Nikon Z50 review

In deze productreview nemen we de Nikon Z50 uitgebreid onder de loep. We bekijken en beoordelen uitgebreid de belangrijkste kenmerken van de camera. Ook zetten we de plus- en minpunten van de camera op een rijtje. Zo kun jij de camera goed vergelijken met andere camera’s. Verder adviseren we je over relevante accessoires die handig kunnen zijn bij de aankoop van de Nikon Z50!

Bekijk de Nikon Z50 bij één van onze partners

€849,00
4 new from €849,00
as of april 23, 2024 8:54 pm
€849,00
€929,00
€949,00
€999,00

Voor wie is de Nikon Z50 geschikt?

De Nikon Z50 is vooral geschikt voor beginnende fotografen en amateurfotografen die net iets meer uit een camera willen halen dan uit een goedkoop instapmodel. De camera beschikt namelijk over hoogwaardige functies die je kan gebruiken wanneer je steeds meer leert over het fotograferen. Ideaal voor leergierige mensen die steeds iets meer uit hun camera willen kunnen halen en bijvoorbeeld niet altijd maar in de automatische stand willen blijven fotograferen.

De belangrijkste specificaties op een rijtje

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Nikon Z50, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties op een rijtje gezet!

• Processor: EXPEED 6
  • Maximale beelden per seconde: 11
  • Lensmount: Nikon Z

• Type: APS-C
  • Autofocuspunten: 209
  • Resolutie: 20.9 megapixel
  • ISO-bereik: 100-51200

Video resolutie:

• Maximale resolutie: 4K

De belangrijkste kenmerken van de Nikon Z50

We hebben voor deze productreview de Nikon Z50 uitgebreid onder de loep genomen. Zo hebben we de belangrijkste kenmerken van de camera bekeken en beoordeeld. Onze waarnemingen delen we hieronder met jou! Jij weet straks niet alleen alles over de belangrijkste kenmerken van de camera, ook weet je wat de voor- en nadelen van de camera zijn.

De Nikon Z50 is voorzien van een 20.9 megapixel APS-C beeldsensor. De sensor heeft een cropfactor van 1.5x. Dat betekent dat het beeld een stukje wordt ingekort. Dat betekent dat je iets minder brede beelden krijgt van het onderwerp, wat voor bijvoorbeeld vogelfotografie of kleine onderwerpen goed van pas komt. Dit komt echter niet zo goed van pas als je bredere onderwerpen wilt fotograferen, zoals landschappen, steden, een interieur of gebouwen. Voor dit soort onderwerpen heb je echt een fullframe sensor nodig. Het is handig als je hier goed van bewust bent tijdens de zoektocht naar een nieuwe camera! Met de Nikon Z50 schiet je dankzij de 20.9 megapixels erg scherpe beelden. Alles komt zo gedetailleerd en scherp in beeld!

De Nikon Z50 is voorzien van een EXPEED 6 beeldprocessor. Deze beeldprocessor verwerkt de geschoten beelden razendsnel en zorgt ervoor dat jij zonder problemen kan fotograferen en filmen.

Uiteraard is de Nikon Z50 voorzien van een autofocussysteem. Het autofocussysteem beschikt over maar liefst 209 scherpstelpunten. Zo weet je zeker dat elk detail van je onderwerp goed en gedetailleerd in beeld komt! Verder is de autofocus voorzien van eye-detection. Dit maakt het erg eenvoudig om de ogen van je onderwerp scherp te stellen en vast te houden wanneer het onderwerp beweegt. Dankzij de snelle autofocus, de sterke beeldprocessor en de snelle sluitertijd kun je met de Nikon Z50 tot wel 11 beelden per seconde schieten! Vooral voor fotograferen die snel bewegende onderwerpen willen vastleggen, is dit natuurlijk ideaal!

Een andere mooie hoogwaardige eigenschap van de Nikon Z50 is de video resolutie. Met deze camera kun je in een maximale video resolutie van 4K filmen. Video’s van deze resolutie kun je goed afspelen op grote schermen. Wil je liever in een wat kleinere resolutie filmen? Ook dit is mogelijk! Ook Full HD video resolutie is een optie, waarmee je een hoop geheugen bespaart en langer kan filmen in vergelijking met filmen in 4K video resolutie.

Ook over het ISO-bereik van de Nikon Z50 zijn wij te spreken. De camera is voorzien van een ISO-bereik dat je tussen de 100-51200 kan instellen. Dit maakt het mogelijk om zowel in donkere lichtomstandigheden te fotograferen als in erg lichte omstandigheden. Dankzij het grote ISO-bereik krijg je een stuk minder snel last van ruis op je foto’s en wordt de kwaliteit nog hoger!

