Nikon Z7 II review

In deze productreview behandelen we de Nikon Z7 II. We bekijken en beoordelen de camera uitgebreid op verschillende kenmerken. We leggen je alles uit over de camera en zetten zowel de plus- als de minpunten op een rijtje! Ook geven we je advies over relevante accessoires die goed in combinatie met de camera gaan. Zo ben jij straks helemaal klaar om te beginnen met fotograferen!

Bekijk de Nikon Z7 II bij één van onze partners

€3.449,00
2 new from €3.449,00
as of maart 27, 2024 8:52 pm
€3.549,00
€3.549,00
€3.549,00

Voor wie is de Nikon Z7 II geschikt?

De Nikon Z7 II is vooral geschikt voor professionele fotografen. De camera beschikt namelijk over veel hoogwaardige functies en heeft veel verschillende instellingen, knoppen en mogelijkheden. Dit maakt het moeilijker voor beginnende fotografen of amateurfotografen om de camera te begrijpen. Daarom raden wij deze camera echt alleen aan voor professionele fotografen of wellicht semi-professionele fotografen.

Belangrijkste specificaties Nikon Z7 II

Hieronder hebben we de belangrijkste specificaties van de Nikon Z7 II op een rijtje gezet. Zo krijg je alvast een globale indruk van de camera!

• Beeldprocessor: EXPEED
  • Maximale beelden per seconde: 10

• Type: Fullframe
  • Autofocuspunten: 493
  • Resolutie: 45.7 megapixel
  • ISO-bereik: 64-25600

• Video resolutie: Full HD, 4K

Belangrijkste kenmerken Nikon Z7 II

Natuurlijk hebben we de Nikon Z7 II uitgebreid bekeken en beoordeeld op verschillende factoren. We nemen de belangrijkste kenmerken onder de loep en delen ze met jou hieronder!

De Nikon Z7 II beschikt over een 45.7 megapixel CMOS-sensor. Hiermee kun je erg scherpe en heldere foto’s maken. Ook kun je dankzij de fullframe sensor mooie beelden schieten van brede onderwerpen. De beeldsensor heeft een brede opening en laat dus een groter beeld binnen dan bijvoorbeeld een APS-C beeldsensor. Met 45.7 megapixels ben je ervan verzekerd dat de beelden haarscherp en gedetailleerd worden. Zo kun je ze afspelen op grote schermen en zie je alles nog steeds scherp in beeld!

De Nikon Z7 II is voorzien van twee EXPEED 6 beeldprocessors. Het schieten van RAW-bestanden en 4K video’s wordt hierdoor erg eenvoudig. De processors verwerken de beelden razendsnel, zodat jij je alleen maar hoeft te focussen op het fotograferen zelf. Ideaal voor als je van plan bent om vaak RAW-bestanden te verwerken en in 4K video resolutie te filmen!

De Nikon Z7 II beschikt over een uitstekend autofocussysteem met maar liefst 493 autofocuspunten. Het scherpstellen gaat razendsnel en dankzij de 493 autofocuspunten worden alle onderdelen van je onderwerp erg gedetailleerd en scherp vastgelegd. Dankzij de oog- en gezichtsdetectie wordt je onderwerp automatisch scherp gesteld op de ogen en het gezicht. Dit is erg handig voor als je een bewegend onderwerp wilt fotograferen. De autofocus stelt je onderwerp automatisch vast en jij hoeft alleen maar een foto te maken! Dankzij de snelle autofocus, de twee beeldprocessors en de snelle sluitertijd is het met deze camera om tot wel 10 beelden per seconde te schieten.

De camera is ook voorzien van ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie. Dankzij de beeldstabilisatie krijg je een stuk minder snel last van ruis en trillingen op je beelden. Zo creëer je foto’s en video’s van veel hogere kwaliteit. Ook kun je zo eenvoudig fotograferen en filmen vanuit de losse hand. Handig voor als je bijvoorbeeld bewegende onderwerpen wilt fotograferen en filmen. Als je een nieuwe lens uitzoekt, is het handig om te kijken of de lens ook over beeldstabilisatie beschikt. In combinatie met de beeldstabilisatie van de camera krijg je zo een optimale beeldkwaliteit.

