Canon EOS M50 Mark II review

In deze product review nemen wij de Canon EOS M50 Mark II uitgebreid onder de loep. We zullen de camera op verschillende criteria beoordelen. We benoemen de specificaties en we leggen de belangrijkste eigenschappen van de camera uit. Ook benoemen we de plus- en minpunten en vergelijken we de camera met een gelijkwaardige camera. Ben jij benieuwd naar wat de Canon EOS M50 Mark II allemaal te bieden heeft? Lees dan gauw verder!

Voordelen Canon EOS M50 Mark II

āœ“ 24,1 megapixel APS-C sensor

āœ“ 4K video resolutie

āœ“ tot 10 beelden per seconde!

āœ“ ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie

Bekijk de Canon EOS M50 Mark II bij Ć©Ć©n van onze partners

€619,00
€619,00
€1.079,00
€635,00

Voor wie is de Canon EOS M50 Mark II geschikt?

De Canon EOS M50 Mark II is vooral geschikt voor professionele vloggers en amateurfotografen en vloggers. De camera is speciaal gericht op vloggers en is daarom ook uitgerust met verschillende speciale functies om het vloggen makkelijker te maken. Zo kun je met deze camera bijvoorbeeld ook livestreamen naar Youtube en je kunt gebruik maken van andere speciale videofuncties. De camera is niet geschikt voor professionele fotografen.

Specificaties Canon EOS M50 Mark II

Hieronder zie je de specificaties van de Canon EOS M50 Mark II uitgebreid op een rijtje. Het is verstandig om deze even goed te bekijken als je geĆÆnteresseerd bent in de camera. Zo krijg je namelijk een goed beeld van de camera!

• Processor: DIGIC 8
  • Lensmount: Canon EF-M
  • Autofocus: āœ“
  • Beeldstabilisatie: āœ“
  • RAW: āœ“
  • Maximale beelden per seconde: 10

Belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS M50 Mark II

Hierboven heb je alle specificaties op een rijtje gezien, maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS M50 II? Wat kenmerkt deze camera en wat zijn de plus- en minpunten aan deze camera? We leggen het je hieronder allemaal uit!

De beeldsensor

De beeldsensor van de Canon EOS M50 Mark II is hetzelfde als de beeldsensor van de Canon EOS 250D. Een 24,1 megapixel APS-C beeldsensor. De sensorgrootte is ook hetzelfde, de afmetingen van de sensor zijn 22.3mm x 14.9mm. Met deze sensor krijg je alle details erg scherp en kun je dus foto’s schieten met een hoogwaardige beeldkwaliteit.

De Canon EOS M50 Mark II beschikt over 4K of Full HD video resolutie. Dat betekent dat je met deze camera ook hoogwaardige video’s kunt schieten! Ook is de camera erg geliefd bij vloggers, omdat de camera is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Zo kun je tijdens het vloggen goed zien of je wel goed in beeld staat! Kortom, de camera is ook voor filmen een goede aanwinst!

Autofocus en schiet tot 5 beelden per seconde!

De Canon EOS M50 Mark II is voorzien van ingebouwde Dual Pixel CMOS AF. Dat betekent dat tijdens het fotograferen het onderwerp automatisch wordt scherp gesteld. De camera beschikt over wel 143 scherpstelpunten, waardoor elk detail van je beeld erg scherp in beeld komt! Verder zorgt de Eye Detection AF ervoor dat de ogen van bijvoorbeeld een persoon of dier altijd scherp blijven, ook tijdens beweging. Dit is erg fijn bij het fotograferen van bijvoorbeeld portretten, maar ook bij het fotograferen van vogels. Dankzij de snelle autofocus in combinatie met een snelle sluitertijd schiet je tot wel 10 beelden per seconde! Dat is handig voor als je snelle bewegingen van bijvoorbeeld dieren wilt fotograferen.

Ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie

De Canon EOS M50 Mark II is voorzien van de Combination IS 5-assige beeldstabilisatie. Hiermee voorkom je ruis tijdens het fotograferen en maak je eenvoudig stabiele beelden tijdens het filmen. De 5-assige beeldstabilisatie vermindert trillingen tijdens het fotograferen en het filmen. Dit kan goed van pas komen als je bijvoorbeeld van plan bent om veel te fotograferen vanuit de losse hand. Als je handen trillen, beweegt het beeld ook en dit kan normaal ruis opleveren. De 5-assige beeldstabilisatie vermindert deze trillingen en daardoor krijg je veel minder snel last van ruis. Zo krijg je hoogwaardige en zeer scherpe beelden!

