Canon EOS R3 review

In deze product review nemen we de Canon EOS R3 uitgebreid onder de loep. De Canon EOS R3 is een zeer hoogwaardige camera met vele opties en erg geschikt voor professionele fotografen. Maar wat moet je nou echt weten over deze camera? En wat zijn de voor- en nadelen van de Canon EOS R3? In deze productreview komen we er achter! Zo kun jij de camera straks goed vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera uitkiezen die het beste bij jou past!

Belangrijkste voordelen

Filmen in 6K video resolutie

Tot 30 beelden per seconde!

8 stops ingebouwde beeldstabilisatie

24,1 megapixel Fullframe beeldsensor

Bekijk de Canon EOS R3 bij één van onze partners

€6.099,00
€6.099,00

Voor wie is de Canon EOS R3 geschikt?

De Canon EOS R3 is geschikt voor professionele fotografen. De camera beschikt namelijk over veel kwaliteiten waarmee je hoogwaardige foto’s en video’s kan schieten. De camera is echter niet geschikt voor beginners. Om de camera goed in te stellen, heb je namelijk al enige kennis nodig over fotografie en camera’s. Omdat de camera tot wel 30 beelden per seconde schiet, is de camera vooral voor mensen die houden van vogelfotografie en sportfotografie een goede keuze!

Belangrijkste specificaties

Om alvast een globaal beeld van de Canon EOS R3 te krijgen, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties op een rijtje gezet!

• Beeldprocessor: DIGIC X
  • Maximale beelden per seconde: 30

• Type: Fullframe
  • Resolutie: 24,1 megapixels

Belangrijkste eigenschappen

Wij hebben de belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS R3 uitgebreid bestudeerd en hieronder uitgelegd. Als je dit doorleest, krijg je een preciezer beeld van de Canon EOS R3 en kun je de camera beter met andere camera’s vergelijken. Zo kun je uiteindelijk een goede keuze maken voor de camera die het beste bij jou past!

De beeldsensor

De Canon EOS R3 is voorzien van een 24.1 megapixel fullframe beeldsensor. Hiermee kun je foto’s schieten met een hoge resolutie en ze later op een groot scherm afbeelden of groot laten afdrukken. Een fullframe sensor is erg geschikt voor het schieten van foto’s van bredere onderwerpen, zoals steden, gebouwen maar ook landschappen. Met een fullframe sensor krijg je deze onderwerpen makkelijk en scherp in beeld!

De video resolutie van de Canon EOS R3 is erg spectaculair! Je kunt met deze camera namelijk in 6K filmen. Dit betekent dat je erg scherpe video’s van bioscoopkwaliteit kan filmen! Verder is het mogelijk om in 4K en 4K UHD resolutie te filmen. Ook deze resoluties geven spectaculaire beelden die zelfs op grote beeldschermen super scherp blijven. Het dynamische bereik van 13.3 stops en het 12-bits Canon Cinema-kleurengamma zorgen ervoor dat je beelden tot leven komen en dat je filmt in bioscoopkwaliteit.

Dankzij het Dual Pixel CMOS AF II systeem kun je zelfs bewegende onderwerpen makkelijk scherpstellen en daarna blijven volgen tot 30fps. Dit is ideaal als je van plan bent om bijvoorbeeld vliegende vogels, bewegende dieren of mensen en snelle auto’s of motoren op de foto wilt zetten. Met de R3 weet je zeker dat je onderwerp scherp in beeld komt, ook als het beweegt! Mede dankzij de snelle autofocus en de sterke DIGIC X beeldprocessor is het mogelijk om tot wel 30 beelden per seconde te schieten met deze camera!

Wat het AF-systeem nog specialer maakt, is dat je het kan besturen met je ogen. Je kunt met je ogen aanwijzen wat je precies wilt scherpstellen. Je selecteert het onderwerp met je ogen en je verplaatst de autofocus ook met je ogen. Zo kun je de autofocus nog specifieker bedienen!

Ook over de beeldstabilisatie van de R3 zijn we te spreken. De R3 beschikt namelijk over 8-stops ingebouwde beeldstabilisatie. Dat betekent dat je zelfs met lange sluitertijden prima kunt fotograferen uit de hand. Dit is bijvoorbeeld handig voor als je de sterren wilt fotograferen. De beeldstabilisatie van de R3 zorgt ervoor dat je beelden geen ruis zullen bevatten, ook wanneer de instellingen niet optimaal staan ingesteld.

