Fujifilm X-T4 review

In deze productreview beoordelen we de Fujifilm X-T4 uitgebreid op verschillende criteria. We beoordelen de belangrijkste eigenschappen van de camera en zetten ook alle plus- en minpunten op een rijtje. Verder geven we je tips over welke accessoires handig zijn om bij de camera te kopen. Na het lezen van deze productreview kun jij de camera goed met andere camera’s vergelijken en uiteindelijk de camera kiezen die het beste bij jou past!

Highlights Fujifilm X-T4

• 26.1 megapixel APS-C sensor
  • 4K video resolutie
  • Kantelbaar touchscreen scherm
  • 5-assige beeldstabilisatie

Bekijk de Fujifilm X-T4 bij één van onze partners

€1.799,00
€1.799,00
€1.599,00
€1.649,00

Voor wie is deze camera geschikt?

De Fujifilm X-T4 is een geschikte camera voor amateurfotografen of semi-professionele fotografen. De camera heeft veel hoogwaardige eigenschappen waar je als fotograaf goed mee kan experimenteren. De camera is ook erg geschikt voor vloggers, omdat het over een kantelbaar touchscreen scherm beschikt. Professionele fotografen kunnen beter kijken naar camera’s die over nog hoogwaardigere kwaliteiten beschikken.

Belangrijkste specificaties Fujifilm X-T4

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Fujifilm X-T4, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties op een rijtje gezet.

• Beeldprocessor: X-Processor 4
  • Maximale beelden per seconde: 30

• Type: APS-C
  • Resolutie: 26.1 megapixel
  • Autofocuspunten: 425
  • ISO-bereik: 160-12800

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja

Belangrijkste eigenschappen

Om een uitgebreider beeld te krijgen van de Fujifilm X-T4 hebben we verschillende eigenschappen van de camera beoordeeld. Hieronder delen we onze bevindingen, zowel de voor- als de nadelen van de camera behandelen we zodat je een realistisch beeld van deze camera krijgt.

De Fujifilm X-T4 heeft een hoogwaardige 26.1 megapixel APS-C sensor. Hiermee schiet je erg scherpe en gedetailleerde foto’s, die je eenvoudig op een groot scherm kunt laten zien. Ook dan blijft elk detail van je onderwerp goed zichtbaar.

De Fujifilm X-T4 is voorzien van een X-Processor 4 beeldprocessor. Dit is een sterke beeldprocessor, die ook als je veel in 4K video resolutie filmt alles goed en snel verwerkt. Je hoeft er met deze beeldprocessor dus niet bang voor te zijn dat hij vastloopt of dat je tijdens het filmen last krijgt van errors.

De Fujifilm X-T4 is voorzien van een snelle autofocus. Het autofocussysteem beschikt over maar liefst 425 autofocuspunten en hiermee krijg je alle details van je onderwerp dus erg precies in beeld. De autofocus stelt in slechts 0.02 seconden scherp en is voorzien van een Volg-AF-systeem. Deze stelt gezichten en ogen automatisch scherp en blijft deze onderwerpen volgen. Ideaal voor als je bijvoorbeeld bewegende mensen of dieren op de foto wilt krijgen.

De snelle autofocus in combinatie met een snelle sluitertijd zorgen ervoor dat je tot maar liefst 30 beelden per seconde kan schieten. Dit is vooral voor vogel-, wild- en sportfotografie een erg fijne bijkomstigheid!

De Fujifilm X-T4 is voorzien van 5-assige beeldstabilisatie. Dit is erg handig, want zo voorkom je ruis op je foto’s. De beeldstabilisatie zorgt er namelijk voor dat trillingen en bewegingen aanzienlijk worden verminderd. Daarom is de camera ook erg geschikt om mee te kunnen fotograferen vanuit de losse hand. Het is wel belangrijk dat als je op zoek gaat naar een bijpassende lens, dat je erop let dat de lens ook over beeldstabilisatie beschikt. Een combinatie van een body met ingebouwde beeldstabilisatie en een lens met beeldstabilisatie zorgt voor beelden van de hoogste kwaliteit.

