Sony A7 IV review

In deze productreview beoordelingen we de Sony A7 IV uitgebreid op verschillende criteria. We nemen de camera onder de loep en delen onze bevindingen in deze review met jou. We zetten de voor- en nadelen van de camera op een rijtje. Zo kun jij de camera goed met andere camera’s vergelijken. Uiteindelijk kies je natuurlijk voor de camera die het beste bij jou past!

Highlights Sony A7 IV

• 33 megapixel Exmor R CMOS-sensor
  • 4K video resolutie
  • 5-assige beeldstabilisatie
  • Kantelbaar touchscreen scherm

Bekijk de Sony A7 IV bij één van onze partners

€2.650,00
€2.699,00
€2.799,00
€2.799,00
€2.799,00

Voor wie is de Sony A7 IV geschikt?

De Sony A7 IV is geschikt voor professionele fotografen. De camera is voorzien van hoogwaardige functies en kun je handmatig instellen naar je eigen voorkeuren. Omdat het instellen vrij lastig is, is de camera niet geschikt voor beginnende fotografen en amateurfotografen. De camera is ook geschikt voor professionele vloggers die op zoek zijn naar een camera met een goede beeldkwaliteit en veel opties.

Belangrijkste specificaties Sony A7 IV

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Sony A7 IV, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties van de camera op een rijtje gezet.

• Processor: BIONZ XR
  • Maximale beelden per seconde: 10

• Type: Fullframe
  • Autofocuspunten: 759
  • Resolutie: 33 megapixel
  • ISO-bereik: 100-51200

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja

Belangrijkste eigenschappen Sony A7 IV uitgelicht

Natuurlijk hebben we de Sony A7 IV ook uitgebreider beoordeeld op verschillende criteria. We hebben de belangrijkste eigenschappen van de camera op een rijtje gezet en hebben ze uitgebreid beoordeeld. Hieronder delen we onze bevindingen met jou, zodat je een goed beeld krijgt van wat de camera allemaal kan!

De Sony A7 IV is voorzien van een hoogwaardige fullframe 33 megapixel Exmor R CMOS-sensor. Met deze sensor is het erg eenvoudig om scherpe beelden te schieten waarbij je elk detail goed in beeld krijgt. Omdat de sensor een fullframe type is, wordt het nog makkelijker om brede onderwerpen goed in beeld te krijgen. Dit is vooral handig als je graag foto’s maakt van landschappen, steden, gebouwen of van een interieur. Je krijgt het onderwerp eenvoudig helemaal in beeld en dat ook nog eens erg scherp!

De Sony A7 IV is voorzien van een sterke BIONZ XR processor. Deze processor zorgt ervoor dat alle beelden goed en snel worden verwerkt. Tijdens het filmen in 4K resolutie zul je dan ook geen last krijgen van vervelende errors. De processor verwerkt ook video’s in 4K resolutie razendsnel. Jij hoeft je zo alleen maar te focussen op het fotograferen zelf!

Uiteraard is de camera voorzien van een autofocussysteem. Het autofocussysteem van de Sony A7 IV beschikt over maar liefst 759 autofocuspunten. Dat betekent dat elk detail van je onderwerp automatisch en snel wordt scherp gesteld. De camera is ook voorzien van Realtime tracking en Eye-AF dat werkt bij mensen en dieren. Dit zorgt ervoor dat je onderwerp automatisch wordt scherp gesteld, ook als het beweegt. Ideaal voor als je een bewegend dier op de foto wilt krijgen!

Dankzij de snelle autofocus in combinatie met de snelle sluitertijd kun je met deze camera tot wel 10 beelden per seconde schieten. Ideaal voor als je graag actiefoto’s van dieren en sportwedstrijden maakt.

De Sony A7 IV is ook voorzien van ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie. De beeldstabilisatie zorgt ervoor dat ruis en trillingen op je foto’s worden gecorrigeerd. Dit is erg fijn voor als je vaak vanuit de losse hand fotografeert. De kans is dan groot dat je de camera een beetje beweegt tijdens het fotograferen en hierdoor kan er ruis ontstaan. Dankzij de beeldstabilisatie zul je geen last krijgen van ruis en kun je gewoon vanuit de losse hand fotograferen. Ideaal voor als je vaak bewegende onderwerpen op de foto wilt krijgen!

