Nikon Z6 II review

In deze productreview behandelen we de Nikon Z6 II. We bekijken en beoordelen de camera op verschillende onderdelen en leggen onze belangrijkste bevindingen uit! Ook zetten we de plus- en minpunten van de camera op een rijtje, zodat jij de camera makkelijk kan vergelijken met andere camera’s. We geven je verder advies over relevante accessoires in combinatie met de Nikon Z6 II. Zo kun jij bij aankoop van de camera gelijk beginnen met fotograferen!

Bekijk de Nikon Z6 II bij één van onze partners

€2.198,98
4 new from €2.198,10
as of april 24, 2024 8:58 am
€2.199,00
€2.349,00
€2.349,00
€2.349,00
€2.349,00

Voor wie is de Nikon Z6 II geschikt?

De Nikon Z6 II is geschikt voor professionele fotografen. De camera beschikt over hoogwaardige functies en is op veel verschillende vlakken instelbaar. Dit betekent dat het voor een beginnende fotograaf lastig kan zijn om de camera te begrijpen en goed te gebruiken. De camera is daarom alleen geschikt voor professionele fotografen die zelf de instellingen willen aanpassen en optimaliseren!

Belangrijkste specificaties van de Nikon Z6 II

Om je alvast een algemene indruk te geven van de Nikon Z6 II, hebben we hier de belangrijkste specificaties op een rijtje gezet!

• Processor: EXPEED
  • Maximale beelden per seconde: 14

• Type: Fullframe
  • Autofocuspunten: 273
  • Resolutie: 24.5 megapixel
  • ISO-bereik: 100-51200

• Video resolutie: 4K, Full HD

Belangrijkste kenmerken Nikon Z6 II

Uiteraard hebben we de Nikon Z6 II ook uitgebreid beoordeeld op de verschillende belangrijke kenmerken. Hieronder geven we je een uitgebreid verslag over de belangrijkste kenmerken van de Nikon Z6 II!

De Nikon Z6 II is voorzien van een 24.5 megapixel CMOS-sensor. Deze sensor is van zeer hoogwaardige kwaliteit en geschikt voor het fotograferen van zeer uiteenlopende onderwerpen. Een fullframe sensor is bijvoorbeeld erg geschikt voor het fotograferen van landschappen, gebouwen en steden. Brede onderwerpen leg je makkelijk vast met een fullframe sensor. Dankzij de 24.5 megapixels worden je beelden ook nog eens erg scherp en gedetailleerd!

De Nikon Z6 II is voorzien van 2 EXPEED 6 beeldprocessoren. Dat betekent dat de camera razendsnel grote bestanden verwerkt en dat je nooit last zult krijgen van een storing. Dit is natuurlijk erg handig als je van plan bent om veel in 4K video resolutie te filmen of als veel RAW-bestanden achter elkaar wilt maken en verwerken. Ideaal voor professionele fotografen!

De Nikon Z6 II is natuurlijk ook voorzien van een autofocussysteem. Het systeem beschikt over maar liefst 273 autofocuspunten, waarmee je elk detail van je onderwerp precies vastlegt. Ook beschikt het autofocussysteem over oog- en gezichtsherkenning. Dit werkt zowel als je aan het fotograferen bent als dat je aan het filmen bent. De autofocus stelt gezichten en ogen automatisch scherp en volgt deze ook als het onderwerp in beweging is. Erg handig voor als je graag bewegende dieren en personen wilt fotograferen en filmen. Dankzij de snelle autofocus, de twee hoogwaardige beeldprocessors en de snelle sluitertijd kun je met deze camera tot wel 14 beelden per seconde schieten!

De Nikon Z6 II is voorzien van ingebouwde beeldstabilisatie. Dankzij de beeldstabilisatie worden trillingen en ruis erg verminderd en kun je gemakkelijk fotograferen en filmen vanuit de losse hand. Ideaal voor het fotograferen van snel bewegende onderwerpen, zoals vogels en wilde dieren. Het is handig om er bij het kopen van een lens aan te denken om een lens aan te schaffen die ook over beeldstabilisatie beschikt. Deze combinatie gaat erg goed samen en geeft het allerbeste resultaat.

De Nikon Z6 II beschikt over 4K maximale video resolutie. Je filmt eenvoudig cinematische video’s die je daarna kan laten zien op grote schermen. Het is ook mogelijk om in Full HD te filmen en daarmee kun je ook slow-motion video’s maken. Dit is erg leuk om mee te experimenteren en je creativiteit zijn loop te laten gaan. De camera is dus zeker geschikt voor het maken van professionele video’s!

