Fujifilm X-S10 review

In deze productreview behandelen we de Fujifilm X-S10. We beoordelen de camera uitgebreid op verschillende eigenschappen en delen onze bevindingen in deze productreview. We zetten alle plus- en minpunten van de camera op een rijtje, zodat jij de camera goed kan vergelijken met andere exemplaren! Uiteindelijk krijg je een goed beeld van de camera en kun jij beter bepalen of de camera geschikt is voor jou.

Highlights Fujifilm X-S10

• 4K video resolutie
  • Tot wel 20 beelden per seconde!
  • Kantelbaar touchscreen scherm
  • 5-assige beeldstabilisatie

Bekijk de Fujifilm X-S10 bij één van onze partners

€1.049,00
€1.049,00
€998,00
€1.099,00
€849,00

Voor wie is de Fujifilm X-S10 geschikt?

De Fujifilm X-S10 is geschikt voor beginnende fotografen en amateurfotografen. De camera beschikt over hoogwaardige kwaliteiten waarmee je als beginner en amateurfotograaf goed kan experimenteren. De camera is ook geschikt voor vloggers, met het kantelbare touchscreen scherm is de camera ideaal voor het vloggen en selfies maken. Verder is de camera erg gebruiksvriendelijk en daarom perfect voor beginners!

Belangrijkste specificaties Fujifilm X-S10

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Fujifilm X-S10, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties op een rijtje gezet.

• Beeldprocessor: X-Processor 4
  • Maximale beelden per seconde: 20

• Type: APS-C
  • Resolutie: 26.1 megapixel
  • ISO-bereik: 160-12800

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja

Belangrijkste eigenschappen Fujifilm X-S10

Om een wat uitgebreider beeld te krijgen van de Fujifilm X-S10, delen we de belangrijkste eigenschappen van de camera hieronder. We hebben we camera uitgebreid beoordeeld op verschillende onderdelen en delen hieronder onze bevindingen met jou!

De Fujifilm X-S10 is voorzien van een hoogwaardige 26.1 megapixel X-Trans CMOS 4 sensor. Met deze sensor maak je gegarandeerd hoogwaardige foto’s. Alle details van je onderwerp komen duidelijk en helder in beeld dankzij deze sensor. Je kunt de beelden dan ook goed afdrukken op een groot canvas of laten zien op een groot beeldscherm.

De camera is voorzien van een sterke X-Processor 4. Met deze processor kan de camera veel beelden verwerken en zul je niet snel last krijgen van errors. Omdat je tot wel 20 beelden per seconde kan schieten met deze camera, is dit ook wel nodig. De camera moet deze beelden goed en snel kunnen verwerken en niet opeens vast gaan lopen.

De Fujifilm X-S10 is voorzien van een razendsnelle autofocus. Dit hybride autofocussysteem heeft maar liefst 2.16 miljoen fasedetectiepixels. Dat betekent dat je al je onderwerpen erg nauwkeurig en gedetailleerd vast kan leggen. En dat is nog niet alles. Het autofocussysteem herkent ook gezichten en ogen. Zo stelt het automatisch scherp op de ogen en hoef jij alleen maar te klikken om een mooie foto te schieten. Dat in combinatie met een snelle sluitertijd zorgt ervoor dat je tot wel 20 beelden per seconde kan schieten met deze camera!

De camera is voorzien van 6-stops 5-assige IBIS beeldstabilisatie. Hiermee schiet je eenvoudig beelden zonder ruis, ook onder wat lastigere lichtomstandigheden. Beeldstabilisatie is ook fijn voor mensen die vaak last hebben van trillende of bewegende handen. Dankzij de beeldstabilisatie worden trillingen en ruis op de foto aanzienlijk vermindert. Zo kun je de camera goed gebruiken om te fotograferen vanuit de losse hand!

Deze camera is ook een uitstekende keuze voor mensen die graag filmen. De camera beschikt namelijk over Full HD en 4K video resolutie functies. In 4K resolutie schiet je eenvoudig erg scherpe en gedetailleerde video’s die je mooi kunt afspelen op een groot beeldscherm. Als je liever in een wat kleinere resolutie filmt om geheugen te besparen, kun je natuurlijk ook altijd in Full HD filmen. Verder kun je ook mooie slow-motion video’s maken in Full HD met 240fps. Maak bijvoorbeeld een mooie slow-motion video van de zonsopgang of de zonsondergang.

