Sony A7 III review

In deze productreview nemen we de Sony A7 III onder de loep. We beoordelen de camera op verschillende belangrijke kenmerken. Ook zetten we de voor- en nadelen van de camera op een rijtje en geven we advies over relevante accessoires die bij deze camera passen. Jij kunt de camera vervolgens makkelijk vergelijken met andere camera’s en de camera kiezen die het beste bij jou past!

Highlights Sony A7 III

• 24.2 megapixel CMOS-sensor
  • 4K video resolutie
  • Razendsnelle autofocus
  • 5-assige beeldstabilisatie

Bekijk de Sony A7 III bij één van onze partners

€1.749,00
5 new from €1.749,00
5 used from €1.336,50
as of april 24, 2024 8:58 am
€1.799,00
€1.849,00
€1.999,00
€1.999,00

Voor wie is deze camera geschikt?

Deze camera is vooral geschikt voor semi-professionele en professionele fotografen. De camera doet niet onder aan de professionele camera’s van andere merken zoals Canon en Nikon. De camera is echter wel wat lastig om te bedienen en daarom raden wij deze camera niet aan voor beginnende fotografen of amateurfotografen. Voor de professionele fotograaf is deze camera echt een topper!

Belangrijkste specificaties Sony A7 III

Om alvast een globaal beeld van de camera te krijgen, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties van de Sony A7 III op een rijtje gezet.

• Processor: BIONZ X
  • Autofocus: ja
  • Maximale beelden per seconde: 10

• Type: Fullframe
  • Resolutie: 24.2 megapixel
  • ISO-bereik: 100-51200

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja

• NFC: Ja

Belangrijkste kenmerken Sony A7 III

Natuurlijk hebben we de Sony A7 III ook uitgebreid beoordeeld op de belangrijkste kenmerken. Hieronder hebben we deze kenmerken uitgebreid op een rijtje gezet. Jij weet wat deze camera allemaal in huis heeft en of het voldoet aan jouw verwachtingen.

De Sony A7 III is voorzien van een 24.2 megapixel fullframe beeldsensor. Hiermee kun je scherpe beelden schieten en je onderwerp gedetailleerd in beeld krijgen. Dankzij de cropfactor van 1x wordt je beeld niet veel ingekort en kun je makkelijker brede onderwerpen fotograferen. Dit is fijn voor als je graag gebouwen, steden en landschappen fotografeert. De beelden kun je prima afdrukken op een groot canvas of op grote schermen afspelen, de resolutie is hier hoog genoeg voor.

De Sony A7 III is voorzien van een BIONZ X processor. Deze processor is erg krachtig en dat komt bij deze camera goed uit. Videobeelden in 4K resolutie verwerkt de processor makkelijk. Je hoeft je er dus geen zorgen over te maken dat de camera opeens vastloopt wanneer je aan het filmen bent in een hoge resolutie.

Uiteraard is de Sony A7 III voorzien van een razendsnelle autofocus. Het autofocussysteem is voorzien van maar liefst 693 autofocuspunten. Hiermee worden zelfs de allerkleinste details van je onderwerp mooi scherp gesteld. Verder beschikt de camera over Animal Eye AF, waardoor de camera de ogen van dieren automatisch scherpstelt. Ideaal voor als je bewegende dieren wilt kunnen fotograferen. Jij hoeft je zo alleen maar te focussen op het vinden van de goede belichting en setting. De autofocus doet zijn werk automatisch. Dit maakt het fotograferen echt een heel stuk makkelijker!

Dankzij de snelle autofocus in combinatie met de snelle sluitertijd kun je tot wel 10 beelden per seconde schieten met deze camera. Dit is handig voor mensen die de bewegingen van onderwerpen goed willen kunnen vastleggen.

De Sony A7 III is voorzien van ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie tot 5 stops. De beeldstabilisatie maakt het mogelijk om vanuit de losse hand te kunnen fotograferen en filmen, zonder dat je snel last van ruis krijgt. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook mogelijk om met een lange sluitertijd te werken en de sterren te fotograferen. Ideaal voor als je vaak uit de losse hand fotografeert en filmt!