De Canon EOS M50 Mark II beschikt over een kantelbaar touchscreen scherm. Dit is zoals we net al zeiden erg fijn voor vloggers, maar ook voor als je een keer wilt kunnen fotograferen of filmen vanuit een andere hoek. Dankzij de Dual Pixel CMOS AF zie je het beeld erg nauwkeurig en scherp als je aan het filmen bent in de Live View modus. Zo hoef je niet per se altijd door de zoeker te kijken tijdens het fotograferen en filmen.

Canon EOS M50 Mark II scherm

Andere speciale functies

De Canon EOS M50 Mark II is voorzien van speciale functies. Je kunt met deze camera bijvoorbeeld ook livestreamen via de Wifi naar Youtube. Dit is voor vloggers natuurlijk een fijne optie! Ook kun je de camera gebruiken als webcam dankzij de EOS Webcam Utility. Ook kun je veel experimenteren tijdens het filmen. In de 4K modus en de Vertical Movie-modus kun jij al je creativiteit kwijt! Ook kun je na het fotograferen gebruik maken van filters met Picture Styles. Je merkt het al, de camera is voorzien van veel creatieve functies waar jij mee kan gaan experimenteren!

Gebruiksvriendelijke camera

De Canon EOS M50 Mark II staat ook bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. De gebruiksvriendelijke interface geeft je duidelijk aan wat alles betekent en leidt je makkelijk door het menu. Ook kun je er bij deze camera voor kiezen om vanuit de automatische of de handmatige stand te fotograferen. Als je zelf niet wil nadenken over de instellingen, is het een goed idee om vanuit de automatische stand te fotograferen. Wil jij wel kunnen experimenteren met de instellingen? Dan kun je fotograferen vanuit de handmatige modus. Je kunt dan zelf de instellingen aanpassen en bijvoorbeeld de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde veranderen. Zo kun je voor elke situatie de instellingen optimaliseren!

CameraConnect app

De Canon EOS M50 Mark II is voorzien van een Wifi, Bluetooth en NFC verbinding. Hiermee kun je de camera makkelijk verbinden met andere apparaten. Als je de CameraConnect app download kun je je foto’s en video’s snel en eenvoudig importeren. Ook is het mogelijk om tijdens het fotograferen de camera te bedienen via de CameraConnect app. Zo kun je vanaf een afstand foto’s schieten en sta je er zelf ook goed bij op! Daarna kun je de foto’s en video’s meteen delen via social media, erg handig!

Nadelen Canon EOS M50 Mark II

De Canon EOS M50 Mark II is een camera die vooral gericht is op content creators, zoals vloggers. De camera is dus zeker geschikt voor professionele vloggers, maar voor professionele fotografen is deze camera niet de ideale keuze. Zo beschikt de camera bijvoorbeeld niet over een wiel voor belichtingscompensatie, wat je als professionele fotograaf toch vaak wilt gebruiken. Ook is het lastig om de instellingen te wijzigen, wat professionele fotografen ook graag doen. Een betere optie zou dan de Canon EOS R zijn. Deze camera is meer gericht op professionele fotografen en hun eisen. Ook is de camera niet water- en stof bestendig. Dit kan een nadeel zijn voor als je van plan bent om de camera vaak buiten of op reis te gebruiken!

De plus- en minpunten op een rijtje!

Hieronder hebben we de plus- en minpunten van de Canon EOS M50 Mark II uitgebreid op een rijtje gezet. Zo krijg je een duidelijk en beknopt beeld van de voor- en nadelen van de camera en kun je ze eenvoudig vergelijken met andere camera’s!

24,1 megapixel APS-C sensor
4K en Full HD video resolutie
143 autofocuspunten
Erg geschikt voor vloggers
Creatieve functies
ISO-waarde 100-25600
CameraConnect App
Tot 10 beelden per seconde

Niet water- en stof bestendig

Als je van plan bent om de Canon EOS M50 Mark II aan te schaffen, is het natuurlijk ook handig om te weten welke accessoires nodig en geschikt zijn voor deze camera. Accessoires helpen je namelijk bij het creƫren van de optimale omstandigheden tijdens het fotograferen en filmen. Wat voor accessoires zijn relevant en waar moet je op letten bij het uitzoeken van deze accessoires? Lees gauw verder, want we leggen het je hieronder uit!

