Panasonic GH6 review

In deze productreview nemen we de Panasonic GH6 uitgebreid onder de loep. We beoordelen de camera onder andere op de belangrijkste kenmerken en zetten de plus- en minpunten van de camera op een rijtje. Zo kun jij de camera makkelijk vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk de camera uitzoeken die het beste bij jou past!

Highlights Panasonic GH6

• 100 megapixel in hoge resolutie modus
  • 4K video resolutie
  • 75 beelden per seconde
  • Ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie met 7.5 stops

Bekijk de Panasonic GH6 bij één van onze partners

€1.999,00
€1.999,00
€1.999,00
€2.087,06
€2.199,00
3 new from €2.087,06
2 used from €1.415,40
as of april 25, 2024 8:56 pm
€1.799,00
€2.199,00
€1.799,00

Voor wie is deze camera geschikt?

De Panasonic GH6 is geschikt voor professionele filmmakers en fotografen. De camera biedt veel opties en dat tegen een vrij goede prijs/kwaliteit verhouding. De camera is minder geschikt voor beginnende fotografen en amateurfotografen. Dit komt omdat de camera zoveel opties biedt dat het erg lastig wordt om de camera te bedienen zonder kennis over camera’s.

Belangrijkste specificaties Panasonic GH6

Om alvast een globaal beeld te krijgen van de Panasonic GH6, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties van de camera op een rijtje gezet. Deze kun je makkelijk vergelijken met andere camera’s.

• Maximale beelden per seconde: 75

• Type: Micro Four Thirds
  • Resolutie: 25.2 megapixel
  • ISO-bereik: 100-25600

• Full HD: Ja
  • 4K: Ja

Belangrijkste eigenschappen Panasonic GH6

Natuurlijk hebben we niet alleen naar de belangrijkste specificaties gekeken, we hebben ook de belangrijkste eigenschappen van de camera uitgebreid beoordeeld op verschillende criteria. Zo weet je precies wat je kan verwachten van deze camera en wat de mogelijkheden zijn.

De Panasonic GH6 is voorzien van een 25.2 Live MOS-sensor, waarmee je hoogwaardige beelden kan schieten waarbij alle details scherp in beeld komen. Ideaal voor als je de beelden later bijvoorbeeld op een groot scherm wilt afspelen of op een groot canvas wilt kunnen afdrukken.

Wat deze camera bijzonder maakt, is dat de camera is voorzien van een hoge resolutie modus. In deze modus kun je foto’s maken met een resolutie van 100 megapixel. Deze beelden kun je vanuit de losse hand schieten en zowel in RAW als in JPEG schieten!

De camera is voorzien van een Venus Engine beeldprocessor. Deze beeldprocessor zorgt ervoor de foto’s en video’s snel worden verwerkt. Ideaal voor als je van plan bent om vaak in 4K video resolutie te filmen of snel veel foto’s achter elkaar wilt schieten. De beeldprocessor zorgt ervoor dat de camera niet vastloopt en dat je lekker door kunt gaan met filmen en fotograferen.

Uiteraard is de Panasonic GH6 voorzien van snelle autofocus. Het autofocussysteem stelt elk detail van je onderwerp razendsnel scherp en daardoor kun je snel actiefoto’s schieten. Dat in combinatie met de razendsnelle elektronische sluiter maakt het mogelijk om tot wel 75 beelden per seconde te schieten!

De Panasonic GH6 is voorzien van ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie die tot 7.5 stops aan bewegingen compenseert. Dit maakt het mogelijk om beelden te schieten zonder ruis. Dit is ook ideaal voor tijdens het filmen van bewegende onderwerpen. Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie zul je geen last krijgen van schokkerige bewegingen of trillingen in de beelden. Zelfs als je een lens gebruikt die niet over ingebouwde beeldstabilisatie beschikt, zorgt de camera ervoor dat de beelden worden gestabiliseerd!

Deze systeemcamera is vooral gefocust op het maken van video’s. Zo kun je met deze camera video’s schieten in 4K 120fps video resolutie. Dat maakt het mogelijk om cinematische beelden te maken en je creativiteit de losse loop te laten gaan. Verder is de camera ook erg geschikt om slow motion video’s mee te maken. Met deze camera maak je namelijk slow motions van 300fps! Perfect om prachtige slow motions te maken van de zonsopgang en ondergang.

Met deze camera kun je zelfs 5.7K 30fps videobeelden intern opslaan. Dit is de eerste camera van de Lumix-serie die deze mogelijkheid heeft. Voor filmmakers een zeer interessante optie!