Ook het ISO-bereik is groot en biedt veel opties voor het fotograferen tijdens minder optimale lichtomstandigheden. Het ISO-bereik is 100-51200 en dat betekent dat je zowel in donkere als erg lichte omstandigheden nog mooie, heldere foto’s kunt schieten zonder dat je last krijgt van ruis.

De Nikon Z6 II is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera ook ideaal is om mee te vloggen. Dankzij de Live View zie je op het scherm al precies wat je gaat fotograferen of filmen. Ook kun je dankzij de touchscreen eenvoudig het menu bedienen en de instellingen aanpassen. Kortom, de Nikon Z6 II heeft een zeer gebruiksvriendelijk scherm!

Nikon-Z6-II-display

De camera beschikt over twee geheugenkaartsleuven, waarvan er eentje geschikt is voor een CFExpress Type B kaart en de andere voor een normale SD kaart. Dankzij de twee geheugenkaartsleuven kun je lekker lang filmen in 4K, zonder dat je er bang voor hoeft te zijn dat je geheugenkaart opeens vol zit en dat de camera de beelden niet meer verwerkt. De camera schakelt in dit geval automatisch over op het andere geheugenkaartje en zo kun jij lang doorgaan met fotograferen en filmen! Ideaal voor mensen die veel RAW-bestanden verwerken in korte tijd of mensen die veel willen filmen in 4K video resolutie.

De Nikon Z6 II is voorzien van Wifi en Bluetooth connectiviteit. Hiermee kun je de camera verbinden met andere apparaten en snel foto’s en video’s delen met andere apparaten. Dit is erg handig als je de geschoten beelden graag snel wilt kunnen delen met andere mensen of op social media. Ook is het mogelijk om via de Nikon SnapBridge app de camera te verbinden aan een apparaat. Via de app kun je de camera zelfs besturen en dit is handig voor als je vanaf een afstandje de camera wilt besturen. Voor als je bijvoorbeeld jezelf op de foto wilt zetten of op je mobiel wilt kunnen kijken hoe je in beeld staat. Je kunt de geschoten beelden direct importeren naar je apparaat en dus ook meteen delen met andere mensen en op social media.

Weer- en stofbestendig

De Nikon Z6 II is bestand tegen stof en spatwater. Zo kun je de Nikon Z6 II gerust mee naar buiten nemen en is het niet erg als er een paar regendruppels op de camera vallen. De camera is echter niet helemaal waterdicht en ook niet schokbestendig. Je moet hem dus niet laten vallen in het water of laten vallen op de grond!

Nadelen Nikon Z6 II

De Nikon Z6 II is zo’n hoogwaardige camera en we kunnen bijna geen nadelen vinden. Toch hebben we een paar kleine minpunten gevonden die we hier met je delen. De Nikon Z6 II is niet voorzien van een ingebouwde flitser. Dat betekent dat je een externe flitser moet aanschaffen bij de camera als je van plan bent om in donkere licht situaties te fotograferen. Ook is de camera niet volledig waterdicht en niet schokbestendig. Je zult dus voorzichtig moeten zijn wanneer je de camera meeneemt op avontuur. Een laatste nadeel is dat de camera vrij prijzig is en dat het alleen geschikt is voor mensen met een ruim budget.

Hieronder hebben we een handig overzicht gemaakt van alle plus- en minpunten van de Nikon Z6 II. Met dit lijstje wordt het een stuk makkelijker om de camera te vergelijken met andere camera’s!

24.5 megapixel CMOS-sensor
5-assige beeldstabilisatie
45 autofocuspunten
AF-systeem met 273 punten
Oog- en gezichtsdetectie
Twee EXPEED 6 processors
Tot wel 14 beelden per seconde

Geen ingebouwde flitser
Niet waterdicht

Als je van plan bent om de Nikon Z6 II aan te schaffen, is het handig om er meteen een paar relevante accessoires bij te kopen. Zo kun jij meteen aan de slag met het fotograferen en filmen, zonder dat je tegen problemen aanloopt. Denk bijvoorbeeld aan een lens, een statief en een geheugenkaart. Al deze accessoires heb je nodig of verbeteren de kwaliteit van het fotograferen en filmen met de Nikon Z6 II. Hieronder hebben wij een rijtje opgesteld met de belangrijkste accessoires waar je aan moet denken.