De Sony A7 IV heeft een erg groot ISO-bereik. Het ISO-bereik loopt namelijk van 50-204.800 en hiermee kun je onder veel verschillende lichtomstandigheden goed fotograferen. Dit is fijn voor als je vaak tijdens de schemering wilt fotograferen. Je stelt de ISO-waarde dan een stuk hoger in, zodat de beelden niet te donker en juist helder worden. Ook voor dagen met fel en hard zonlicht is het handig om de ISO-waarde juist erg laag in te stellen. Zo krijg je geen last van het felle licht op je foto’s.

Video

Met de Sony A7 IV kun je video’s van hoogwaardige kwaliteit maken. Je kunt kiezen uit Full HD resolutie of 4K video resolutie. In 4K resolutie schiet je eenvoudig prachtige cinematische video’s die je prima op een groot scherm kan afspelen. Als je liever wat minder geheugen gebruikt, is het handiger om in Full HD resolutie te filmen. Je schiet dan nog steeds hoogwaardige video’s, maar ze nemen een stuk minder geheugen in van je geheugenkaart.

Sony A7 IV display

De Sony A7 IV is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera ideaal is voor vloggers en ook erg makkelijk te bedienen is. Via het touchscreen scherm stel je makkelijk de gewenste instellingen in. Dankzij het kantelbare touchscreen scherm kun je zien of je wel goed in beeld staat tijdens het maken van selfies!

De Sony A7 IV is voorzien van een dual cardslot. De camera heeft dus twee geheugenkaartsleuven en hierdoor passen er twee geheugenkaarten in de camera. Een sleuf is geschikt voor een CFexpress Type A kaart en de andere sleuf is geschikt voor een normale SD-kaart. Het is erg handig dat de camera twee geheugenkaartsleuven heeft, want als je veel filmt in 4K video resolutie zit een geheugenkaart al snel vol. Wanneer de geheugenkaart vol zit, schakelt de camera gelijk over naar de andere geheugenkaart. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn dat je video’s verloren gaan omdat je geheugenkaart vol zit. Ideaal als je graag veel wilt kunnen filmen!

Beelden delen met andere apparaten doe je via de Wifi, Bluetooth of NFC-verbinding. Je verbind de camera eenvoudig met je mobiel of tablet en stuurt de beelden vervolgens snel door. Ideaal voor als je de beelden graag direct wilt delen met je vrienden of familie!

Nadelen Sony A7 IV

Uiteraard hebben we ook bij deze camera een aantal nadelen gevonden. De nadelen van deze camera zijn echter zo klein, dat veel fotografen ze voor lief nemen. Een klein nadeel aan de camera is dat de camera niet geschikt is voor beginners. Het is vrij lastig om de instellingen van deze camera goed te zetten. Daarom is deze camera eigenlijk echt alleen maar geschikt voor professionele fotografen.

Een ander nadeel is dat de camera wel is voorzien van een fullframe sensor, maar dat deze tijdens het filmen in 4K video resolutie een crop-factor krijgt. Dit betekent dat je in 4K video resolutie geen brede onderwerpen kunt filmen vanaf een korte afstand. Zo moet je er dus voor zorgen dat je bij brede onderwerpen op een verdere afstand gaat staan en dat is niet altijd even handig.

Nog een nadeel is dat de camera vrij prijzig is in vergelijking met gelijkwaardige camera’s. Dit zorgt ervoor dat sommige fotografen toch voor een andere camera gaan die over een betere prijs/kwaliteit verhouding beschikt.

Als je twijfelt over deze camera, is het natuurlijk handig om de voor- en de nadelen even op een rijtje te hebben. Hieronder hebben we de plus- en minpunten van deze camera op een rijtje gezet. Zo kun jij de camera goed vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera uitzoeken die het beste bij jou past!

33 megapixel fullframe Exmor R CMOS-sensor
Autofocussysteem met 759 punten
5-assige beeldstabilisatie
ISO-bereik van 50-204.800
Filmen in Full HD en 4K resolutie
Tot 10 beelden per seconde
Dubbele geheugenkaartsleuf
Realtime tracking en Eye-AF

Moeilijk instelbaar
Cropfactor bij filmen in 4K resolutie

Als je de Sony A7 IV aanschaft, is het handig om er gelijk wat relevante accessoires bij te kopen. Zo kun je meteen beginnen met fotograferen en filmen. Sommige accessoires heb je nodig om te kunnen beginnen met fotograferen. Denk bijvoorbeeld aan een geheugenkaart en een lens. Deze worden niet meegeleverd en zul je dus gelijk moeten aanschaffen bij de camera.

