Canon EOS R5 C review

In deze review beoordelen we de Canon EOS R5 C uitgebreid op verschillende criteria. Zo nemen we de belangrijkste eigenschappen onder de loep en zetten we de voor- en nadelen van de camera op een rijtje. Jij kunt de camera vervolgens goed vergelijken met andere camera’s. Uiteindelijk kies je natuurlijk de camera die het beste bij jou past!

Highlights Canon EOS R5 C

• 45 megapixel fullframe sensor
  • 8K video resolutie
  • DIGIC X beeldprocessor
  • Kantelbaar touchscreen scherm

Bekijk de Canon EOS R5 C bij één van onze partners

€5.029,00
€5.029,00
€5.029,00

Voor wie is deze camera geschikt?

De Canon EOS R5 C is vooral geschikt voor professionele filmmakers en fotografen. De camera biedt veel hoogwaardige videofuncties en is daarom geliefd onder professionele fotografen die ook graag filmen. De camera is minder geschikt voor amateurfotografen en beginnende fotografen. Het kan erg lastig zijn om de instellingen goed in te stellen en de camera goed te navigeren. Daarom is deze camera echt alleen geschikt voor professionele fotografen en filmmakers!

Belangrijkste specificaties

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Canon R5 C, hebben we de belangrijkste specificaties hieronder op een rijtje gezet.

• Beeldprocessor: DIGIC X

• Type: Fullframe
  • Resolutie: 45 megapixel

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja
  • 6K: Ja
  • 8K: Ja
  • Gezichtsherkenning: Ja

Belangrijkste eigenschappen uitgelicht

Als je deze camera als kanshebber ziet, is het natuurlijk handig om alles te weten over de belangrijkste eigenschappen van de camera. Daarom hebben we hieronder de belangrijkste eigenschappen van de camera uitgebreid uitgelegd! Jij weet straks precies waar je de camera allemaal voor kan gebruiken.

De beeldsensor van de Canon R5 C lijkt veel op die van de R5. De camera is namelijk voorzien van een 45 megapixel fullframe CMOS-sensor. Hiermee maak je eenvoudig scherpe en heldere beelden. Ideaal om de foto’s vervolgens af te drukken op een groot canvas bijvoorbeeld!

Uiteraard is deze camera ook voorzien van autofocus. Het autofocussysteem zorgt ervoor dat alle details van je onderwerp razendsnel worden scherp gesteld. De autofocus blijft scherp gestelde onderwerpen ook volgen en zo blijven bewegende onderwerpen altijd scherp in beeld. Ideaal voor als je bijvoorbeeld bewegende dieren of mensen op de foto wilt zetten!

De Canon R5 C is uitgerust met een DIGIC X beeldprocessor. Deze beeldprocessor verwerkt beelden razendsnel en zorgt ervoor dat je nooit last krijgt van errors. Dat is ook wel handig bij een camera met een maximale video resolutie van 8K. Dit zijn erg zware bestanden, maar met de DIGIC X geen probleem om te verwerken!

Het maximale ISO-bereik van deze camera ligt tussen de 100-51200. Dit maakt dat de camera geschikt is om te gebruiken onder lastige lichtomstandigheden. Als je in donkere omstandigheden fotografeert, zet je de waarde wat hoger en zo krijg je geen last van onderbelichte foto’s. Fotografeer je bij fel zonlicht? Dan is het beter om de waarde laag te zetten en zo krijg je geen last van overbelichte foto’s!

Video

Deze camera is vooral goed uitgerust voor het maken van spectaculaire video’s. Je kunt met deze camera namelijk in een maximale video resolutie van maar liefst 8K filmen. Dit levert natuurlijk waanzinnig mooie beelden op die je kunt vergelijken met beelden in de bioscoop. De perfecte camera om al je creativiteit de losse loop te laten gaan.

Als je liever in een wat lagere resolutie wilt filmen, kun je ook voor 4K of 6K resolutie kiezen. In 4K kun je mooie slow-motions maken met framerates tot 120fps, wat unieke beelden oplevert!

De camera beschikt over 5-assige elektronische beeldstabilisatie. Dankzij deze beeldstabilisatie krijg je bijna geen last van ruis en trillingen op je foto’s en video’s. Ideaal voor als je vaak vanuit de losse hand fotografeert. Het is ook handig wanneer je bewegende onderwerpen zoals dieren en mensen fotografeert. De beeldstabilisatie zorgt ervoor dat je amper last van ruis krijgt op de foto’s.

