Nikon D5600 review

In deze productreview nemen we de Nikon D5600 uitgebreid onder de loep. We bekijken uitgebreid de belangrijkste kenmerken van de camera. Ook benoemen we de voor- en nadelen van de camera uitgebreid. Zo kun jij de camera makkelijk vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk een camera uitzoeken die het beste bij jou past!

Highlight van de Nikon D5600

24.2 megapixel APS-C sensor

Full HD video resolutie

Compact en gebruiksvriendelijk

Bekijk de Nikon D5600 bij één van onze partners

as of maart 28, 2024 8:52 pm

Voor wie is de Nikon D5600 geschikt?

De Nikon D5600 is geschikt voor beginnende fotografen en amateurfotografen. De camera is erg gebruiksvriendelijk en is voorzien van een automatische stand. Naar onze mening ideaal om de beginselen van het fotograferen te leren! De camera is niet geschikt voor mensen die al verder zijn in de fotografie of professionele fotografen. De camera beschikt niet over veel hoogwaardige functies die je kan gebruiken om de perfecte foto’s en video’s te schieten.

De belangrijkste specificaties van de Nikon D5600

Hieronder hebben we alvast de belangrijkste specificaties van de Nikon D5600 op een rijtje gezet. Zo krijg je alvast een globale indruk van de camera!

• Beeldprocessor: EXPEED 4
  • Maximale beelden per seconde: 5

• Type: APS-C
  • Resolutie: 24.2 megapixel

• Resolutie: Full HD

• NFC: Ja

De belangrijkste kenmerken van de Nikon D5600

Wij hebben de belangrijkste kenmerken van de Nikon D5600 uitgebreid bekeken en beoordeeld. Hieronder delen we onze belangrijkste bevindingen met jou. Zo krijg je een uitgebreid beeld van wat deze camera te bieden heeft!

De Nikon D5600 is voorzien van een EXPEED 4 beeldprocessor. Deze beeldprocessor is erg snel en zorgt ervoor dat je foto’s en video’s snel verwerkt worden. Met deze beeldprocessor hoef je niet bang te zijn voor een camera fout of error!

De Nikon D5600 is voorzien van een 24.2 megapixel APS-C sensor. Met deze sensor ben je verzekerd van scherpe en gedetailleerde beelden. De beelden kun je goed af laten drukken op een grote canvas of afspelen op een groot scherm. Doordat de camera een APS-C sensor heeft, is de camera voorzien van een cropfactor en dat maakt het iets moeilijker om foto’s te maken van uitgestrekte landschappen, steden en gebouwen.

De maximale video resolutie van de Nikon D5600 is Full HD. In deze resolutie kun je filmen met maximaal 60fps. Dit levert video’s op van hoge kwaliteit, die je ook gerust kan afspelen op een groot scherm. Ook heeft de camera een time-lapse functie, waarmee je prachtige video’s kan schieten van bijvoorbeeld de zonsondergang of zonsopgang. Leuk om mee te experimenteren!

De camera is ook voorzien van autofocus. Je kunt je onderwerp scherpstellen door op het touchscreen scherm op het onderwerp te tikken. Het autofocussysteem is voorzien van 39 autofocuspunten. Dit betekent dat elk detail van je onderwerp goed wordt scherp gesteld. Ideaal voor als je bijvoorbeeld een groep mensen of dieren op de foto wilt zetten! De snelle autofocus in combinatie met de snelle sluitertijd zorgen ervoor dat je tot wel 5 beelden per seconde kunt schieten met deze camera.

Het ISO-bereik van de Nikon D5600 is erg groot, van 100-25600. Dit maakt het makkelijk om te fotograferen tijdens verschillende lichtomstandigheden. Als het donker is, kun je bijvoorbeeld een hogere ISO-waarde gebruiken dan bij helder licht. Zo wordt het beeld lichter en krijg je minder last van onderbelichting. Als er erg veel licht is, kun je de ISO-waarde laag instellen. Zo voorkom je overbelichting.

De Nikon D5600 is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dit scherm is ideaal voor vloggers en mensen die vaak selfies willen nemen. Touchscreen is erg handig voor het bedienen van de camera. Via het scherm kun je de camera instellen, geschoten foto’s en video’s bekijken en zien hoeveel batterij je nog over hebt.

