Nikon D850 review

In deze productreview nemen we de Nikon D850 uitgebreid onder de loep. We bekijken en beoordelen de belangrijkste kenmerken van de camera. We vergelijken de voor- en de nadelen van de camera en geven je advies over relevante accessoires. Na het lezen van deze review weet jij alles over deze camera en kun je de camera vergelijken met andere gelijkwaardige exemplaren. Uiteindelijk zoek jij de camera uit die het beste bij jou past!

Highlights Nikon D850

45.4 megapixel CMOS-sensor

Tot 7 beelden per seconde!

Bekijk de Nikon D850 bij één van onze partners

€2.947,00
3 new from €2.947,00
as of april 23, 2024 8:52 am
€3.249,00

Voor wie is de Nikon D850 geschikt?

De Nikon D850 is geschikt voor amateurfotografen die net wat meer uit hun camera willen kunnen halen. Omdat de camera over een heel aantal hoogwaardige functies beschikt, kun je beelden maken van hoge kwaliteit. De camera is ook erg gebruiksvriendelijk en je stelt de camera makkelijk in. Echter is de Nikon D850 niet echt geschikt voor professionele fotografen, die nog echt wat meer van de functies verwachten!

Belangrijkste specificaties Nikon D850

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Nikon D850, hebben we hieronder een aantal belangrijke specificaties op een rijtje gezet.

• Beeldprocessor: EXPEED 5
  • Maximale beelden per seconde: 7

• Type: fullframe
  • Autofocuspunten: 153
  • Resolutie: 45.7 megapixel
  • ISO-bereik: 64-25600

Video resolutie:

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja

Belangrijkste kenmerken Nikon D850

In deze review hebben we veel belangrijke kenmerken van de Nikon D850 uitgebreid beoordeeld en bekeken. Hieronder zetten we onze belangrijkste bevindingen op een rijtje! Zo weet jij straks alles over de Nikon D850 en kun je de belangrijkste eigenschappen makkelijk vergelijken met andere camera’s.

De Nikon D850 is voorzien van een 45.7 megapixel CMOS-sensor. Met deze fullframe sensor schiet je erg scherpe beelden en komt alles prachtig gedetailleerd in beeld. De fullframe sensor is ideaal voor het fotograferen van brede onderwerpen zoals bijvoorbeeld gebouwen, steden en landschappen.

De maximale video resolutie van de Nikon D850 is 4K met 30fps. Je kunt er ook voor kiezen om in Full HD met 120fps te filmen. Filmen in 4K video resolutie levert prachtige, scherpe beelden op die je goed kan afspelen op grote schermen.

8K timelapse

De Nikon D850 is ook nog voorzien van een unieke mogelijkheid om timelapses te maken in 8K video resolutie! Hiermee kun je geweldige timelapses maken van bijvoorbeeld de zonsopgang of de zonsondergang. Speel de timelapse vervolgens af op een groot scherm en je kunt genieten van cinematische beelden.

De Nikon D850 is voorzien van een erg nauwkeurig autofocussysteem met 153 autofocuspunten. Zo krijg je letterlijk elk detail van je onderwerp nauwkeurig in beeld en dat ook nog eens razendsnel. Als je gebruik maakt van de burstmodus kun je tot wel 7 beelden per seconde schieten met deze camera. Dat is ideaal voor bijvoorbeeld vogel-, wild- en sportfotografen!

Het ISO-bereik van deze camera ligt tussen de 64-25600. Dankzij het lage getal 64 kun je zelfs scherpe en heldere beelden schieten wanneer het licht erg fel en hard is. Bij donkere lichtomstandigheden kun je beter een hoger ISO-getal instellen, waardoor je ook tijdens de schemering heldere beelden kunt schieten.

De Nikon D850 is voorzien van een EXPEED 5 beeldprocessor. Deze beeldprocessor is erg sterk en verwerkt razendsnel al het geschoten materiaal. Je hoeft er met deze beeldprocessor niet bang voor te zijn dat hij vast gaat lopen!

De Nikon D850 is voorzien van twee geheugenkaartsleuven. Dit is vooral erg handig voor als je vaak in 4K video resolutie filmt. Als het ene kaartje dan vol is, slaat de camera de beelden vervolgens automatisch op naar het andere kaartje. Zo wordt een video nooit per ongeluk niet opgeslagen en kun je lekker lang fotograferen en filmen!