Uiteraard is deze camera voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Hierdoor is de camera ook erg geschikt voor vloggers. Je kantelt het scherm eenvoudig en zo kun je zien of je wel goed in beeld staat. Via het touchscreen scherm bedien je de camera eenvoudig en stel je makkelijk de instellingen in. Het display is dus erg gebruiksvriendelijk en vooral erg handig voor vloggers.

De Panasonic GH6 beschikt over Wifi en Bluetooth connectiviteit. Als je de camera verbind met je smartphone of met een tablet, kun je de beelden direct overzetten naar een van deze apparaten. Ideaal voor als je de geschoten beelden gelijk wilt kunnen delen met vrienden, familie of op social media. Je kunt de camera ook via de app bedienen. Zo kun je de camera op een afstandje zetten en via bijvoorbeeld je smartphone de camera bedienen en foto’s schieten. Dit is erg handig voor als je bijvoorbeeld zelf ook goed in beeld wilt staan, maar niet dicht bij de camera kan staan!

Geheugen en opslag

Panasonic GH6 geheugenkaarten

De Panasonic GH6 is voorzien van maar liefst 2 geheugenkaartsleuven. Een van de geheugenkaartsleuven is geschikt voor een CFexpress Type B kaart en de andere sleuf is geschikt voor een SD UHS-II kaart. Let er dus op dat je de juiste geheugenkaarten aanschaft bij deze camera. Deze camera beschikt over twee geheugenkaartsleuven, omdat je waarschijnlijk veel geheugen gaat verbruiken als je vaak filmt. Dit is fijn, want zo hoef je er niet bang voor te zijn dat je beelden kwijtraken omdat het geheugenkaartje vol zit. De camera schakelt in dat geval automatisch over na het tweede geheugenkaartje en zo weet je zeker dat er nooit beeldmateriaal verloren gaat.

Nadelen Panasonic GH6

We kunnen eigenlijk amper nadelen vinden bij deze hoogwaardige camera. Het enige nadeel wat we kunnen bedenken is dat de camera niet erg compact en licht is, maar juist erg zwaar en groot. Dit kan lastig zijn voor als je de camera mee op reis wilt nemen of de hele dag in je handen wilt vasthouden. Let er bij het uitzoeken van een statief op dat het statief over genoeg draagvermogen beschikt om de camera te kunnen dragen.

Om een goed overzicht te krijgen van alle voor- en nadelen van de Panasonic GH6, hebben we hieronder alle plus- en minpunten op een rijtje gezet. Zo kun je de camera eenvoudig vergelijken met andere camera’s en uiteindelijk voor de camera gaan die het beste bij jou past!

25.2 megapixel MOS-sensor
Hoge resolutie modus met 100 megapixel
ISO-bereik van 100-25600
Slow motion met 300 fps
5-assige beeldstabilisatie
Maximaal 75 beelden per seconde
2 geheugenkaartsleuven

Groot en zwaar

Ben jij van plan om deze camera aan te schaffen? Dan is het handig om er ook gelijk wat relevante accessoires bij aan te schaffen. Deze systeemcamera wordt bijvoorbeeld niet geleverd met een lens. Die zul je er dus bij moeten kopen voordat je aan de slag kan gaan met fotograferen. Verder heb je geheugenkaarten nodig om te kunnen beginnen met fotograferen en filmen. Hieronder hebben we een aantal relevante accessoires op een rijtje gezet die handig zijn in combinatie met de Panasonic GH6.

Lens

De Panasonic GH6 wordt niet geleverd met een lens, deze zul je er dus gelijk moeten bij kopen als je wilt kunnen beginnen met filmen en fotograferen. Maar wat is nou een goede lens en welke lens heb je nodig? Dit ligt er aan wat voor soort foto’s en video’s jij wilt kunnen maken. Ben jij van plan om bijvoorbeeld alledaagse activiteiten te fotograferen en filmen? Of op vakantie en tijdens feestjes te fotograferen en filmen? Dan is een standaardlens of een allroundlens een goede keuze. Een goed voorbeeld van een standaard/allroundlens is de Panasonic Lumix G LEICA DG VARIO-SUMMILUX 25-50mm f/1.7 ASPH.

Wil jij juist grote en brede onderwerpen kunnen fotograferen en filmen? Dan heb je een groothoeklens nodig. Een groothoeklens is erg geschikt voor het fotograferen en filmen van gebouwen, steden maar ook voor interieurfotografie. De Panasonic Lumix G X Vario 12-35mm f/2.8 II ASPH OIS is een goede optie voor als je op zoek bent naar een groothoeklens. Met deze lens krijg je alle brede onderwerpen goed in beeld!