De Nikon D5600 is voorzien van Wifi, Bluetooth en NFC-verbinding. Je kunt eenvoudig je geschoten beelden delen met andere apparaten via de Wifi en Bluetooth. Als je het helemaal makkelijk wilt maken voor jezelf, is het handig om de SnapBridge app van Nikon te downloaden. Via deze app kun je de foto’s en video’s gelijk op je apparaat opslaan. Ook kun je de camera via de app besturen en fotograferen en filmen. Dit is ideaal voor als je ook zelf op de foto wilt.

Gebruiksvriendelijkheid

Wij waren blij verrast met de gebruiksvriendelijkheid van deze camera. Dit merk je in verschillende opzichten. Als je bijvoorbeeld in de automatische stand fotografeert worden de instellingen automatisch geoptimaliseerd naar de omstandigheden. Zo hoef je zelf niet na te denken over welke instellingen je nodig hebt op welk moment. Als je dit wel wilt doen, kun je de handmatige stand inschakelen. In de handmatige stand kun je zelf de ISO-waarde, de sluitertijd en het diafragma instellen. Dit is natuurlijk ook leuk om te doen om kennis te maken met fotografie. In de handmatige stand leer je welke instellingen het beste passen bij welke situaties! Het menu is verder erg overzichtelijk en dankzij het touchscreen scherm wordt het bedienen van de camera nog makkelijker.

Nadelen Nikon D5600

Natuurlijk heeft ook de Nikon D5600 net als alle andere camera’s een aantal nadelen. Zo is de camera niet voorzien van beeldstabilisatie. Dit betekent dat je snel last van ruis kunt krijgen, vooral wanneer je fotografeert vanuit de losse hand. Het is daarom aangeraden om bij deze camera ook een statief aan te schaffen. Verder is de camera ook niet voorzien van 4K video resolutie. Dat betekent dat de camera minder geschikt is om video’s te schieten van hoogwaardige kwaliteit. Als je niet van plan bent om de camera veel te gaan gebruiken om te filmen, is het geen probleem. Als je dit wel van plan bent, is het misschien een beter idee om nog even door te zoeken naar een gelijkwaardige camera die wel over 4K video resolutie beschikt. Ten slotte is het ook jammer dat de camera niet is voorzien van een GPS. Zo kun je niet achterhalen waar je de foto’s en video’s precies hebt geschoten.

Hieronder hebben we een overzichtelijk rijtje gemaakt met de plus- en minpunten van de Nikon D5600. Zo kun jij de voor- en nadelen van de camera goed vergelijken met andere camera’s.

EXPEED 4 beeldprocessor
24.2 megapixel APS-C beeldsensor
Tot 5 beelden per seconde
Full HD(60fps) video resolutie
ISO-bereik 100-25600
Gebruiksvriendelijk

Geen GPS
Geen beeldstabilisatie

Als je van plan bent om de Nikon D5600 aan te schaffen, is het handig om er gelijk een aantal accessoires bij te kopen. Zo kun jij meteen beginnen met het fotograferen en filmen van jouw favoriete onderwerpen zonder dat je tegen problemen aanloopt. Denk bijvoorbeeld aan lenzen, statieven en geheugenkaarten. Hieronder hebben we een aantal relevante accessoires op een rijtje gezet.

Vrijwel het eerste object waar we aan denken als we het over camera accessoires hebben zijn lenzen. Lenzen zijn onmisbaar bij elke camera, zonder een lens kun je niet fotograferen of filmen. De Nikon D5600 wordt meestal niet geleverd met een lens, dus het is belangrijk dat je deze tegelijk met de camera aanschaft. De keuze uit lenzen is echter erg groot en kan wat verwarrend zijn als je nog niet erg bekend bent met fotografie. Het is belangrijk om van tevoren te bepalen wat voor onderwerpen je precies wilt gaan fotograferen. Ben je bijvoorbeeld van plan om alledaagse situaties vast te leggen zoals vrienden, familie of reisjes? Dan is een standaardlens een goede optie. Een goed voorbeeld voor een standaardlens die geschikt is voor de Nikon D5600 is de Nikon AF-P 18-55mm F/3.5-5.6G VR DX. Dit is de perfecte standaardlens om mee te beginnen tegen een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Wil je graag grote gebouwen, steden of landschappen fotograferen? Dan is het een betere keuze om voor een groothoeklens te gaan. Een prima groothoeklens om mee te beginnen is de Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX. Wil je graag een zoomlens waarmee je ook onderwerpen van een wat verdere afstand kunt fotograferen? Dan is de Nikon AF-P 70-300mm F/4.5-6.3 ED VR een ideale lens om mee te beginnen. Met deze lens kun je zowel landschapsfoto’s maken als wilde dieren vanaf een verre afstand fotograferen.