Nikon Z50 display

De Nikon Z50 is uiteraard voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera erg geschikt is voor vloggers. Als je het scherm kantelt, kun je zien hoe je in beeld staat en kun je eventueel je beeld bij draaien. Ook het touchscreen scherm is erg fijn, je bedient je camera erg eenvoudig via het touchscreen scherm en je stelt de instellingen snel in. Kortom, de display van de Nikon Z50 is erg gebruiksvriendelijk!

Uiteraard is de Nikon Z50 ook voorzien van Wifi en Bluetooth connectiviteit. Hiermee kun je de camera verbinden met andere apparaten en foto’s en video’s overzetten. Dit is erg eenvoudig en gaat snel, zodat je de geschoten beelden gelijk met andere mensen of op social media kan delen. Het is erg handig om de SnapBridge app van Nikon te downloaden. Hiermee gaat het importeren van beelden nog makkelijker én kun je de camera vanaf een ander apparaat besturen. Wil je bijvoorbeeld ook foto’s van jezelf schieten? Dan is het handig om via de app op je telefoon de camera te besturen vanaf een afstand. Je ziet jezelf in beeld staan op je telefoon en je kunt foto’s schieten wanneer je wilt. Vervolgens importeer je de beelden eenvoudig en snel naar je telefoon en deel je ze met vrienden, familie of op social media!

Nadelen van de Nikon Z50

We hebben zoals bijna altijd niet alleen voordelen kunnen vinden bij deze camera. We hebben ook wat nadelen ondervonden net als bij zo’n beetje elke camera. Zo beschikt de Nikon Z50 niet over ingebouwde beeldstabilisatie bijvoorbeeld. Dat is erg jammer, want zo wordt de kans op ruis bij je beelden een stuk hoger. Vooral als je vaak vanuit de losse hand aan het fotograferen bent, is de kans groot dat je last krijgt van ruis of trillingen bij je foto’s en video’s. Het is dan ook verstandig om een statief aan te schaffen bij deze camera, zodat je de camera zo stabiel mogelijk kan plaatsen en je minder last krijgt van ruis en trillingen. Een ander nadeel aan de Nikon Z50 is dat de camera niet waterdicht is. Hierdoor wordt het lastig om de camera bijvoorbeeld mee naar buiten te nemen wanneer het gaat regenen of wanneer er kans is op regen. Je zult erg voorzichtig moeten zijn met water en daarom is de camera niet erg geschikt om mee te nemen op avontuur. Deze twee nadelen zijn de belangrijkste nadelen van de Nikon Z50, we konden er gelukkig niet veel meer vinden!

Hieronder hebben we de voor- en nadelen van de Nikon Z50 uitgebreid op een rijtje gezet. Zo krijg jij een goed beeld van de voor- en nadelen van deze camera en kun je de camera beter vergelijken met andere camera’s.

20.1 megapixel APS-C-sensor
4K maximale video resolutie
209 autofocuspunten
Eye-detection autofocus
ISO-bereik van 100-51200
Tot wel 11 beelden per seconde
Bluetooth en Wifi

Geen ingebouwde beeldstabilisatie
Niet waterbestendig

Als je van plan bent om de Nikon Z50 aan te schaffen, is het erg handig om er gelijk wat belangrijke accessoires bij aan te schaffen. Zo kun jij meteen aan de slag met het fotograferen en loop je niet tegen problemen aan. Denk bijvoorbeeld aan lenzen, statieven of een geheugenkaartje. Al deze accessoires zijn erg belangrijk om een goede start te kunnen maken met fotograferen. Hieronder hebben we een paar voorbeelden van belangrijke accessoires op een rijtje gezet!