De Nikon D850 is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dit is natuurlijk ideaal voor vloggers die willen checken of ze goed in beeld staan. Ook is het fijn voor mensen die vaak selfies maken. Het touchscreen scherm is erg eenvoudig te bedienen, je wordt makkelijk door het menu geleid en je stelt makkelijk de instellingen in.

De Nikon D850 is voorzien van Bluetooth en Wifi connectiviteit. De camera kun je via Bluetooth of Wifi verbinden met andere apparaten en vervolgens eenvoudig beelden delen naar bijvoorbeeld je mobiel of je tablet. Als je de Nikon SnapBridge app download, kun je de camera zelfs besturen vanaf je mobiel of tablet. Zo kun je eenvoudig jezelf op de foto zetten vanaf een afstandje. Daarna kun je de foto’s direct importeren naar het verbonden apparaat. Ideaal voor als je de beelden gelijk wilt delen op social media!

Nadelen Nikon D850

Net als bij elke andere camera heeft de Nikon D850 ook een aantal nadelen. Zo beschikt de camera niet over ingebouwde beeldstabilisatie. Hierdoor kan het een uitdaging worden om beelden zonder ruis te schieten en is het fotograferen uit de losse hand lastig. We raden je dan ook echt aan om een statief aan te schaffen bij deze camera, zodat je de camera kan plaatsen op een stabiele plek. Een ander nadeel is dat de camera niet over een Eye-AF-systeem beschikt. Zo worden de ogen van onderwerpen niet automatisch scherp gesteld en gevolgd. Dit kan zeker een nadeel zijn voor bijvoorbeeld natuur- en wildfotografen waarbij de dieren veel bewegen en het lastig is om de ogen telkens weer scherp te stellen. Het laatste nadeel is dat de camera redelijk zwaar is en niet erg compact. Dit maakt het moeilijk om de camera over mee naartoe te kunnen nemen. Ook dan is het weer handig om een statief aan te schaffen, zodat je de zware camera niet de hele tijd zelf hoeft te tillen.

Om een goed overzicht te krijgen van de plus- en minpunten van de Nikon D850, hebben wij een lijstje gemaakt met de plus- en minpunten van de Nikon D850. Zo heb jij een goed beeld van de voor- en nadelen van de camera en kun je de camera eenvoudig vergelijken met andere camera’s!

45.4 megapixel CMOS-sensor
Tot 7 beelden per seconde
153 autofocuspunten
ISO-bereik van 64-25600
8K timelapse functie

Geen ingebouwde beeldstabilisatie
Een erg zware en grote camera
Geen Eye-AF systeem

Als je van plan bent om de Nikon D850 aan te schaffen, is het ook handig om er gelijk een aantal relevante accessoires bij te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een statief, een lens en een geheugenkaart. Al deze accessoires heb je nodig om goed te kunnen beginnen met fotograferen en filmen. Hieronder hebben we een aantal accessoires op een rijtje gezet die erg handig zijn in combinatie met de Nikon D850.

De Nikon D850 wordt over het algemeen niet standaard geleverd met een lens. Het is daarom belangrijk dat je tijdens de aanschaf van de camera ook gelijk een lens aanschaft. Maar wat voor lens heb je dan precies nodig? Dat ligt er aan wat voor soort situaties jij graag wilt fotograferen. Wil je graag normale situaties fotograferen zoals familie, vrienden of bijvoorbeeld tijdens de vakantie? Dan is een standaardlens een goed idee om aan te schaffen. Een standaard lens heeft een standaard brandpuntafstand en is dus geschikt voor het fotograferen van activiteiten vanaf een normale afstand. Een geschikte standaardlens voor de Nikon D850 is de Nikon AF-P 18-55mm F/3.5-5.6G VR DX. Wil je juist onderwerpen vanaf een verre afstand vastleggen? Dan kun je beter kijken naar een tele- en/of zoomlens. Een telelens is een lens met een grote brandpuntafstand. Dat betekent dat je vanaf een verre afstand een onderwerp groot in beeld kunt krijgen. Een goede telelens voor de Nikon D850 is de Nikon AF-S 200-500mm F/5.6E VR ED. Met deze lens kun je zoomen en onderwerpen vanaf een hele verre afstand makkelijk vastleggen! Wil jij juist wat bredere onderwerpen fotograferen of bredere beelden vastleggen? Dan heb je een groothoeklens nodig! Een groothoeklens is ideaal voor het fotograferen van steden, gebouwen en landschappen. Een goed voorbeeld van een groothoeklens voor de Nikon D850 is de Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX. Met deze lens maak jij prachtige foto’s van brede onderwerpen!