Creatieve video opties

De Fujifilm X-S10 is gemaakt als een soort eerbetoon voor de analoge rolfilm technologie. De camera is namelijk voorzien van maar liefst 18 verschillende filmsimulaties. Zo kun je mooie video’s maken met speciale effecten die doen denken aan de analoge filmrol technologie van vroeger. Erg leuk om mee te experimenteren!

Fujifilm X S10 display

De Fujifilm X-S10 is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera ook erg geschikt is voor vloggers. Als je het scherm kantelt, kun je jezelf goed in beeld zien en dus kijken of je wel goed in beeld staat. Het touchscreen scherm kun je eenvoudig bedienen en zo navigeer je makkelijk door het menu. Ideaal voor beginnende fotografen en vloggers!

De Fujifilm X-S10 is voorzien van Wifi, Bluetooth en NFC-connectiviteit. Dat betekent dat je de camera eenvoudig kan verbinden met andere apparaten en je beelden snel kunt delen en doorsturen naar en via andere apparaten. Zo zet jij de geschoten beelden binnen no-time op social media!

Nadelen van de Fujifilm X-S10

Uiteraard kleven er aan de Fujifilm X-S10, net als aan alle andere camera’s, ook nadelen. Zo zijn we erachter gekomen dat de camera niet echt een grote accu heeft. De accu raakt al snel leeg, al helemaal als je veel in 4K resolutie filmt. Dat betekent dat je de accu vaak moet verwisselen en dit is natuurlijk niet echt ideaal.

De camera beschikt ook over slechts een geheugenkaartslot. Dit is jammer, want als je in 4K resolutie filmt is het geheugen snel vol. Ook dan moet je het kaartje vaak verwisselen en dat is niet erg handig. Het kan ook voorkomen dat je erg lang aan het filmen bent en de kaart opeens vol zit. Vervolgens worden je beelden niet opgeslagen en ben je ze kwijt, omdat het kaartje vol zit.

Verder is de camera niet weerbestendig en dat maakt het lastig om de camera overal mee naartoe te kunnen nemen. Als het regent kun je de camera bijvoorbeeld al beter niet gebruiken. Niet ideaal voor op reis of voor als je graag vaak buiten fotografeert!

Om een goed overzicht te krijgen van de voor- en nadelen van de Fujifilm X-S10, hebben we hieronder een lijstje gemaakt met alle plus- en minpunten van de camera. Zo kun je de camera goed met andere camera’s vergelijken.

26.1 megapixel X-Trans CMOS 4 sensor
Hybride autofocussysteem
X-Processor 4
Gezichts- en oogdetectie
6-stops 5-assige IBIS beeldstabilisatie
Full HD & 4K video resolutie
Schiet tot wel 20 beelden per seconde
18 verschillende creatieve filmsimulaties
Wifi, Bluetooth en NFC

Slechts een geheugenkaartslot
Kleine accu
Niet weerbestendig

Als je van plan bent om de Fujifilm X-S10 aan te schaffen, is het handig om er een aantal relevante accessoires bij te kopen. Zo kun je gelijk beginnen met het fotograferen en filmen van beelden van hoge kwaliteit. Sommige accessoires heb je per se nodig voordat je kan beginnen met fotograferen. Denk dan bijvoorbeeld aan lenzen en een geheugenkaart. Andere accessoires als een statief en een cameratas zijn ook handige accessoires om aan te schaffen bij aankoop van de camera. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden van relevante accessoires die handig zijn om aan te schaffen.

Iets waar je niet zonder kunt, is een lens. De Fujifilm X-S10 wordt zonder lens geleverd, dus die zul je er meteen bij moeten kopen om überhaupt te kunnen beginnen met fotograferen. Maar wat voor lenzen zijn geschikt voor de Fujifilm X-S10 en hoe weet je welk soort lens jij nodig hebt?

Ten eerste is het belangrijk dat je op zoek gaat naar lenzen met een Fujifilm X mount. Alleen deze lenzen zijn compatibel met de Fujifilm X-S10. Daarna moet je jezelf de vraag stellen wat voor soort onderwerpen jij wilt fotograferen. Voor elk soort onderwerp heb je weer een andere lens nodig. Er bestaan verschillende soorten lenzen zoals standaard lenzen, groothoek lenzen, macro lenzen, telelenzen en portretlenzen.

Wil jij de camera vooral gebruiken om standaard situaties te fotograferen? Of onderwerpen die zich op een normale afstand bevinden vanaf de camera? Dan is de standaard lens geschikt voor jou. Met een standaard lens kun je perfect familiefoto’s, reisfoto’s of foto’s van alledaagse situaties maken. Een goed voorbeeld van een standaard lens die geschikt is voor de Fujifilm X-S10 is de Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS. Met deze lens kun jij jarenlange goede foto’s maken van standaard situaties.