Canon EOS R3 display

Uiteraard is de Canon EOS R3 voorzien van een praktisch kantelbaar touchscreen scherm. Het scherm is 3.2 inch en ideaal om bijvoorbeeld mee te vloggen. Ook kun je de foto’s en video’s die je net hebt geschoten goed terugkijken en het scherm eenvoudig besturen.

Wat erg handig is aan de Canon EOS R3, is dat de camera beschikt over twee geheugenkaartsleuven. Dat betekent dat je twee geheugenkaarten kan gebruiken wanneer je aan het fotograferen en filmen bent. Vooral als je aan het filmen bent in 4K video resolutie is het handig om voor de zekerheid twee geheugenkaarten te plaatsen. Wanneer de ene dan vol raakt, schakelt de camera automatisch over na de andere.

De Canon EOS R3 is voorzien van Wifi, Bluetooth en een GPS. Met de Wifi en Bluetooth kun je eenvoudig beelden delen naar andere apparaten. Je kunt via de CameraConnect App eventueel ook de camera besturen tijdens het fotograferen. Zo kun je vanaf een afstand fotograferen en bijvoorbeeld jezelf ook goed in beeld krijgen. Dankzij de GPS kun je altijd zien waar je een foto precies hebt geschoten. Dit is natuurlijk handig om te weten wanneer jij je foto’s en video’s die je hebt gemaakt terugkijkt.

Nadelen Canon EOS R3

Zoals bijna elke camera, heeft ook de Canon EOS R3 een aantal nadelen waar je rekening mee moet houden voordat je de camera aanschaft. Het eerste ‘nadeel’ is dat het aantal megapixels van de beeldsensor een klein beetje tegenvalt als je de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt. De R3 beschikt over 24.1 megapixels, dit is in vergelijking met de R5 die over 48 megapixels beschikt natuurlijk een stuk minder. Verder heeft de R3 een stuk minder autofocuspunten dan de R5, de R3 beschikt over 1053 autofocuspunten waar de R5 over wel 4887 autofocuspunten beschikt. Voor de rest valt er eigenlijk niet zoveel aan te merken op de R3 en is de camera een goede keuze voor elke professionele fotograaf en filmmaker!

Hieronder hebben we alle plus- en minpunten van de Canon EOS R3 op een rijtje gezet. Zo kun jij de camera eenvoudig vergelijken met andere camera’s!

Schiet tot 30 beelden per seconde!
Eye-control AF-puntselectie
Tot 8 beelden per seconde
8-stops 5-assige beeldstabilisatie
ISO uitbreidbaar tot 204800
Stof- en waterbestendig

Zoals bij bijna elke camera, is het aanschaffen van accessoires voor de Canon EOS R3 ook erg handig. Om het fotograferen en filmen makkelijker te maken, heb je bijvoorbeeld goede lenzen, statieven en geheugenkaarten nodig. Hieronder hebben we een aantal relevante accessoires op een rijtje gezet die je goed kan combineren met de Canon EOS R3.

Zoals bij elke camera heb je ook bij de Canon EOS R3 een goede lens nodig. De Canon EOS R3 wordt niet geleverd met een lens en daarom zul je dus meteen een lens moeten aanschaffen voordat je de camera kunt gebruiken. Voordat je op zoek gaat naar een geschikte lens voor de Canon EOS R3, moet je bepalen waar je de camera voor gaat gebruiken. Wil je de camera gebruiken voor normale situaties, tijdens feesten of tijdens het reizen? Dan is een standaardlens een goede keuze. Een goede optie voor een standaardlens is de Canon RF 15-35mm F/2.8L IS US. Wil je liever een standaardlens waarmee je iets kunt inzoomen? Dan is de Canon RF 24-70mm F/2.8L IS USM een goede optie. Wil je graag natuur- en sportfoto’s kunnen maken? Dan heb je een zoom-/telelens nodig met een groot bereik. Een kwalitatieve zoom-/telelens voor de Canon EOS R3 is de Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1L IS USM. Met deze lens fotografeer je eenvoudig vogels vanaf een verre afstand. Ook is deze lens geschikt voor als je bijvoorbeeld wilt fotograferen tijdens voetbalwedstrijden en de spelers er vanaf een verre afstand op wilt krijgen. Voor de professionele fotografen die een telelens willen met een zo’n klein mogelijk diafragma getal is de Canon RF 400mm F/2.8L IS USM een goede keuze. Het prijskaartje van deze lens is echter erg hoog en daarom is de lens bijna alleen maar interessant voor professionele fotografen.