De Nikon Z50 wordt meestal niet geleverd met een lens. Het is dus van belang dat je die tegelijk aanschaft bij je camera als je meteen wilt beginnen met fotograferen. Maar wat voor lens heb je nou precies nodig? Dit verschilt heel erg per situatie en per persoon. Ten eerste is het handig om je af te vragen waarvoor je de camera wilt gaan gebruiken. Wil je de camera gebruiken voor het vastleggen van personen, reizen of alledaagse situaties? Dan is het handig om een standaardlens aan te schaffen. Een goed voorbeeld van een standaardlens voor de Nikon Z50 is de Nikon Z 24-50mm F/4-6.3. Met deze lens leg je eenvoudig personen, reizen en alledaagse situaties vast. Wil je juist onderwerpen vanaf een verre afstand kunnen fotograferen? Dan is het een beter idee om een telelens aan te schaffen. Een telelens heeft een grote brandpuntafstand en zorgt ervoor dat onderwerpen vanaf een verre afstand groot in beeld komen. Een goede keuze voor een telelens voor de Nikon Z50 is de Nikon Z 100-400mm F/4.5-5.6 VR S. Met deze lens kun je ook zoomen en dus onderwerpen van verschillende verre afstanden groot in beeld krijgen. Ideaal voor bijvoorbeeld het fotograferen van dieren, vogels maar ook sportwedstrijden! Wil je graag foto’s maken van brede onderwerpen zoals een interieur, een landschap of een groot gebouw? Dan is het handig om voor een groothoeklens te gaan. Een groothoeklens zorgt ervoor dat je beeld een stuk breder wordt en dat je brede onderwerp helemaal in beeld komt. Een goed voorbeeld van een groothoeklens voor de Nikon Z50 is de Nikon Z 35mm F/1.8 S. Met deze lens maak je mooie foto’s van onder andere landschappen, gebouwen en steden.

€939,00
€479,00

Een andere handige accessoire voor de Nikon Z50 is een statief. Vooral omdat de Nikon Z50 niet over ingebouwde beeldstabilisatie beschikt, is het handig om een statief bij de camera aan te schaffen. Als je de camera op het statief plaatst, blijft het beeld stabiel en zo voorkom je ruis en trillingen in je foto’s en video’s. Wanneer je op zoek gaat naar een statief is het belangrijk om te letten op het draagvermogen van het statief. Als je de camera combineert met een zware telelens, heb je een statief nodig met een hoog draagvermogen. Een goed voorbeeld van een statief met een hoog draagvermogen is de Peak Design Travel Tripod. Dit statief heeft een draagvermogen van 9kg en is dus erg geschikt voor zwaar apparatuur. Als je een wat lichtere lens hebt, is de Manfrotto Compact Light een goede optie. Deze heeft een lager draagvermogen en is daarom een stuk goedkoper!

€65,34
as of april 23, 2024 8:54 pm
€409,69
2 new from €409,69
as of april 23, 2024 8:54 pm

Een geheugenkaart is natuurlijk ook een accessoire dat niet kan ontbreken bij de aanschaf van een nieuwe camera. Zonder geheugenkaartje kun je niet beginnen met fotograferen of filmen. De Nikon Z50 is voorzien van 1 geheugenkaartsleuf, maar je kan wel in 4K video resolutie filmen met de camera. Dat betekent dat je geheugenkaart waarschijnlijk erg snel vol zit als je veel in 4K video resolutie filmt. Het is daarom handig om twee geheugenkaartjes aan te schaffen, zodat je het ene kaartje snel kan verwisselen met het andere kaartje als het vol zit. Een geschikte geheugenkaart voor de Nikon Z50 is bijvoorbeeld de SanDisk 256GB.

Wat is het verschil tussen de Nikon Z50 en de Nikon Z5?

Veel mensen twijfelen of ze nou voor de Nikon Z50 of de Nikon Z5 moeten gaan. Beide camera’s lijken in veel opzichten op elkaar, maar ze verschillen aardig in prijs. Geeft de Z5 echt meer waarde of voldoet de Z50 ook aan jouw wensen? Wij hebben de verschillen eens goed bekeken en delen ze met jou! Het grootste verschil tussen de Nikon Z50 en de Nikon Z5 is de beeldsensor. De Z50 beschikt over een APS-C beeldsensor en de Z5 beschikt over een CMOS beeldsensor. Een CMOS beeldsensor is van veel betere kwaliteit en je kunt er veel meer kanten mee op. Wil je dus voor echte kwaliteit gaan of neem je ook genoegen met een APS-C sensor? Ook beschikt de Z5 over ingebouwde beeldstabilisatie en de Z50 niet. Je zou kunnen zeggen dat de Z5 over het algemeen meer geschikt is voor de semi-professionele fotografen. De Z50 is daarentegen echt bedoeld voor beginnende fotografen en amateurfotografen.

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Nikon Z50! Je weet nu wat de belangrijkste kenmerken zijn van de camera en wat de voor- en nadelen zijn. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s. Ook weet je welke accessoires handig zijn om bij de camera aan te schaffen. Zo kun jij straks meteen beginnen met fotograferen en filmen!

€849,00
4 new from €849,00
as of april 23, 2024 8:54 pm