Het ISO-bereik van deze camera ligt tussen de 100-51200 en is uitbreidbaar tot maar liefst 204800! Dat betekent dat je ook qua lichtomstandigheden alle kanten op kunt met deze camera. Schiet heldere beelden van de zonsopgang of de zonsondergang. Of maak mooi belichte foto’s wanneer het licht buiten erg fel en hard is. Alles is mogelijk met deze camera.

Video

De Sony A7 III beschikt over 4K maximale video resolutie. In 4K resolutie kun je met maximaal 30fps filmen. In Full HD resolutie kun je met maximaal 120fps filmen. Je kunt zo hoogwaardige video’s schieten, die dankzij de beeldstabilisatie erg mooi vloeiend zullen overlopen als je de camera beweegt. Zeker ook een interessante camera voor filmmakers en vloggers die ook van fotograferen houden.

Gebruik de camera als webcam

De Sony A7 III is ook geschikt om te gebruiken als webcam of om mee live te streamen. Hiervoor moet je de app Imaging Edge Webcam downloaden. Je kunt de camera vervolgens aan je laptop verbinden met een USB-kabel en de software opstarten. Vervolgens kun je eenvoudig livestreamen of de camera als webcam instellen.

Sony A7 III display

De Sony A7 III is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera erg geschikt is voor vloggers, die makkelijk kunnen bekijken hoe ze in beeld staan. Het display is dankzij de touchscreen erg makkelijk om te bedienen. Je navigeert eenvoudig door het menu en stelt snel je favoriete instellingen in.

De Sony A7 III is voorzien van maar liefst 2 geheugenkaartsleuven. Dit is erg handig, want als je vaak in 4K resolutie filmt verbruik je al snel veel opslagruimte. Als je maar een geheugenkaartsleuf hebt, kan het voorkomen dat de video wordt afgebroken en niet goed wordt opgeslagen omdat het geheugen vol zit. Dit zal met de Sony A7 III echter niet gebeuren.

De twee geheugenkaartsleuven zijn geschikt voor een SD UHS-I en een SD UHS-III geheugenkaart. Hou er dus rekening mee dat je gelijk 2 geheugenkaarten aanschaft als je de camera koopt.

De Sony A7 III is voorzien van Wifi, Bluetooth en NFC-connectiviteit. Het is erg makkelijk om beelden te delen met andere apparaten via een van deze verbindingen. Je kunt er ook voor kiezen om via de app op je smartphone of op een tablet de camera te bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld ook jezelf vanaf een afstandje fotograferen, zonder dat je daarvoor iemand anders nodig hebt of snel naar je plek moet rennen. Je kunt dan ook rustig bekijken of je wel goed in beeld staat en vervolgens de foto maken. Je deelt de beelden dan snel met vrienden, familie en je zet ze binnen no-time op social media. Erg gebruiksvriendelijk!

Nadelen Sony A7 III

Bij de Sony A7 III hebben we slechts een paar nadelen ondervonden. Een nadeel is dat het menu van de camera niet echt logisch is en het daardoor wat lastiger is om te bedienen. Dit kan zeker voor beginnende fotografen en amateurfotografen lastig zijn. Daarom zouden wij deze camera niet aanraden voor beginnende fotografen of amateurfotografen. Een ander nadeel is dat de prijs aan de hoge kant ligt in vergelijking met vergelijkbare camera’s. Dit kan ervoor zorgen dat sommige fotografen toch liever voor een andere camera gaan. Voor de rest hebben wij geen grote nadelen gevonden!

Om de camera makkelijk te kunnen vergelijken met andere camera’s, hebben we hieronder de voor- en nadelen van de camera op een rijtje gezet.

24.2 megapixel CMOS-sensor
Razendsnelle autofocus
693 autofocuspunten
Eye-AF
Ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie
ISO-bereik uitbreidbaar van 50-204800
Tot 10 beelden per seconde
Stof- en spatwaterdicht
Wifi, bluetooth en NFC

Moeilijk te bedienen

Als je van plan bent om de Sony A7 III aan te schaffen, is het goed om er ook wat relevante accessoires bij te kopen. De camera wordt bijvoorbeeld niet geleverd met een lens, die je er dus bij zult moeten kopen. Ook heb je twee geheugenkaarten nodig. Hieronder hebben we een aantal relevante accessoires op een rijtje gezet.