Als je de Nikon Z6 II aanschaft, is het ook belangrijk om er tegelijkertijd een lens bij aan te schaffen. Deze wordt namelijk niet standaard meegeleverd bij de camera. Maar waar moet je nu op letten als je op zoek gaat naar een lens voor de Nikon Z6 II? Ten eerste is het belangrijk dat je bedenkt wat voor soort onderwerpen je vast wilt leggen. Wil je bijvoorbeeld normale dagelijkse situaties fotograferen en op vakantie fotograferen?  Dan is een standaardlens een goede optie. Een goede standaardlens voor de Nikon Z6 II is bijvoorbeeld de Nikon Z 24-50mm F/4-6.3. Met deze lens kun je goed onderwerpen vanaf een korte/normale afstand fotograferen. Wil je juist onderwerpen vanaf een verre afstand vastleggen? Dan is een telelens een beter idee. Een telelens heeft een grote brandpuntafstand en brengt een onderwerp dat op een verre afstand staat groot in beeld. Ideaal voor het fotograferen van wilde dieren, vogels en sportwedstrijden bijvoorbeeld. Een goede optie voor een telelens voor de Nikon Z6 II zou de Nikon Z 100-400mm F/4.5-5.6 VR S zijn. Met deze telelens kun je ook zoomen en dus onderwerpen van verschillende verre afstanden goed in beeld krijgen. Ben jij juist van plan om brede onderwerpen te fotograferen? Dan heb je een groothoeklens nodig. Met een groothoeklens kun je een breed onderwerp in zijn geheel vastleggen. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals steden, gebouwen, landschappen maar ook een interieur. Een goede keuze voor een groothoeklens is de Nikon Z 35mm F/1.8 S.

€939,00
€479,00

Een andere belangrijke accessoire om aan te schaffen is een statief. Een statief is erg handig voor als je een lange tijd achter elkaar aan het fotograferen bent en niet de hele tijd de camera en de lens wilt dragen. Ook verbeter je met een statief de beeldkwaliteit, omdat je bij het fotograferen uit de losse hand meer kans hebt op ruis en trillingen op je foto’s en video’s. Als je op zoek gaat naar een statief, is het belangrijk om te letten op het maximale draagvermogen van het statief. Heb je bijvoorbeeld een telelens? Dan moet het draagvermogen van het statief hoog genoeg zijn om dit te kunnen dragen. Een goede optie voor een statief met een hoog draagvermogen is de Peak Design Travel Tripod. Heb je alleen wat kleinere lenzen? Dan volstaat een goedkoper statief zoals de Manfrotto Compact Light ook!

€65,34
as of april 24, 2024 8:58 am
€395,00

Een geheugenkaart is natuurlijk ook een onmisbare accessoire om te kunnen beginnen met fotograferen. De Nikon Z6 II is voorzien van twee geheugenkaartsleuven. In de ene sleuf past een CFExpress Type B geheugenkaart. In de andere sleuf past een gewone SD-kaart. Het is handig om gelijk minimaal twee geheugenkaarten aan te schaffen, zodat je gelijk lang kan filmen in 4K video resolutie of veel RAW-foto’s kan schieten.

Wat is het verschil tussen de Nikon Z6 II en de Nikon Z7 II?

Veel mensen twijfelen tussen de Nikon Z6 II en de Nikon Z7 II. Dat is logisch, want beide camera’s lijken veel op elkaar. Toch hebben ze wat belangrijke verschillen die voor jou de doorslag kunnen geven om voor eentje te kiezen. Een van de grootste verschillen is het aantal megapixel van de beeldsensor. Zo heeft de Z6 II een 24.5 megapixel beeldsensor en de Z7 II een 45.7 megapixel beeldsensor. Dat betekent dat je veel scherpere foto’s kunt schieten met de Nikon Z7 II dan met de Nikon Z6 II. Ook beschikt de Z7 II over 493 autofocuspunten, waar de Z6 II over 293 autofocuspunten beschikt. Daarentegen kun je met de Z6 II tot wel 14 beelden per seconde schieten en met de Z7 II maar 10 beelden per seconde. Voor de rest lijken beide camera’s veel op elkaar. Als een van de bovengenoemde kenmerken belangrijk is voor jou, kun je bepalen welke camera beter bij jou past!

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Nikon Z6 II. Je weet nu wat de belangrijkste kenmerken zijn van de camera en wat de plus- en minpunten zijn. Nu kun je de camera beter vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera uitkiezen die het beste bij jou past! Ook weet je welke accessoires goed bij de camera passen en kun je gelijk aan de slag met fotograferen!

€2.198,98
4 new from €2.198,10
as of april 24, 2024 8:58 am