Het ISO-bereik van de Fujifilm X-T4 loopt van 160-12800. Dat betekent dat je met deze camera goed kan fotograferen onder verschillende lichtomstandigheden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om mooie foto’s te maken met zonsopgang en zonsondergang, zonder dat je last krijgt van veel ruis. Ideaal voor als je vaak onder donkere lichtomstandigheden wilt fotograferen.

Video

De Fujifilm X-T4 staat bekend om zijn uitstekende videokwaliteit. Met deze camera kun je zowel in Full HD als in 4K resolutie filmen. Zo kun je erg scherpe video’s filmen en deze bijvoorbeeld afspelen op grote en brede schermen. Met 4K video resolutie krijg je alle details perfect in beeld en creëer je cinematische beelden. Wil je liever wat minder opslagruimte kwijt? Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om in Full HD video resolutie te filmen.

Fujifilm X-T4 display

De Fujifilm X-T4 is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dat betekent dat de camera ook een geschikte keuze is voor vloggers. Een kantelbaar scherm is ook fijn voor als je onderwerpen vanuit een lastige hoek wil fotograferen. Het touchscreen scherm is makkelijk te bedienen, je navigeert eenvoudig door het menu en dat maakt de camera erg geschikt voor vloggers.

De camera kun je via Wifi en Bluetooth connectiviteit verbinden met andere apparaten zoals je mobiel of je tablet. Zo kun je na het fotograferen en filmen de beelden direct delen met bijvoorbeeld je vrienden en familie. Of je zet de beelden gelijk op social media.

Nadelen Fujifilm X-T4

Net als iedere andere camera heeft de Fujifilm X-T4 ook een aantal nadelen. Deze zijn echter minimaal, maar toch noemen we ze even voor je op. Het AF-systeem is niet van zo’n goede kwaliteit als die van camera’s van Canon of Sony. Het herkent gezichten en ogen soms niet en soms geeft het systeem aan dat het een gezicht of ogen ziet terwijl dat niet zo is. Een ander nadeel is dat de lader van de accu niet wordt meegeleverd. Die moet je er dus apart bij kopen als je de batterijen wilt kunnen opladen. Het laatste nadeel is wat ons betreft de prijs. De prijs ligt best een stuk hoger dan de vergelijkbare camera’s en de voorganger van de X-T4. Je kunt je afvragen of de prijs/kwaliteit verhouding daarom wel goed is.

Hieronder hebben we alle plus- en minpunten van de camera op een rijtje gezet. Je ziet zo precies wat nou de voor- en de nadelen van de Fujifilm X-T4 zijn. Zo kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s.

26.1 megapixel APS-C sensor
X-Processor 4 beeldprocessor
5-assige beeldstabilisatie
Maximaal 30 beelden per seconde

Gezichts- en oogdetectie niet heel kwalitatief
Lader van accu wordt niet meegeleverd

Als je van plan bent om de Fujifilm X-T4 aan te schaffen, is het handig om er een paar relevante accessoires bij te kopen. Zo kun je meteen beginnen met fotograferen! Sommige accessoires heb je meteen nodig om überhaupt te kunnen beginnen met fotograferen. Denk bijvoorbeeld aan een lens of aan een geheugenkaart. In het geval van de Fujifilm X-T4 natuurlijk ook een acculader! Hieronder hebben we een aantal relevante accessoires op een rijtje gezet die je goed kan gebruiken in combinatie met de Fujifilm X-T4.

Een belangrijke accessoire om aan te schaffen bij de Fujifilm X-T4 is een lens. De camera wordt namelijk niet geleverd met een lens. Deze zul je dus direct bij je aankoop moeten aanschaffen, anders kun je niet beginnen met fotograferen en filmen. Als je op zoek gaat naar een lens voor de Fujifilm X-T4, is het belangrijk dat je erop let dat de lens voorzien is van een Fujifilm X-mount. Als de lens voorzien is van een Fujifilm X-mount, weet je zeker dat de lens compatibel is met de camera.

Vervolgens is het belangrijk dat je van tevoren bepaalt wat voor soort foto’s jij wilt maken. Wat voor onderwerpen wil je bijvoorbeeld fotograferen? Voor elk soort onderwerp heb je namelijk weer een andere lens nodig. Wil je normale situaties en onderwerpen vanaf een normale afstand fotograferen? Dan is het handig om voor een standaardlens te gaan. Een goed voorbeeld van een standaardlens voor de Fujifilm X-T4 is de Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 LM OIS. Hiermee kun je mooie reisfoto’s, familiefoto’s en foto’s van alledaagse situaties maken.

