Nikon Z9 review

In deze productreview bekijken en beoordelen we de Nikon Z9 uitgebreid. We beoordelen onder andere de belangrijkste kenmerken van de camera en zetten alle plus- en minpunten op een rijtje. Verder bekijken we welke accessoires je in combinatie met deze camera kan gebruiken. Jij kunt na het lezen van deze review de camera goed vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera kiezen die het beste bij jou past!

Highlights van de Nikon Z9

45.7 megapixel fullframe beeldsensor

8K video resolutie

Schiet tot wel 120 beelden per seconde!

ISO-bereik van 64-25600

Bekijk de Nikon Z9 bij één van onze partners

€100,00

Voor wie is de Nikon Z9 geschikt?

De Nikon Z9 is geschikt voor professionele fotografen. De camera is voorzien van de meest hoogwaardige functies die tegenwoordig bestaan. Vooral voor sport- en natuurfotografen is deze camera de perfecte keuze. De camera is echter minder geschikt voor mensen die net beginnen met fotograferen of amateurfotografen. Door de vele opties en functionaliteiten is de camera niet zo gebruiksvriendelijk en moet je echt verstand hebben van camera’s voordat je kunt gaan fotograferen of filmen!

Belangrijkste specificaties Nikon Z9

Om alvast een algemene indruk te krijgen van de Nikon Z9 hebben we hieronder de belangrijkste specificaties van de camera op een rijtje gezet.

Camera specificaties

• Beeldprocessor: Expeed 7
  • Maximale beelden per seconde: 120

• Type: fullframe
  • Megapixels: 45.7 megapixel
  • Video resolutie: Full HD, 4K, 6K en 8K

Belangrijkste eigenschappen

Natuurlijk hebben wij de belangrijkste eigenschappen van de Nikon Z9 uitgebreid onder de loep genomen. We delen onze belangrijkste bevindingen hieronder met jou, zowel de voor- als nadelen van de camera. Zo krijg jij een uitgebreide indruk van deze camera!

De Nikon Z9 is voorzien van een zeer hoogwaardige 45.7 megapixel fullframe sensor. Met deze sensor schiet je erg scherpe beelden die je eenvoudig kan afdrukken op een grote canvas of kan laten zien op een groot scherm. Alle details komen erg nauwkeurig naar voren, een scherpe foto schieten is erg makkelijk met deze camera!

Een van de meest verbazingwekkende eigenschappen van de Nikon Z9 vinden wij de video resolutie. De camera is voorzien van Full HD, 4K, 6K en 8K video resolutie! Dat betekent dat jij goed kunt experimenteren met verschillende resoluties en erg scherpe video’s kan maken. Als je in 8K video resolutie filmt, kun je filmen met maximaal 60 frames per seconde! En in 4K resolutie kun je tot wel 120 frames per seconde schieten. De AF/AE oogdetectie zorgen ervoor dat je onderwerp moeiteloos wordt gevolgd en scherp in beeld blijft. Zo krijg je video’s van bioscoop kwaliteit!

Uiteraard is de Nikon Z9 voorzien van een goede autofocus. Het 493-punts autofocussysteem heeft maar liefst 405 autofocuspunten. Hiermee ben je ervan verzekerd dat je alle details van je onderwerp worden scherp gesteld. Verder is de camera voorzien van Deep-learning AI technologie. Hiermee kun je tot wel 9 verschillende onderwerpen tegelijkertijd scherpstellen. Ideaal voor als je onderwerpen fotografeert die veel bewegen!

Razendsnelle sluitertijd

Een erg bijzonder kenmerk van de Nikon Z9 is de razendsnelle sluitertijd. De snelste sluitertijd die je kan instellen is 1/32000! Dankzij de snelle sluitertijd en autofocus kun je met deze camera tot wel 120 beelden per seconde schieten! Dit kan echter alleen als je de camera instelt in de C+ stand. In deze stand maak je gebruik van 11 megapixel resolutie, wat betekent dat de kwaliteit van de foto’s wel iets achteruit gaat. Als je fotografeert met de maximale resolutie, kun je tot 20 beelden per seconde schieten! Dit is natuurlijk ook razendsnel en ideaal voor bijvoorbeeld vogel- of sportfotografie.