Als je een camera aanschaft, is het ook handig om er gelijk een statief bij aan de schaffen. Vooral bij de R3 is dit een goede keuze, want de camera is vrij zwaar. Daarnaast krijg je met een statief veel stabielere foto’s en video’s. Zo maak je kans op ruis nog kleiner en kun je veel beter onderwerpen vanaf een verre afstand vastleggen dan normaal. Let er wel op dat het draagvermogen van het statief hoog genoeg is voor het dragen van de camera plus een lens. Als je de camera in combinatie met een telelens gebruikt, moet het draagvermogen erg hoog zijn. Een interessante optie is dan de Peak Design Travel Tripod Aluminium. Dit statief heeft een draagvermogen van 9 kilo en kan dus de camera plus een zware lens tillen. Ideaal voor natuur- of sportfotografen. Heb je geen grote lens? Dan is de BENRO TSL08AN00 Aluminium Slim Statief Kit een betere optie. Dit statief is een stuk goedkoper en kan prima een camera met een kleine lens dragen. Zo is er voor elke combinatie van camera en lens wel een geschikt statief te vinden!

Als je gaat fotograferen met de Canon EOS R3 moet je natuurlijk een geheugenkaart plaatsen in de camera. Vooral als je van plan bent om vaak in 4K video resolutie te gaan filmen, is het handig om een geheugenkaart aan te schaffen met veel geheugen. De SanDisk 256GB is dan bijvoorbeeld een goede keuze. Als je er zeker van wilt zijn dat je altijd genoeg geheugen hebt, is het verstandig om twee geheugenkaarten aan te schaffen. Wanneer de een dan vol zit, kun je altijd verder met filmen en fotograferen doordat je een tweede kaartje hebt!

Externe microfoon

Wil jij graag professionele video’s maken van de R3? Dan is het wellicht een idee om ook een externe microfoon aan te schaffen. Zo krijg je naast professionele beelden ook een professioneel geluid. Een goede externe microfoon voor de R3 is bijvoorbeeld de Canon DM-E1D Directional Stereo Microphone. Deze stereo microfoon is draadloos en ideaal voor professionele vloggers of filmmakers die het geluid graag willen optimaliseren.

Wat is het verschil tussen de Canon EOS R3 en de Canon EOS R5?

Als je op zoek bent naar een kwalitatieve professionele camera van Canon, merk je al gauw dat de Canon EOS R3 en de Canon EOS R5 interessante opties zijn. Beide camera’s hebben veel functies en kwaliteiten en zorgen ervoor dat je erg hoogwaardige beelden kan schieten. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen deze camera’s en waarom zou je voor een van deze camera’s moeten gaan? Wij hebben de verschillen van deze camera’s gevonden en leggen ze hier voor je uit. Beide camera’s hebben voor- en nadelen. Laten we beginnen bij de Canon R3. De Canon R3 heeft ten opzichte van de Canon R5 een aantal voordelen. Een van de belangrijkste voordelen is de videokwaliteit. De Canon R3 beschikt over een video resolutie van 3964x60fps in vergelijking met 4320x30fps van de Canon R5. Ook heeft de R3 een hoger ISO bereik van 100-204800 in vergelijking met de R5 die een ISO-bereik van 100-102400 heeft. De R3 heeft verder een grotere accu, waardoor je langer kunt fotograferen dan met de R5. Nu gaan we kijken naar de voordelen van de R5 t.o.v. de R3. Het belangrijkste voordeel van de R5 is zijn beeldsensor. De R5 beschikt namelijk over een 45 megapixel beeldsensor waar de R3 maar over een 24.1 megapixel beeldsensor beschikt. Verder heeft de R5 4887 autofocuspunten en de R3 maar 1053. Ook heeft de R5 fasedetectie autofocus, wat de R3 niet heeft. De R5 is daarnaast wel 277 lichter dan de R3 en wat dat betreft dus een stuk lichter. Je merkt het al, de verschillen tussen de R3 en de R5 zijn minimaal. Toch is het goed om ze met elkaar te vergelijken en de camera te kiezen die het beste bij jouw wensen past!

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Canon EOS R3! Je weet nu alles over de belangrijkste kenmerken van de camera en wat de voor- en nadelen zijn van de R3. Nu jij een goed beeld hebt van deze camera kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s. Uiteindelijk kies je natuurlijk voor de camera die het beste bij jou past!

€6.099,00
€6.099,00

0