grote beeldsensor. Dankzij de hoge resolutie schiet jij vervolgens de meest scherpe beelden!

Met de Canon EOS 6D Mark II kun je filmen in Full HD. Dit is de maximale video resolutie van deze camera. Als je van plan bent om veel met de camera te gaan filmen, is het waarschijnlijk een beter idee dat je een camera kiest die in 4K resolutie kan filmen. De camera is wel voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm, zodat je de camera ook kan gebruiken voor vloggen.

Autofocus en schiet tot 6.5 beelden per seconde!

De Canon EOS 6D Mark II is voorzien van ingebouwde autofocus. Zo stelt de camera automatisch je onderwerp scherp wanneer je aan het fotograferen bent. De Dual Pixel Autofocus zorgt ervoor dat je zelfs in het donker je onderwerp snel scherp kan krijgen. Het autofocussysteem is voorzien van 45 autofocuspunten. Dat betekent dat elk detail van het beeld automatisch wordt scherp gesteld. De combinatie van de snelle sluitertijd en de snelle autofocus zorgt ervoor dat je tot wel 6.5 beelden per seconde kan schieten. Dat is ideaal voor het fotograferen van snel bewegende onderwerpen, zoals dieren en sporten.

De Canon EOS 6D Mark II beschikt over een kantelbaar touchscreen scherm. Dit is vooral voor vloggers een ideaal, want met een kantelbaar scherm kun je goed jezelf in beeld zien tijdens het vloggen. Ook is het handig voor het fotograferen en filmen vanuit een lastige hoek. Je kantelt het scherm en je ziet precies hoe je onderwerp in beeld staat. Het scherm is ook voorzien van touchscreen, wat het besturen van de camera erg eenvoudig maakt.

Gebruiksvriendelijke camera

De Canon EOS 6D Mark II is een erg gebruiksvriendelijke camera. Mede dankzij het touchscreen scherm en de gebruiksvriendelijke knoppen navigeer je de camera eenvoudig. Om het fotograferen makkelijk te maken, kun je ervoor kiezen om vanuit de automatische stand te fotograferen. Zo hoef je zelf niet de instellingen aan te passen en zoekt de camera bij elke situatie automatisch naar de beste instellingen. Zo ben je ervan verzekerd dat je altijd hoogwaardige beelden schiet én hoef je de camera niet zelf in te stellen. Wil je de kwaliteit van de beelden wel kunnen beïnvloeden om deze te optimaliseren? Dan kun je ervoor kiezen om vanuit de handmatige stand te fotograferen. Zo heb je zelf de controle over de instellingen en kun jij bijvoorbeeld de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waardes optimaliseren voor elke situatie. Alles is mogelijk met deze camera!

CameraConnect app

De Canon EOS 6D Mark II is voorzien van een Wifi, Bluetooth, NFC en een gps-verbinding. Dit maakt het mogelijk om de beelden van de camera te delen met andere apparaten. Dankzij de gps-verbinding kun je bij elke foto en video zien waar je de foto of video exact hebt geschoten. De camera kun je verbinden via de CameraConnect app. Als je deze app download op je smartphone, tablet of laptop kun je de camera zelfs eenvoudig besturen met je apparaat. Zo kun je de camera op een verdere afstand plaatsen en fotograferen en filmen via je mobiel bijvoorbeeld. Dit is erg handig als je jezelf op de foto wilt zetten! Je deelt de beelden daarna direct op social media.

Nadelen Canon EOS 6D Mark II

We behandelen natuurlijk niet alleen de voordelen van deze camera. Bijna elke camera heeft wel wat nadelen t.o.v. andere camera’s en het is zeker goed om deze ook te weten voordat je tot aankoop overgaat. Een nadeel aan de Canon EOS 6D Mark II is dat de camera niet over ingebouwde beeldstabilisatie beschikt. Dat betekent dat je met deze camera sneller last kan krijgen van ruis op je foto’s en trillende bewegingen in je video’s. Vooral als je uit de losse hand fotografeert, krijg je kans op ruis. Om dit te voorkomen is het verstandig om een goed statief aan te schaffen. Zo blijft de camera goed stilstaan en wordt de kans op ruis aanzienlijk minder. Een ander nadeel aan deze camera is dat je met deze camera niet kunt filmen in 4K video resolutie. De maximale video resolutie is Full HD. Als je de camera graag veel wilt gaan gebruiken voor het filmen, kun je beter een camera kiezen die is voorzien van 4K video resolutie!

De plus- en minpunten op een rijtje!

Hieronder noemen we de plus- en minpunten van de Canon EOS 6D Mark II uitgebreid op. Zo kun jij de belangrijkste kenmerken van deze camera goed met andere camera’s vergelijken.