Een ander belangrijke accessoire die je hoogstwaarschijnlijk nodig gaat hebben tijdens het fotograferen en filmen is een statief. Je kunt je camera op een statief plaatsen, zodat je je eigen handen vrij hebt en de camera niet de hele tijd hoeft te dragen. Vooral omdat de Nikon D5600 niet is voorzien van beeldstabilisatie, is een statief een goede uitkomst. Wanneer de camera op een statief staat, krijg je minder snel last van beweging en ruis in je beelden. Als je op zoek gaat naar een statief moet je letten op het draagvermogen. Heb je bijvoorbeeld een zware lens? Dan moet het draagvermogen van het statief hoog genoeg zijn om zowel de camera als de lens te kunnen dragen. Een goed voorbeeld van een statief met een hoog draagvermogen is de Peak Design Travel Tripod aluminium. Als je alleen een kleine lens hebt met camera volstaat de Benro TSL08AN00 Aluminium Slim Statief ook!

Een ander onmisbare accessoire voor je camera is een geheugenkaart. Zonder geheugenkaart kun je niet fotograferen of filmen. Als je van plan bent om vaak te gaan filmen, is het handig om voor een geheugenkaart te gaan die beschikt over veel geheugen. De SanDisk 256GB is dan bijvoorbeeld een goed voorbeeld!

Externe flitser

Ben je van plan om veel te gaan fotograferen in een studio of in donkere situaties? Dan kan het wellicht handig zijn om een externe flitser aan te schaffen. Een externe flitser belicht je onderwerp een stuk beter dan de ingebouwde flitser van je camera. Zo komen je foto’s een stuk professioneler over. Ook wanneer je tijdens een donker feestje foto’s wilt schieten, is het handig om een externe flitser te hebben!

Wat is het verschil tussen de Nikon D5600 en de Nikon D7500?

De Nikon D5600 en de Nikon D7500 lijken erg veel op elkaar en daarom twijfelen veel mensen ook tussen deze twee camera’s. Wat zijn nou precies de verschillen tussen de beide camera’s? En waarom zou je voor de ene camera gaan en niet voor de andere? Wij hebben de verschillen tussen de camera’s uitgebreid bekeken en delen ze graag met je. Het grootste verschil dat we hebben gevonden tussen de twee camera’s is de maximale video resolutie. De D7500 is wel voorzien van 4K video resolutie, waar de D5600 Full HD als maximale video resolutie heeft. De D7500 levert echter wel wat megapixels in. De camera is voorzien van een 20.9 megapixel APS-C sensor, waar de D5600 is voorzien van een 24.2 megapixel APS-C sensor. Verder is het ISO-bereik van de D7500 een stuk groter met een ISO van 100-51200, waar de ISO van de D5600 100-25600 is. Ook is de beeldprocessor van de D7500 van net iets betere kwaliteit dan die van de D5600. Je zou kunnen zeggen dat het voor mensen die graag veel willen gaan filmen beter is om voor de D7500 te gaan. Maar voor mensen die zich graag willen focussen op het fotograferen kunnen juist beter voor de D5600 gaan.

Na het lezen van deze productreview weet jij nu alles over de Nikon D5600. Je weet nu wat de belangrijkste kenmerken van de camera zijn. Ook weet je wat de voor- en nadelen van de camera zijn en welke accessoires handig zijn om bij de camera aan te schaffen. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s. Uiteindelijk ga je natuurlijk voor de camera die het beste bij jou past!

as of maart 28, 2024 8:52 pm

0