De Canon R5 C is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dit scherm is erg makkelijk te bedienen dankzij de touchscreen functie. Zo kun je makkelijk de instellingen van de camera veranderen en door het menu navigeren. Ook voor vloggers is deze camera ideaal dankzij het kantelbare scherm. Zo kun je altijd bekijken of je wel goed in beeld staat.

CANON EOS R5 C display

De Canon R5 C is voorzien van Wifi en Bluetooth connectiviteit. Via een van deze verbindingen kun je eenvoudig je geschoten beelden delen met andere apparaten. Zo kun je de beelden snel delen met je familie en vrienden of op social media zetten. Als je de CameraConnect app gebruikt van Canon gaat het delen van de beelden nog eenvoudiger en sneller.

Ook kun je de camera dan met je smartphone besturen. Je kunt via de app foto’s maken en dat is erg handig voor als je bijvoorbeeld zelf ook helemaal in beeld wilt staan. Je ziet op het scherm van je smartphone hoe je in beeld staat en je kunt vervolgens foto’s maken.

De Canon EOS R5 C is voorzien van twee geheugenkaartsleuven. Dit is natuurlijk ideaal voor als je veel in hoge video resoluties filmt. Als het ene kaartje vol zit, gaat de camera direct over naar het andere kaartje en gaan de beelden niet verloren. In de ene gleuf past een CFexpress Type B geheugenkaart. De andere sleuf is geschikt voor een normaal SD-kaartje. Als je van plan bent om veel in hoge resoluties te filmen, kun je het beste voor geheugenkaarten met veel ruimte gaan.

Nadelen Canon EOS R5 C

Natuurlijk hebben we ook bij de EOS R5 C wat nadelen kunnen bespeuren. Dit zijn echter zeer kleine nadelen, maar ze zijn toch handig om te weten. Een van de nadelen van deze camera is dat de batterij snel leeg raakt. Vooral als je in een hoge resolutie filmt, gaat de batterij snel leeg en moet je deze al snel weer verwisselen. Een beetje onhandig als je een hele dag op pad bent om te fotograferen of filmen.

Een ander nadeel is dat de camera niet voorzien is van een water- en stofbestendige behuizing. Je moet dus oppassen waar je de camera allemaal mee naartoe neemt. Dit kan lastig zijn voor fotografen die veel reizen en vaak buiten fotograferen.

Een laatste nadeel is dat de camera vrij prijzig is. Dit maakt het voor veel mensen onmogelijk om deze camera aan te schaffen. Het is dus echt een camera die geschikt is voor professionele fotografen en filmmakers!

Nu we de belangrijkste eigenschappen uitgebreid hebben uitgelegd, is het natuurlijk fijn om een handig overzicht te hebben van de voor- en nadelen van de camera. Hieronder hebben we de plus- en minpunten van de Canon EOS R5 C op een rijtje gezet. Nu kun jij de camera goed vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera kiezen die het beste bij jou past!

45 megapixel fullframe CMOS-sensor
Razendsnelle autofocus
Oog- en gezichtsdetectie
5-assige elektronische beeldstabilisatie
ISO-bereik van 100-51200
DIGIC X beeldprocessor
8K video resolutie

Niet waterbestendig
Korte batterijduur

Als je van plan bent om de Canon EOS R5 C aan te schaffen, is het handig om er een paar relevante accessoires bij aan te schaffen. Zo kun je gelijk beginnen met fotograferen. Sommige accessoires heb je nodig om te kunnen beginnen met fotograferen. Denk bijvoorbeeld aan een lens, want de camera wordt zonder lens geleverd. Ook heb je twee geheugenkaarten nodig. Andere accessoires zoals een statief zijn natuurlijk ook handig om te hebben. Hieronder hebben we de meest relevante accessoires op een rijtje gezet.

Het is aan te raden om gelijk bij de aankoop van de Canon EOS R5 C een lens aan te schaffen. De camera wordt zonder lens geleverd en daarom moet je die erbij kopen. Maar welke lens is nou geschikt voor de Canon EOS R5 C? Het ligt er maar net aan waarvoor jij de camera wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld mooie reis- en vakantiefoto’s kunnen maken? Of tijdens een familiedag filmen en fotograferen? Dan heb je een standaard- of een allroundlens nodig. Een geschikt voorbeeld is de Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM. Deze lens heeft een brandpuntafstand van 24-70mm en hiermee kun je dus veel kanten op. Ideaal om alledaagse situaties en reizen vast te leggen!