Met zo’n snelle autofocus en sluitertijd is het natuurlijk handig dat de camera is voorzien van beeldstabilisatie. De Nikon Z9 is voorzien van ingebouwde beeldstabilisatie, waardoor het een stuk makkelijker wordt om je beelden vast te leggen zonder ruis en schokkende bewegingen. Wat bijzonder is aan de Z9 is dat deze is voorzien van de allernieuwste ‘Synchro VR’ functie. Deze functie zorgt ervoor dat de beeldstabilisatie van zowel de lens als de camera wordt gesynchroniseerd. Dit levert nog scherpere beelden op! Het is alleen jammer dat nog niet zoveel Nikon lenzen voorzien zijn van deze technologie. Dit maakt de keuze in lenzen beperkt.

Het ISO-bereik van de Nikon Z9 is ook erg bijzonder. Het ISO-bereik ligt tussen de 64-25600 en dat betekent dat je in erg lichte lichtomstandigheden ook een goede scherptediepte kan creëren. Ook tijdens donkere lichtsituaties kun je met dit ISO-bereik alsnog heldere foto’s schieten!

De Nikon Z9 is voorzien van een 4-assig kantelbaar touchscreen scherm. Dit betekent dat je het scherm maar liefst 4 kanten op kan draaien. Zo is het mogelijk om vanuit veel verschillende hoeken je beeld te bekijken, wat bijvoorbeeld voor macro fotografie erg handig is. Het touchscreen scherm is eenvoudig te bedienen en de rest van het menu en de knoppen zijn ook erg gebruiksvriendelijk!

De Nikon Z9 is voorzien van Wifi, Bluetooth en GPS connectiviteit. Zo kun je eenvoudig en snel je beelden delen met andere apparaten. Ook is het via de SnapBridge app van Nikon mogelijk om de camera te bedienen vanaf andere apparaten. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld selfies wilt nemen of een stuk van de camera af staat. Ook dan kun je de beelden gelijk opslaan op je apparaat! De GPS functie zorgt ervoor dat alle foto locaties worden opgeslagen. Zo kun je bij elke foto zien waar je de foto hebt geschoten, wat handig is voor als je de exacte locatie wilt weten.

Stof- en weerbestendigheid

De Nikon Z9 is voorzien van een stof- en spatwaterdichte behuizing. Dat betekent dat je gerust buiten kunt gaan fotograferen wanneer het aan het regenen is. Ideaal voor als je bijvoorbeeld op reis gaat of aan het wandelen bent en het begint opeens te regenen.

Nadelen Nikon Z9

Zelfs de Nikon Z9 kent net als alle andere camera’s niet alleen voordelen maar ook een nadeel. De camera beschikt over alle functies die een fotograaf zich maar wensen kan. Maar daarvoor betaal je natuurlijk ook een hoge prijs. De prijs is het grootste nadeel aan deze camera. Alleen mensen met een groot budget kunnen deze camera aanschaffen, mensen met een kleiner budget zullen verder moeten kijken. Verder is de camera eigenlijk alleen geschikt voor professionele fotografen. De camera is niet erg gebruiksvriendelijk voor beginnende fotografen en amateurfotografen. Om alles uit de camera te kunnen halen, moet je over enige fotografie kennis beschikken.

Hieronder hebben we alle plus- en minpunten van de Nikon Z9 op een rijtje gezet. Zo kun jij precies zien wat de voor- en nadelen van deze camera zijn. Zo’n lijstje is natuurlijk erg handig voor als je de camera wilt vergelijken met andere camera’s.

45.7 fullframe beeldsensor
Maximale video resolutie van 8K
Schiet tot 120 beelden per seconde!
ISO-bereik van 64-25600
Sluitertijd van 1/32000
493-punts autofocussysteem
Deep-learning AI
Wifi, Bluetooth en GPS
Stof- en spatwaterbestendig

Als je de Nikon Z9 aanschaft, is het handig om er gelijk een aantal bijpassende accessoires bij te kopen. Zo kun je direct starten met fotograferen en filmen! De Nikon Z9 wordt bijvoorbeeld niet geleverd met een lens, die je er dus bij zult moeten kopen. Ook moet je van tevoren een geheugenkaart kopen en een statief is natuurlijk ook erg handig tijdens het fotograferen! Hieronder hebben wij een paar voorbeelden op een rijtje gezet van accessoires die je nodig hebt om goed te kunnen fotograferen en filmen.