De Nikon Z7 II is voorzien van 4K maximale video resolutie. Video’s in 4K resolutie zijn erg scherp en zijn geschikt om op grote schermen af te spelen. Ook kun je ervoor kiezen om in Full HD video resolutie te filmen als je niet zulke grote bestanden op je geheugenkaart wilt hebben. In 4K resolutie film je met maximaal 60 beelden per seconde en in Full HD resolutie met maximaal 120 beelden per seconde.

Het ISO-bereik van de Nikon Z7 II loopt van 60-25600 en is uitbreidbaar tot 102400. Door het grote bereik is het mogelijk om zowel in donkere als in erg lichte situaties heldere en scherpe foto’s zonder ruis te schieten. Hierdoor is het ook weer makkelijker om te fotograferen vanuit de losse hand!

NIKON Z7 II display

De Nikon Z7 II is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera ook erg geschikt is voor vloggers, die een kantelbaar scherm nodig hebben. Het scherm is dankzij de touchscreen erg eenvoudig te bedienen. Door te tikken op het scherm stel je de optimale instellingen in en navigeer je door het menu. Het scherm maakt de camera in zijn geheel erg gebruiksvriendelijk!

Geheugen

De Nikon Z7 II is voorzien van twee geheugenkaartsleuven. Dit is erg fijn, want zo kun je extra lang filmen in bijvoorbeeld 4K video resolutie. Wanneer het ene kaartje vol is, schakelt de camera automatisch over naar het andere kaartje. Zo hoef je er niet bang voor te zijn dat je video’s of foto’s opeens niet meer opgeslagen worden! In de ene geheugenkaartsleuf past een CFExpress Type B geheugenkaart en in de andere een normale SD-kaart. Het is handig om gelijk minimaal twee geheugenkaarten bij de camera aan te schaffen.

De Nikon Z7 II is voorzien van Wifi en Bluetooth connectiviteit. Hiermee kun je de camera verbinden aan andere apparaten. Zo kun je snel en eenvoudig je geschoten beelden delen met andere apparaten. Als je de Nikon SnapBridge app download, kun je de camera besturen vanaf andere apparaten. Zo is het mogelijk om vanaf een afstandje je camera te besturen via je mobiel bijvoorbeeld. Dit is handig voor als je jezelf wilt fotograferen of even wilt kijken hoe het onderwerp in beeld staat. Vervolgens deel je de geschoten beelden meteen met andere apparaten en kun je ze meteen naar andere mensen sturen of op social media zetten.

Nadelen Nikon Z7 II

Wij konden bijna geen nadelen vinden bij de Nikon Z7 II. Het enige nadeel wat we hebben ondervonden is dat de batterijduur vrij kort is en dat je de batterij vaak moet verwisselen en moet opladen. Voor de rest is het natuurlijk een vrij prijzige camera, wat voor veel mensen kan betekenen dat ze toch voor een andere camera kiezen. De camera is het echter zeker waard en na aanschaf merk je waarom de camera zo prijzig is!

Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van de voor- en nadelen van de Nikon Z7 II. Zo kun jij de camera eenvoudig gaan vergelijken met andere camera’s!

Twee EXPEED 6 beeldprocessors
45.7 megapixel CMOS-sensor
ISO-bereik van 60-25600
Autofocussysteem met 493 punten
Tot 10 beelden per seconde
Oog- en gezichtsdetectie
Ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie

Korte batterijduur

Als je van plan bent om de Nikon Z7 II te kopen, is het handig om er een paar belangrijke accessoires bij aan te schaffen. Sommige accessoires heb je nodig om te kunnen beginnen met fotograferen en filmen, zoals lenzen en een geheugenkaart. Andere accessoires, zoals statieven, zijn weer handig om het fotograferen nog comfortabeler te maken en te optimaliseren. Hieronder hebben we de belangrijkste accessoires op een rijtje gezet.