Wil jij juist brede onderwerpen kunnen filmen en fotograferen? Denk bijvoorbeeld aan landschappen, steden en gebouwen. Dan heb je een groothoeklens nodig. Een geschikte lens is dan bijvoorbeeld de Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM. Met deze lens krijg je brede onderwerpen makkelijk in beeld en dit levert prachtige beelden op!

Fotografeer jij juist graag vogels, wilde dieren of tijdens sportwedstrijden? Dan heb je een telelens nodig. Een telelens beschikt over een grote brandpuntafstand en daarmee kun je eenvoudig een klein onderwerp vanaf een verre afstand goed in beeld krijgen. Een geschikte telelens voor de Canon EOS R5 C is de Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1L IS USM. Ideaal voor vogel-, wild- en sportfotografie!

Statief

Een andere handige accessoire voor de Canon EOS R5 C is een statief. Als je een statief gebruikt, hoef je de camera met lens niet de hele tijd zelf vast te houden en dit is vooral handig wanneer je bijvoorbeeld een zware telelens gebruikt. Het kan erg zwaar worden om de telelens de hele tijd zelf vast te houden.

Een statief zorgt er ook voor dat je een stuk minder last krijgt van ruis en trillingen op je beelden. Als je fotografeert en filmt vanuit de losse hand, kun je al snel last van ruis en wazige beelden krijgen. Een camera met lens staat altijd stevig en stabiel op het statief en daardoor krijg je geen last van ruis en trillingen.

Maar wat voor een statief is nou geschikt voor de Canon EOS R5 C? Dat ligt er aan wat voor lens je gebruikt. Als je de camera bijvoorbeeld gebruikt in combinatie met een telelens, heb je een statief met een hoog draagvermogen nodig. Een statief met een hoog draagvermogen is bijvoorbeeld de Peak Design Travel Tripod. Gebruik je juist alleen maar kleine lenzen? Dan heb je juist een statief nodig met een klein draagvermogen. Een geschikt statief is dan bijvoorbeeld de Benro TSL08AN00 Aluminium Slim Statief Kit.

Als je wilt kunnen beginnen met fotograferen met de Canon EOS R5 C, moet je er gelijk een geheugenkaart bij aanschaffen. Anders kun je niet beginnen met fotograferen of filmen. De Canon EOS R5 C is voorzien van twee geheugenkaartsleuven. Een van de sleuven is geschikt voor een CFexpress Type B geheugenkaart en de andere sleuf is geschikt voor een normale SD-kaart. Als je van plan bent om veel in 8K video resolutie te filmen, is het handig om voor geheugenkaarten te kiezen met veel opslagruimte. Zo hoef je de kaarten niet al te vaak te verwisselen!

Wat is het verschil tussen de Canon EOS R5 C en de Canon EOS R5?

De Canon EOS R5 C en de Canon EOS R5 lijken natuurlijk veel op elkaar. Het grootste verschil is dat de R5 C vooral gefocust is op video en biedt daarom meer mogelijkheden op het gebied van video. Neem bijvoorbeeld het koeling systeem dat achter op de body van de R5 C zit. Dit zorgt ervoor dat de camera snel kan afkoelen en dat is vooral handig als je veel in 8K video resolutie filmt. Hierover beschikt de R5 niet.

Een ander verschil is dat de R5 wel van een waterdichte behuizing is voorzien en de R5 C niet. Voor fotografen en filmmakers die vaak buiten of op reis filmen is het natuurlijk handig om dan voor de R5 te gaan.

Met de R5 C kun je net zolang filmen als jij wilt en met de R5 niet. Dit komt omdat de R5 niet zo snel afkoelt en daarom is er een maximaal limiet ingesteld.

Dit zijn eigenlijk de grootste verschillen. Je merkt dat de verschillen vooral te maken hebben met de videofuncties. Dat maakt het ook gelijk een stuk makkelijker om te kiezen. Filmmakers kunnen beter voor de R5 C gaan en fotografen beter voor de R5.

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Canon EOS R5 C. Vergelijk de plus- en minpunten van de camera goed met andere camera’s. Ga uiteindelijk voor de camera die het beste bij jou past!

€5.029,00
€5.029,00
€5.029,00