26.2 megapixel fullframe sensor
Full HD-video resolutie
45 autofocuspunten
ISO-waarde 100-40000
Erg geschikt voor vloggers
CameraConnect App
Tot 6.5 beelden per seconde
Spatwaterbestendig

Geen ingebouwde beeldstabilisatie
Geen 4K video resolutie

Als je het fotograferen en filmen met de Canon EOS 6D Mark II wilt optimaliseren, is het belangrijk dat je de camera combineert met een aantal relevante accessoires. Accessoires helpen je om te fotograferen en te filmen onder optimale omstandigheden. Zo kun jij de beste foto’s en video’s maken! Hoe weet je nou wat voor accessoires er nou precies relevant zijn en welke je nodig hebt? Wij leggen je hieronder uit welke accessoires relevant zijn en waar je allemaal op moet letten bij de aankoop van accessoires!

Een van de meest belangrijke accessoires voor camera’s zijn lenzen. Als je de camera combineert met een slechte lens, krijgen je foto’s en video’s een lage beeldkwaliteit. Het is dus uiterst belangrijk dat je goed onderzoek doet naar een goede bijpassende lens. Als je op zoek bent naar een lens, is het handig om eerst te kijken naar welke mount er op je camera zit. De Canon EOS 6D Mark II is voorzien van een EF-mount. Dat betekent dat je op zoek moet gaan naar een lens met ook zo’n EF-mount. Vervolgens moet je bepalen wat voor soort fotografie jij wilt gaan uitoefenen. Wil je vooral familie en vrienden op de foto zetten? Of ben je van plan om wilde dieren te fotograferen? Als je de camera wilt gebruiken voor het fotograferen van familie en vrienden, kun je het beste gaan voor een standaardlens. In dat geval is de EF 24-105mm f/4L IS II USM een goede keuze. Voor het fotograferen van wilde dieren heb je een zoomlens nodig. Een goed voorbeeld van zo’n zoomlens is de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Hiermee kun je vanaf een verre afstand hoogwaardige foto’s maken van wilde dieren!

Als je weet naar wat voor mount je moet zoeken en je weet wat voor soort lens je nodig hebt, is het belangrijk om de volgende punten nog even goed te bekijken:

• De brandpuntafstand
  • Het diafragma
  • De beeldstabilisatie
  • Glaselementen en coatings

Heb je dit ook onderzocht en voldoet de lens aan alle eisen? Dan weet je zeker dat je een goede lens uitgekozen hebt en kun jij beginnen met het fotograferen van hoogwaardige beelden!

Een andere belangrijke accessoire is een statief. Bijna alle fotografen gebruiken een statief om de beeldkwaliteit te verhogen. Ook maakt het gebruiken van een statief het fysiek minder zwaar. Je hoeft dan niet zelf de hele tijd de camera en de lens vast te houden en dat scheelt een hoop gewicht. Vooral voor de Canon EOS 6D Mark II is het gebruik van een statief aan te raden. De camera beschikt niet over ingebouwde beeldstabilisatie en dit kan snel ruis opleveren. Als je de camera op een statief plaatst, krijg je hier veel minder snel last van. Zo krijg je foto’s van een betere beeldkwaliteit en hoef je niet bang te zijn voor ruis.

Maar welk statief is nou geschikt voor de Canon EOS 6D Mark II? Als je op zoek gaat naar een statief is het belangrijk dat je naar het draagvermogen van het statief kijkt. Het statief moet een draagvermogen van minimaal 4x het gewicht van de camera plus lens aankunnen. De Canon EOS 6D Mark II in combinatie met een standaardlens weegt ongeveer 1.6 kilogram. Het statief moet dan een draagvermogen van minstens 6.4 kilogram hebben om de camera en lens veilig te kunnen dragen. Een geschikt statief zou dan de Benro Bat Carbon Statief Kit FBAT24CVX25 kunnen zijn. Dit statief beschikt over een draagvermogen van 16 kilo en kan het gewicht van de camera en de lens dus ruim aan!

Wat is het verschil tussen de Canon EOS 6D Mark II en de Canon EOS 5D Mark IV?

Veel mensen vragen zich af wat de verschillen zijn tussen de Canon EOS 6D Mark II en de Canon EOS 5D Mark IV. Beide camera’s komen uit dezelfde serie en lijken dus ook veel op elkaar. Ze kennen toch een aantal grote verschillen. Zo is de Canon 5D voorzien van een 30.4 megapixel sensor, terwijl de 6D een 26.2 megapixel sensor heeft. Ook kun je met de 5D gebruik maken van de autofocus als je fotografeert in RAW, dit kan met de 6D niet. Het aantal scherpstelpunten van de 5D is 61 en van de 6D is dit 45. Dit zijn eigenlijk de grootste verschillen tussen de camera’s op een rijtje. Kijk vooral naar wat voor eigenschappen belangrijk zijn voor jou en kies uiteindelijk de camera die het meest aan jouw eisen voldoet!

In deze productreview hebben we de Canon EOS 6D Mark II uitgebreid beoordeeld op verschillende criteria. Jij weet nu alles over deze camera en kunt nu beslissen of de camera geschikt is voor jou. Vergelijk voor de zekerheid de camera met andere camera’s en kies uiteindelijk de camera die het beste bij jou past!

Bekijk ook andere varianten van de Canon EOS 6D Mark II

0