De Nikon Z7 II wordt meestal niet met een lens geleverd en daarom raden we je aan om tegelijk bij de aankoop van de camera een lens te kopen. Zonder lens kun je eenmaal niet beginnen met fotograferen! Maar welke lens heb je nou nodig om goed te kunnen fotograferen? Dat ligt er aan wat jij precies wilt fotograferen. Wil jij bijvoorbeeld standaard situaties fotograferen, zoals je familie, vrienden of een vakantie? Dan is een standaardlens een goede optie! Met een standaardlens schiet je eenvoudig foto’s van onderwerpen die op een normale of korte afstand staan. Een goede optie voor een standaardlens voor de Nikon Z7 II is de Nikon Z 24-50mm F/4-6.3. Wil je juist onderwerpen fotograferen die op een verre afstand staan? Dan heb je een telelens nodig. Een telelens beschikt over een lange brandpuntafstand, waarmee je onderwerpen van een verre afstand groot in beeld kan krijgen. Een goede optie voor een telelens voor de Nikon Z7 II is de Nikon Z 100-400mm F/4.5-5.6 VR S. Met deze lens krijg je onderwerpen van een verre afstand groot in beeld. Ook kun je zoomen met deze lens en dus onderwerpen vanaf verschillende afstanden fotograferen. Wil je liever brede onderwerpen fotograferen? Dan heb je een groothoeklens nodig. Een groothoeklens zorgt ervoor dat er bredere onderwerpen op je beeld passen. Dat is natuurlijk handig als je steden, gebouwen en landschappen fotografeert. Een goede keuze voor een groothoeklens is de Nikon Z 35mm F/1.8 S.

€939,00
€479,00

Een statief is uiteraard een handige accessoire om aan te schaffen. Vooral als je de camera combineert met zware lenzen. Het statief neemt het gewicht uit je handen en zo hoef je de camera en de lens niet de hele tijd zelf te dragen. Ook zorgt een statief ervoor dat je camera stil staat en dat je nog minder last krijgt van ruis en trillingen. Als je op zoek gaat naar een nieuw statief, is het verstandig om het maximale draagvermogen van het statief goed in de gaten te houden. Gebruik je bijvoorbeeld een telelens? Dan moet het maximale draagvermogen van het statief erg hoog zijn. Een geschikt statief met een hoog maximaal draagvermogen is bijvoorbeeld de Peak Design Travel Tripod. Dit statief beschikt over maar liefst 9 kilo draagvermogen. Heb jij wat kleinere lenzen en dus niet zo’n hoog draagvermogen nodig? Dan is de Manfrotto Compact Light een geschikt statief om aan te schaffen.

€65,91
as of maart 27, 2024 8:52 pm
€395,00

Een andere onmisbare accessoire is een geheugenkaart. Zonder geheugenkaart kun je niet beginnen met fotograferen. De Nikon Z7 II beschikt over twee geheugenkaartsleuven. Dat betekent dat er twee geheugenkaarten in de camera passen en dat het dus voor de hand ligt om gelijk twee geheugenkaarten aan te schaffen. Zo voorkom je dat je beelden niet per ongeluk verloren gaan wanneer je een lange tijd in 4K video resolutie filmt bijvoorbeeld. Let erop dat je voor een geheugenkaartsleuf een CFExpress Type B kaart aanschaft en voor de andere een normale SD-kaart. Met twee geheugenkaarten weet je zeker dat er niet per ongeluk beelden verloren gaan!

Wat is het verschil tussen de Nikon Z7 II en de Nikon Z6 II?

Veel mensen twijfelen of ze nou voor de Nikon Z7 II moeten gaan of voor de Nikon Z6 II. Beide camera’s lijken veel op elkaar, maar toch zijn er wel een aantal verschillen waarop jij je keuze kan baseren. De Z7 II beschikt bijvoorbeeld over een 45.7 megapixel sensor, waar de Z6 II over een 24.5 megapixel sensor beschikt. De resolutie van de Z6 II ligt dus een stuk lager en dat betekent dat de beelden minder scherp worden met de Z6 II dan met de Z7 II. Echter kun je met de Z6 II meer beelden per seconde schieten (14) in vergelijking met ‘slechts’ 10 beelden per seconde bij de Z7 II. Ook zit er een groot verschil in het aantal autofocuspunten. De Z6 II beschikt namelijk over 273 autofocuspunten en de Z7 II over 493 autofocuspunten. Voor de rest lijken beide camera’s veel op elkaar en vallen er niet veel verschillen te ontdekken. Als je dus echt voor een sensor met een hogere resolutie wilt gaan, kun je beter voor de Z7 II gaan. Wil je juist liever meer beelden per seconde kunnen schieten? Dan is de Z6 II een betere optie!

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Nikon Z7 II. Je weet nu wat de belangrijkste kenmerken van de camera zijn en wat de plus- en de minpunten zijn. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s! Ook weet je welke accessoires handig zijn om aan te schaffen bij deze camera. Jij kunt meteen aan de slag met fotograferen!

€3.449,00
2 new from €3.449,00
as of maart 27, 2024 8:52 pm