Houd jij er juist van om kleine onderwerpen vanaf een verdere afstand te kunnen fotograferen? Denk bijvoorbeeld aan vogels, wilde dieren of sporters tijdens sportwedstrijden. Dan heb je een telelens nodig. Een telelens is voorzien van een grote brandpuntafstand en hiermee krijg je een klein onderwerp groot in beeld. Een geschikte telelens voor de Panasonic GH6 is de Panasonic Lumix DG 100-400mm f/4-6.3 ASPH Power OIS. Met deze lens kun je in- en uitzoomen en kleine onderwerpen goed en scherp in beeld krijgen.

Statief

Een andere accessoire die erg handig is tijdens het fotograferen en filmen, is een statief. Een statief heb je niet per se nodig om te kunnen fotograferen of filmen, maar is wel een goede toevoeging. Vooral bij deze camera, omdat de camera erg zwaar en groot is. Als je de hele dag op pad bent om te fotograferen en filmen, is het fijn om de camera even op een statief te kunnen zetten. Al helemaal als je de camera in combinatie met een grote lens gebruikt.

Maar wat voor statief is nou geschikt voor de Panasonic GH6? Dit ligt er aan wat voor lenzen jij gebruikt voor deze camera. Gebruik je alleen de wat kleinere lenzen? Dan kun je voor een statief gaan met een wat lager draagvermogen, waardoor je wat goedkoper uit bent. De Velbon EX-630 is dan bijvoorbeeld een goede optie. Voor een lage prijs heb je een kwalitatief statief dat je goed in combinatie met de Panasonic GH6 met een kleine lens kan gebruiken.

Als je een telelens gebruikt, is het beter om voor een statief te gaan met een hoger draagvermogen. Een goede keuze zou dan de Sirui Aluminium KTV1 zijn. Dit statief beschikt over een draagvermogen van 12 kilo en kan dus prima een telelens in combinatie met de camera dragen.

€79,95
€179,00

Natuurlijk is het ook belangrijk om een geheugenkaart aan te schaffen als je van plan bent om de Panasonic GH6 te kopen. De camera beschikt over 2 geheugenkaartsleuven, waarvan de ene geschikt is voor een CFexpress Type B kaart en de andere voor een SD-UHS II kaart. Het is dus handig als je gelijk allebei de kaartjes aanschaft. Als je van plan bent om veel te gaan filmen in een hoge video resolutie, kun je beter voor kaartjes gaan met een grote opslag. Zo hoef je de kaartjes niet de hele tijd te verwisselen en kun je de hele dag filmen en fotograferen.

Wat is het verschil tussen de Panasonic GH6 en de Panasonic GH5 II?

Veel mensen vragen zich terecht af wat nou precies het verschil is tussen de Panasonic GH6 en de Panasonic GH5 II. De Panasonic GH6 is de opvolger van de Panasonic GH5 II en is op een aantal vlakken verbeterd ten opzichte van de GH5 II. De sensor van de GH6 heeft bijvoorbeeld 25.21 megapixels, waar de sensor van de GH5 slechts 20.33 megapixels heeft.

Een ander groot verschil is de maximale video resolutie. Deze is bij de GH5 II nog maximaal 4K met 60fps en bij de GH6 maximaal 5.7K met 30fps. Ook kun je met de GH6 betere slow motion video’s maken in Full HD met maar liefst 300fps, waar de GH5 II dit in Full HD met 180fps kan. Verder is de GH6 voorzien van een hoge resolutie stand, waarmee je foto’s kunt schieten in 100 megapixel resolutie. Deze optie heeft de GH5 II niet. Verder kun je met de GH5 II tot 12 beelden per seconde schieten en met de GH6 tot maar liefst 75 beelden per seconde.

Je merkt het al, de GH6 is in veel opzichten verbeterd. Maar dit zie je dan natuurlijk ook weer terug in de prijs. Wat voor jou de beste keuze is, ligt helemaal aan jouw fotografie en filmvoorkeuren. Vergelijk de specificaties eens goed met elkaar en kies uiteindelijk de camera die het beste bij jou past!

In deze productreview hebben we de Panasonic GH6 uitgebreid beoordeeld op verschillende criteria. We hebben je alles uitgelegd over de belangrijkste kenmerken van de camera. Ook hebben we de plus- en minpunten op een rijtje gezet. Kijk ook nog eens bij de relevante accessoires als je van plan bent om deze camera te kopen. Zo kun je direct aan de slag met het maken van kwalitatieve foto’s!

€1.999,00
€1.999,00
€1.999,00