Wat ons betreft is een lens de belangrijkste accessoire voor de Nikon Z9. Zonder lens kun je niet fotograferen of filmen en jij wilt natuurlijk meteen aan de slag wanneer je de camera aan hebt geschaft. Maar wat voor lens is nou goed in combinatie met de Nikon Z9? Wil je alledaagse activiteiten vastleggen of fotograferen op reis? Dan is een standaardlens een goede investering. Een mooi voorbeeld van een standaardlens voor de Nikon Z9 is de Nikon Z 24-50mm F/4-6.3. Met deze lens maak jij mooie foto’s van je reizen, familie en vrienden. Wil je liever een lens om onderwerpen vanaf een verre afstand te fotograferen of te filmen? Dan is een tele- of zoomlens een betere keuze. Neem bijvoorbeeld de Nikon Z 100-400mm F/4.5-5.6 VR S. Deze lens is ideaal voor het fotograferen vanaf verschillende afstanden! Voor de echte vogel- of sportfotograaf is de Nikon Z 800mm F/6.3 VR S een interessante optie. Met deze lens schiet je vanaf erg verre afstanden erg scherpe beelden van dieren en andere onderwerpen. Je merkt het al, voor elke situatie is weer een andere lens nodig. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over voor welke situaties jij de lens wilt gaan gebruiken.

Een geheugenkaart heb je nodig om te kunnen fotograferen en filmen. Het is handig om die samen met je camera aan te schaffen. In de Nikon Z9 passen twee geheugenkaarten. Als je van plan bent om vaak in 4K, 6K of 8K video resolutie te filmen is het handig om twee geheugenkaarten aan te schaffen. Als de ene kaart vol raakt, schakelt de camera automatisch over naar de andere geheugenkaart. De geheugenkaartsleuven zijn geschikt voor CFexpress Type B en XQD geheugenkaarten.

Een statief is een erg handige accessoire om te hebben, vooral als je de camera gebruikt in combinatie met een grote lens. Als je de camera op een statief zet, weet je zeker dat het beeld erg stil blijft staan en zo krijg je een stuk minder kans op ruis. Ook is het fijner om de camera op een statief te zetten als je een lange tijd op een plek blijft. Het vasthouden van de camera met een lens kan zwaar worden, vooral als je een zware lens hebt. Wanneer je de camera gebruikt in combinatie met een zware lens is de Peak Design Travel Tripod Aluminium een goede keuze. Dit statief heeft een hoog draagvermogen en is ideaal voor als je zwaar apparatuur hebt. Heb jij alleen kleinere lenzen? Dan volstaat de Velbon EX-630 al, die een lager draagvermogen heeft en een stuk minder kost!

€399,00
€79,95

Wat is het verschil tussen de Nikon Z9 en de Nikon Z7 II?

De Nikon Z9 is een opvolger van de Nikon Z7 II. Maar wat is er nou precies verbeterd aan de Z9 en wat zijn de verschillen tussen beide camera’s? Wij hebben beide camera’s grondig bekeken en beoordeeld en zijn achter de verschillen gekomen. Een van de grootste verschillen is de maximale video resolutie. Met de Nikon Z7 II kun je namelijk filmen in een maximale video resolutie van 4K. met de Nikon Z9 kun je filmen in een maximale video resolutie van 8K. Een ander verschil is de processor. De Nikon Z7 II is voorzien van een Expeed beeldprocessor en de Nikon Z9 van een Expeed 7 beeldprocessor. Ook kun je met de Z9 tot wel 120 foto’s per seconde schieten en met de Z7 II ‘slechts’ 10 beelden per seconde. Je merkt het al, de Nikon Z9 beschikt over meer hoogwaardige functies dan de Nikon Z7 II. Maar dan moet je wel het grote prijsverschil in je achterhoofd houden. De prijs/kwaliteit verhouding van de Nikon Z7 II ligt naar onze mening een stuk hoger dan die van de Nikon Z9.

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Nikon Z9! Je weet nu wat de belangrijkste eigenschappen zijn van de Nikon Z9 en welke accessoires relevant zijn voor de camera. De plus- en minpunten kun je gebruiken om te vergelijken met andere camera’s. Uiteindelijk ga je natuurlijk voor de camera die het beste bij jou past!

€100,00

0