Welke accessoires zijn handig om te gebruiken in combinatie met de Sony A7 IV? Wij hebben hieronder een aantal voorbeelden van accessoires op een rijtje gezet die geschikt zijn in combinatie met deze camera. Jij weet zo precies wat je nodig hebt!

Als je de Sony A7 IV aanschaft, heb je ook een lens nodig. De camera wordt niet met lens geleverd, dus het is belangrijk dat je die er gelijk bij aanschaft. Maar wat voor lenzen zijn nou geschikt voor de Sony A7 IV? Het ligt eraan wat voor soort foto’s en video’s jij wilt maken. Het is dus handig om dit eerst te bepalen voordat je op zoek gaat naar lenzen.

Wil je graag foto’s maken van onderwerpen die op een normale afstand staan? Denk hierbij aan familiefoto’s, reisfoto’s en foto’s van gebeurtenissen in het dagelijkse leven. Dan heb je een allroundlens nodig. Een geschikte allroundlens voor de Sony A7 IV is de Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS. Met deze lens kun je wat in- en uitzoomen en de lens beschikt over een normale brandpuntafstand. Ideaal voor het fotograferen en filmen van onderwerpen op een normale afstand.

Wil je juist foto’s maken van brede onderwerpen, zoals landschappen, steden, gebouwen en van een interieur? Dan is het handig om voor een groothoeklens te gaan. Een geschikte groothoeklens voor de Sony A7 IV is de Sony FE 16-35mm f/2.8 GM. Deze lens is perfect voor het fotograferen van brede onderwerpen!

Fotografeer jij graag vogels en wilde dieren in actie? Dan heb je een telelens nodig. Een telelens beschikt over een grote brandpuntafstand. Hiermee krijg je een onderwerp vanaf een verre afstand groot in beeld. Een geschikte telelens voor de Sony A7 IV is de Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Met deze lens kun je ook zoomen en zo kun je onderwerpen vanaf verschillende verre afstanden goed en groot in beeld krijgen. Ideaal voor vogel-, wild- en sportfotografie!

Statief

Een andere accessoire die erg fijn is om te gebruiken in combinatie met de Sony A7 IV is een statief. Een statief zorgt ervoor dat je camera vast en stevig op de grond staat. Zo krijg je een stuk minder snel last van ruis en trillingen én je hoeft de camera plus de lens niet de hele tijd zelf te tillen. Maar welk statief past nou goed bij de Sony A7 IV? Dit ligt eraan wat voor lenzen jij gebruikt bij deze camera.

Gebruik jij bijvoorbeeld een telelens in combinatie met de Sony A7 IV? Dan heb je een statief met een hoog draagvermogen nodig. Een geschikt statief is dan bijvoorbeeld de Peak Travel Design Tripod. Als je de camera in combinatie met een kleine lens gebruikt, heb je niet per se een statief met een hoog draagvermogen nodig. Een goede keuze zou dan bijvoorbeeld de Benro TSL08AN00 Aluminium Slim Statief Kit zijn.

Een geheugenkaart is een onmisbare accessoire wanneer je de Sony A7 IV koopt. Je hebt er dan zelfs twee nodig, omdat de camera is voorzien van twee geheugenkaartsleuven. In de ene geheugenkaart past een CFexpress A kaartje. Een goede optie voor deze sleuf zou bijvoorbeeld de Sony 80GB CFexpress Type-A zijn. Wil je een kaartje met meer geheugen? Dan kun je voor de Sony 160GB CFexpress Type-A gaan.

Voor de andere sleuf heb je een normaal SD-kaartje nodig. Een goede optie voor deze sleuf is dan de SanDisk 256GB. Met beide geheugenkaartjes weet je zeker dat je veel kan fotograferen en filmen!

€185,00
€369,00

Na het lezen van deze productreview weet jij een stuk meer over de Sony A7 IV. Je kunt nu de plus- en de minpunten van de camera vergelijken met andere camera’s. Ook weet je nu welke accessoires je nodig hebt en welke accessoires goed bij de Sony A7 IV passen. Zo kun jij direct goed van start met fotograferen!

€2.650,00
€2.699,00
€2.799,00