Lens

Omdat de camera zonder lens wordt geleverd, zul je er een lens moeten bijkopen om te kunnen beginnen met fotograferen. Maar welke lens moet je nou halen? Dit ligt er aan wat voor soort foto’s jij wilt maken. Voor elke situatie is een ander soort lens geschikt. Wil jij de camera gebruiken om onderwerpen vanaf een normale afstand te fotograferen? Denk hierbij aan vakantiefoto’s, familiefoto’s en foto’s van alledaagse activiteiten. Dan kun je het beste voor een standaard- of een allroundlens gaan. Een geschikte standaardlens voor de Sony A7 III is de Sony FE 24-70mm f/2.8 GM II. Met deze lens kun je verschillende onderwerpen van korte afstanden prima fotograferen.

Wil jij juist bredere onderwerpen fotograferen, zoals landschappen, steden of houd je van interieurfotografie? Dan kun je het beste voor een groothoeklens gaan. Een geschikte groothoeklens voor de Sony A7 III is de Sony FE 35mm f/1.8. Hiermee schiet je hoogwaardige beelden en komen zelfs de breedste onderwerpen mooi in beeld.

Voor de vogel-, wild- en sportfotografie liefhebbers is een telelens een goede keuze. Een telelens beschikt over een grote brandpuntafstand en hiermee kan de lens een onderwerp vanaf een verre afstand groot in beeld krijgen. Een geschikte telelens voor deze camera is de Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Met deze lens kun je ook veel in- en uitzoomen en dus onderwerpen vanaf verschillende verre afstanden fotograferen!

€639,00
€1.999,00
€2.399,00

Statief

Een statief is ook erg handig om naast deze camera aan te schaffen. Het is niet per se nodig om te kunnen beginnen met fotograferen, maar toch gebruiken bijna alle fotografen vaak een statief. Een statief is erg handig om te hebben, omdat je dan niet de hele tijd zelf de camera vast hoeft te houden. Vooral als je de camera in combinatie met een grote en zware lens gebruikt, scheelt dit een hoop gewicht. Het heeft ook een positieve invloed op de ruis. Als je de camera op een statief zet, blijft de camera goed stabiel staan en krijg je geen last van ruis. Ideaal voor als je vaak last hebt van trillende handen.

Maar welk statief is nou geschikt voor de Sony A7 III? Dit verschilt per situatie en ligt aan wat voor lens je gebruikt. Bij het uitzoeken van een statief moet je goed letten op het draagvermogen van het statief. Dit is het maximale gewicht dat het statief aankan. Als je de camera in combinatie met een zware lens gebruikt heb je een statief nodig met een hoog draagvermogen. Als dit andersom is, kun je beter kiezen voor een statief met een lager draagvermogen want deze zijn meestal een stuk voordeliger.

Een geschikt statief voor mensen die een kleine lens gebruiken is de Velbon EX-630. Gebruik je de camera in combinatie met een zware telelens? Dan kun je beter voor de Sirui Aluminium KTV1 gaan. Dit statief heeft een draagvermogen van 12 kilo, maar is dus ook een stuk prijziger!

€79,95
€179,00

Voordat je kunt beginnen met fotograferen of filmen, heb je een geheugenkaart nodig. De Sony A7 III beschikt over 2 geheugenkaartsleuven. Het is dan ook handig om er gelijk 2 aan te schaffen. Zo voorkom je dat er 1 kaart vol zit en tijdens het filmen de video opeens wordt onderbroken en niet wordt opgeslagen. Als je van plan bent om vaak in 4K video resolutie te filmen, is het handig om twee geheugenkaarten aan te schaffen met veel opslagruimte. Een goede keuze zou dan bijvoorbeeld de SanDisk 64GB zijn!

In deze productreview hebben we de Sony A7 III uitgebreid beoordeeld op verschillende criteria. De camera heeft een aantal zeer hoogwaardige functies en kan zeker meeconcurreren met de professionele camera’s van Canon en Nikon. Vergelijk de plus- en minpunten eens met andere camera’s en kies uiteindelijk de camera die het beste bij jou past!

€1.749,00
5 new from €1.749,00
5 used from €1.336,50