Wil je juist wat bredere onderwerpen zoals landschappen, steden en gebouwen kunnen fotograferen? Dan heb je een groothoeklens nodig. Een groothoeklens verbreedt het beeld en zorgt ervoor dat het onderwerp breder in beeld komt te staan. Een groothoeklens die goed in combinatie met de X-T4 gaat is de Fujifilm XF 35mm f/2.0 R WR. Met deze groothoeklens kun je mooie foto’s maken van landschappen, steden en grote gebouwen!

Als je graag foto’s maakt van vogels of andere onderwerpen die zich meestal op een verre afstand bevinden, raden we je een telelens aan. Een telelens heeft een lange brandpuntafstand en daarmee krijg je een klein onderwerp vanaf een verre afstand groot in beeld. Dat is ideaal voor het fotograferen van bijvoorbeeld vogels, wilde dieren en sportwedstrijden. Een voorbeeld van een telelens die goed in combinatie met de Fujifilm X-T4 gaat is de Fujifilm XF 70-300mm f/4.0-5.6 R LM OIS WR. Met deze lens kun je onderwerpen vanaf een verre afstand goed fotograferen!

€399,00
€795,00
7 new from €795,00
as of april 25, 2024 8:52 am
€799,12
as of april 25, 2024 8:52 am

Statief

Een andere accessoire die handig is om aan te schaffen bij de Fujifilm X-T4 is een statief. Een statief is handig voor het dragen van je camera en lens. Dit kan fysiek soms best zwaar worden en een statief biedt uitkomst wanneer je lang op dezelfde plek aan het fotograferen bent. Een andere reden om een statief te gebruiken is dat je bij het gebruik van een statief de kans op ruis aanzienlijk vermindert. Het statief zorgt er namelijk voor dat je camera en lens compleet stilstaan en daardoor krijg je veel minder last van trillingen en bewegingen tijdens het fotograferen.

Als je op zoek gaat naar een nieuw statief, is het belangrijk om op het maximale draagvermogen van het statief te letten. Dit is het aantal kilo’s wat het statief stabiel kan dragen. Als je de camera in combinatie met een kleine lens gebruikt, heb je niet per se een statief nodig met een hoog draagvermogen. De Benro TSL08AN00 Aluminium Slim Statief Kit is dan een geschikt voorbeeld van een statief wat je kunt aanschaffen.

Maak je juist gebruik van een grote lens? Dan is het beter om voor een statief met een hoog draagvermogen te gaan, zoals de Peak Design Travel Tripod. Dit statief heeft een groot draagvermogen en kan prima een telelens in combinatie met de Fujifilm X-T4 dragen.

Een geheugenkaart is een accessoire waar je absoluut niet zonder kan wanneer je van plan bent om de Fujifilm X-T4 aan te schaffen. De camera beschikt over twee geheugenkaartsleuven. Dit is vooral handig wanneer je van plan bent om vaak in 4K video resolutie te filmen. Wanneer het ene kaartje vol zit wordt er automatisch overgeschakeld naar het andere kaartje. Een goede geheugenkaart voor de Fujifilm X-T4 is de SanDisk 128 of 256GB. We raden je aan om er meteen twee tegelijk te kopen, zodat je nooit zonder geheugen komt te zitten!

Acculader Fujifilm X-T4

Omdat de Fujifilm X-T4 niet geleverd wordt met een acculader, is dit erg belangrijk om aan te schaffen bij aankoop van de camera. Een geschikte acculader voor de Fujifilm X-T4 is de Fujifilm BC-W235 Externe Dubbel Lader. Met deze lader laad je eenvoudig twee batterijen tegelijkertijd op. Zo heb je altijd een volle batterij bij de hand!

Na het lezen van deze productreview weet jij zo goed als alles over de Fujifilm X-T4. Je weet nu wat de belangrijkste eigenschappen van de camera zijn en wat de voor- en nadelen van de camera zijn. Nu kun jij de camera goed gaan vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera uitzoeken die het beste bij jou past!

€1.799,00
€1.799,00
€1.599,00