Als je een camera koopt, is het handig om er ook gelijk een statief bij te kopen! Een statief is erg handig voor als je op een bepaalde plek wilt fotograferen. Je hoeft dan de camera niet de hele tijd zelf vast te houden en dat is fysiek natuurlijk veel fijner. Vooral als je een grote lens hebt, is het fijn om de camera en lens niet de hele tijd zelf te hoeven vasthouden. Ook helpt een statief bij het schieten van stabielere beelden met minder ruis. Als je bijvoorbeeld uit de losse hand fotografeert, heb je veel meer kans op ruis en bewegingen in je beelden. Vooral omdat de Nikon D850 niet is voorzien van ingebouwde beeldstabilisatie, is het handig om te fotograferen met een statief. Bij het uitzoeken van een statief moet je letten op het draagvermogen. Vooral als je camera en de lens zwaar zijn, moet je er zeker van zijn dat het draagvermogen voldoende is. Heb je bijvoorbeeld een telelens? Dan is de Peak Design Travel Tripod een goede keuze. Dit statief beschikt over ruim voldoende draagvermogen om jouw camera plus telelens te dragen. Heb je gewoon een standaardlens? Dan is de Manfrotto 290 XTRA Kit Ball Head een goede keuze. Dit statief beschikt over voldoende draagvermogen voor een camera in combinatie met een standaard- of groothoeklens. En dat tegen een lage prijs!

Een andere onmisbare accessoire is een geheugenkaart. Zonder geheugenkaart is het onmogelijk om te beginnen met fotograferen. Omdat je met de Nikon D850 in 4K video resolutie kan filmen, is het handig om een geheugenkaart aan te schaffen met een groot geheugen. Gelukkig beschikt de Nikon D850 ook over twee geheugenkaartsleuven. Hierdoor kan je twee geheugenkaartjes kan plaatsen en gaat de camera automatisch tijdens het fotograferen en filmen over op het twee kaartje wanneer het eerste kaartje vol zit. Een goed voorbeeld van een geheugenkaart voor de Nikon D850 is de Sandisk 256GB geheugenkaart. Als je er hiervan twee koopt, ben je ervan verzekerd dat je altijd genoeg geheugen hebt!

Wat is het verschil tussen de Nikon D850 en de Nikon D780?

Veel mensen twijfelen tussen de Nikon D850 en de Nikon D780. Wat zijn nou de belangrijkste verschillen tussen beide camera’s? Wij hebben het voor je uitgezocht! Een van de belangrijkste verschillen die we zijn tegengekomen, is de resolutie van de beeldsensor. De beeldsensor van de D780 beschikt over 24.5 megapixels en de D850 wel over 45.7 megapixels. Een ander groot verschil is het aantal foto’s wat de camera per seconde kan schieten. Dit is bij de D780 12 en bij de D850 7 beelden per seconde. Als je van plan bent om vaak bewegende onderwerpen te fotograferen is dit zeker een punt om af te wegen. Ook beschikt de D780 met 273 autofocuspunten over een stuk meer autofocuspunten dan de D850. De D850 beschikt namelijk over 153 autofocuspunten. We krijgen een sterke indruk dat de D780 meer geschikt is voor bijvoorbeeld vogel-, wild- en sportfotografen. De D850 is weer meer geschikt voor fotografen die erg scherpe foto’s willen kunnen schieten.

Na het lezen van de productreview over de Nikon D850 weet jij een stuk meer over deze camera. Je weet nu wat de belangrijkste kenmerken zijn en wat de plus- en minpunten van de camera zijn. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s. Ook weet je welke accessoires relevant zijn om bij de camera te kopen. Jij kunt zo meteen beginnen met fotograferen als je de camera en accessoires hebt aangeschaft!

€2.947,00
3 new from €2.947,00
as of april 23, 2024 8:52 am