Een logische en ook de meest belangrijke accessoire die jij nodig zult hebben, is een lens! De kwaliteit van je foto’s hangt namelijk niet alleen af van je camera, maar hangt ook voor een groot gedeelte af van je lens. Zorg er dus voor dat je een goede lens uitzoekt die in combinatie met je camera hoogwaardige beelden kan schieten. Ten eerste is het belangrijk dat je kijkt naar welke mount de camera heeft. De Canon EOS M50 Mark II is voorzien van een EF-M mount. Dat betekent dat je een lens moet uitzoeken die voorzien is van een EF-M mount. Vervolgens moet je bepalen waarvoor je de camera en lens nou eigenlijk wilt gaan gebruiken. Wat wil je precies fotograferen? Wil je bijvoorbeeld familie en vrienden fotograferen? Of juist vogels? Voor het fotograferen van je familie en vrienden volstaat een standaardlens. Een mooi voorbeeld van zo’n standaardlens is de Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. Met deze lens kun je zowel van dichtbij als vanaf een iets verdere afstand mooie foto’s maken van alledaagse gebeurtenissen en reizen bijvoorbeeld. Voor het fotograferen van vogels heb je een telelens nodig. Een goed voorbeeld van zo’n telelens is de Tamron AF 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD. Weet jij waar je de camera voor wilt gaan gebruiken en wat voor soort lens je nodig hebt? Dan is het belangrijk dat je de volgende punten nog even goed in de gaten houdt:

• Brandpuntafstand
  • Diafragma
  • Beeldstabilisatie
  • Glaselementen en coatings

Heb je hiernaar gekeken tijdens het uitzoeken van de lens? Dan heb je waarschijnlijk een lens van goede kwaliteit gevonden!

Een andere accessoire die veel fotografen nodig hebben voor het fotograferen is een statief. Met een statief kun je foto’s maken zonder dat je last krijgt van ruis of trillende beelden. Voor veel fotografen is dit de reden voor het gebruiken van een statief. Een andere goede reden voor het gebruiken van een statief is dat het fysiek minder zwaar is. Vooral als je fotografeert met een grote telelens, kan het fysiek best zwaar worden. Maar wat voor statief is dan geschikt en van goede kwaliteit? Om dit te kunnen bepalen, moet je vooral letten op het draagvermogen van het statief. Een statief moet minimaal 4x het gewicht van de camera plus de lens kunnen dragen. De Canon EOS M50 Mark II is erg licht en als je deze camera combineert met een standaardlens wegen ze samen ongeveer 0.7 kilo. Dat betekent dat het statief een draagvermogen moet hebben van minimaal 2.8 kilo. Een geschikt statief zou dan bijvoorbeeld de Nest NT-777 Videostatief zijn. Dit statief heeft een draagvermogen van 4 kilo en dat is ruim voldoende voor de Canon EOS M50.

Wat is het verschil tussen de Canon EOS M50 Mark II en de Canon EOS 250D?

Veel mensen die net beginnen met fotograferen, twijfelen tussen de Canon EOS M50 Mark II en de Canon EOS 250D. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen beide camera’s en waar moet je de keuze op baseren? Het grootste verschil tussen deze camera’s is dat de EOS M50 een systeemcamera is en de EOS 250D een spiegelreflexcamera. Maakt het je niet zoveel uit of je een systeemcamera of een spiegelreflexcamera koopt? Dan is het belangrijk om te weten dat de EOS 250D niet beschikt over ingebouwde beeldstabilisatie en de M50 wel. Ook is de EOS M50 meer geschikt voor vloggers, dankzij de extra creatieve functies. Het aantal scherpstelpunten verschilt ook behoorlijk. Zo beschikt de EOS 250D over slechts 9 scherpstelpunten, terwijl de EOS M50 Mark II over wel 143 scherpstelpunten beschikt. Je merkt het al, het ligt er maar net aan waar je voorkeuren liggen en wat voor jou belangrijk is. Maak altijd op basis van jouw voorkeuren een keuze!

In deze productreview hebben we de Canon EOS M50 Mark II uitgebreid beoordeeld op verschillende criteria. Jij weet nu alles over deze camera en kunt nu bepalen of de camera geschikt is voor jou. Kijk nog eens goed naar de alternatieven en kies uiteindelijk de camera die het beste bij jou past!

Bekijk ook andere varianten van de Canon EOS M50 Mark II

0