Wil jij juist foto’s maken van brede onderwerpen zoals landschappen, steden of gebouwen? Dan is het beter om voor een groothoeklens te gaan. Een groothoeklens zorgt ervoor dat je een breder beeld kunt fotograferen. Ideaal voor het fotograferen van bijvoorbeeld landschappen, steden en gebouwen. Een goed voorbeeld van een groothoeklens die geschikt is voor de Fujifilm X-S10 is de Fujifilm XF 35mm f/2.0 R WR. Met deze lens krijg je brede onderwerpen goed in beeld!

Heb jij een lens nodig die onderwerpen vanaf een verre afstand groot in beeld kan brengen? Dan is een telelens geschikt voor jou! Een telelens heeft een grote brandpuntafstand en hiermee krijg je gemakkelijk kleine onderwerpen groot in beeld. Dit is bijvoorbeeld erg handig bij het fotograferen van vogels of tijdens het fotograferen van sportwedstrijden. Een goede telelens voor de Fujifilm X-S10 is de Fujifilm XF 70-300mm f/4.0-5.6 R LM OIS WR. Met deze lens krijg je kleine onderwerpen vanaf een verre afstand perfect in beeld!

Statief

Een andere handige accessoire voor je camera is een statief. Met een statief kun je nog fijner fotograferen. Als je bijvoorbeeld lange tijd op een plek staat om je onderwerp te fotograferen, is het fijn om je camera en lens op een statief te kunnen zetten. Zo hoef je de camera met lens niet de hele tijd vast te houden. Dit scheelt vooral veel gewicht als je fotografeert met een grote lens. Een statief is niet alleen fysiek fijner, het zorgt ook voor een betere beeldkwaliteit. Als de camera en lens stilstaat krijg je tijdens het fotograferen een stuk minder last van ruis. Wanneer je fotografeert vanuit de losse hand, wordt de kans op ruis een stuk groter.

Bij het uitzoeken van een statief is het vooral belangrijk om op het draagvermogen van het statief te letten. Het draagvermogen van het statief geeft aan hoeveel kilo het statief kan dragen. Als de camera en de lens bijvoorbeeld 3 kilo wegen, is het handig om voor een statief te gaan met een draagvermogen van minstens 4 kilo. Een goed voorbeeld van een statief dat geschikt is voor een camera met een kleine lens is de Benro TSL08AN00 Aluminium Slim Statief Kit. Heb je een camera met een zware telelens? Dan zul je voor een statief met een groter draagvermogen moeten gaan. Een goed voorbeeld van een geschikt statief voor een camera in combinatie met een telelens is de Peak Design Travel Tripod Aluminium.

Een andere belangrijke accessoire bij de aankoop van een camera is een geheugenkaart. Zonder geheugenkaart kun je niet beginnen met fotograferen en filmen. Vooral als je van plan bent om veel in 4K video resolutie te gaan filmen, is het handig om een geheugenkaart aan te schaffen met een grote hoeveelheid opslag. Ook omdat de Fujifilm X-S10 niet beschikt over twee geheugenkaartsleuven, is het belangrijk dat je een kaartje koopt met veel opslagruimte. Denk bijvoorbeeld aan de SanDisk 256GB.

Wat is het verschil tussen de Fujifilm X-S10 en de Fujifilm X-T30?

Veel mensen twijfelen tussen de Fujifilm X-S10 en de Fujifilm X-T30. Wat zijn eigenlijk precies de verschillen tussen deze twee camera’s? Wij hebben het uitgezocht. Een belangrijk verschil tussen de camera’s is dat de X-S10 over ingebouwde beeldstabilisatie beschikt en de X-T30 niet. Dit heeft natuurlijk invloed op de kwaliteit van de foto’s. Je zult met de X-T30 een stuk sneller last krijgen van ruis dan met de X-S10. Ook kun je met de X-S10 betere slow-motion video’s maken dan met de X-T30. Verder is de sluitertijd van de X-S10 veel sneller en daarom kun je meer foto’s per seconde schieten dan met de X-T30. Kortom, de Fujifilm X-S10 heeft een heel aantal voordelen ten opzichte van de Fujifilm X-T30!

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Fujifilm X-S10. Je weet nu alles over de belangrijkste eigenschappen van de camera. Ook weet je wat de plus- en minpunten van de camera zijn. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk voor de camera gaan die het beste bij jou past!

€1.049,00
€1.049,00
€998,00