Canon EOS 850D review

In deze review beoordelen we de Canon EOS 850D uitgebreid op verschillende criteria. De Canon EOS 850D is een geschikte camera voor beginnende fotografen en amateurfotografen. In deze review beoordelen en reviewen we onder andere de belangrijkste eigenschappen van de camera. We zetten de voor- en nadelen op een rijtje, zodat jij de camera makkelijk met andere camera’s kan vergelijken. Uiteindelijk kun je de camera uitzoeken die het beste bij jou past!

Highlights Canon EOS 850D

Tot wel 7 beelden per seconde!

Dual Pixel CMOS autofocus

Bekijk de Canon EOS 850D bij één van onze partners

€841,40
€878,00
€878,00
€919,99
as of april 25, 2024 8:56 pm

Voor wie is de Canon EOS 850D geschikt?

De Canon EOS 850D is vooral geschikt voor beginnende fotografen en amateurfotografen. De camera is erg gebruiksvriendelijk en een ideale camera om het fotograferen te ontdekken. De camera biedt toch al veel mooie functies waarmee je hoogwaardige beelden en video’s kunt schieten. Je schiet bijvoorbeeld tot wel 7 beelden per seconde! Ideaal voor natuur- en sportfotografie. Een echte must-have voor de beginnende fotograaf die hoogwaardige beelden wil kunnen schieten!

Relevante specificaties

Om alvast een globaal beeld van de camera te krijgen, hebben we hieronder de belangrijkste specificaties op een rijtje gezet.

• Beeldprocessor: DIGIC 8
  • Maximale beelden per seconde: 7

Beeldsensor specificaties:

• Type: APS-C
  • Megapixels: 24.1 megapixel

Video resolutie:

• Full HD en 4K

• Kantelbaar touchscreen scherm

• Wifi, Bluetooth & NFC

Belangrijkste eigenschappen

Hieronder gaan we uitgebreid in op de belangrijkste eigenschappen van de Canon EOS 850D. We nemen eigenschappen als de beeldsensor, de autofocus en de video resolutie uitgebreid onder de loep en delen onze bevindingen hieronder.

De Canon EOS 850D is voorzien van een 24,1 megapixel APS-C beeldsensor. Met deze beeldsensor schiet je foto’s van hoogwaardige kwaliteit. Elk detail wordt goed zichtbaar met deze camera en je zou de foto’s prima op een groot scherm kunnen projecteren of afdrukken op groot formaat.

Deze camera is voorzien van Full HD (60fps) of 4K (30fps)video resolutie. 4K video’s zijn erg scherp en gedetailleerd. Wanneer je veel in 4K video resolutie filmt is het handig om een geheugenkaart met veel geheugen te kopen. De 4K beelden nemen namelijk veel ruimte in beslag en je kaartje kan binnen no-time helemaal vol zitten.

Uiteraard is de Canon EOS 850D voorzien van autofocus. De Dual Pixel CMOS AF zorgt er samen met het 45 autofocuspunten systeem voor dat je onderwerp razendsnel scherp wordt gesteld. Zowel tijdens het fotograferen als het filmen. Dankzij de snelle autofocus en sluitertijd kun je tot wel 7 beelden per seconde schieten! Ideaal voor het fotograferen van wilde dieren, vogels of sporters.

De Canon EOS 850D beschikt helaas niet over ingebouwde beeldstabilisatie. Als je aan het fotograferen bent, kun je dus geen gebruik maken van beeldstabilisatie. Voor filmen is dit echter wel mogelijk. De camera heeft namelijk een functie die ervoor zorgt dat je video’s worden gestabiliseerd. Dit heet de 5-assige Digital Movie IS. Ideaal voor als je van plan bent om vaak te gaan filmen of als je een vlogger bent.

Het ISO-bereik van deze camera is met 100-51200 erg groot. Zo kun je onder verschillende lichtomstandigheden nog goed fotograferen en filmen, zonder dat je last krijg van veel ruis of onderbelichting. Ideaal voor als je van plan bent om vaak in het donker te gaan fotograferen.

De Canon EOS 850D is voorzien van Wifi, Bluetooth en NFC connectiviteit. Met deze functies kun je de camera eenvoudig verbinden met andere apparaten. Zo kun je de beelden die je hebt geschoten direct delen met andere apparaten en bijvoorbeeld op social media zetten. Als je de CameraConnect App download, kun je de camera besturen via je mobiel of tablet. Dat betekent dat je vanaf een afstand kunt fotograferen en ook makkelijker jezelf op de foto kan krijgen!

De Canon EOS 850D is voorzien van een kantelbaar touchscreen scherm. Dit is natuurlijk ideaal voor vloggers en het maken van selfies bijvoorbeeld. Dankzij de touchscreen kun je de camera nog makkelijker bedienen!

Canon EOS 850D display

Gebruiksvriendelijkheid

De Canon EOS 850D is voorzien van verschillende standen en erg geschikt voor beginnende fotografen of amateurfotografen. Het menu is erg overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Verder kun je voor het fotograferen en filmen kiezen uit verschillende standen. Als je kiest voor de automatische stand gaat hoef je zelf niets in te stellen. Dit is erg fijn voor bijvoorbeeld beginnende fotografen. De camera past de instellingen automatisch aan naar de omstandigheden. Wil je liever zelf de instellingen kunnen veranderen? Dan is het mogelijk om in de handmatige stand te fotograferen. In deze stand kun je zelf de sluitertijd, de ISO-waarde en het diafragma aanpassen aan de omstandigheden waarin jij fotografeert. Ideaal voor als je bijvoorbeeld in het donker sterren wilt kunnen fotograferen en een langere sluitertijd in wilt stellen!

Nadelen Canon 850D

Uiteraard heeft de Canon EOS 850D net als alle andere camera’s een aantal nadelen. Het grootste nadeel aan de Canon EOS 850D is dat de camera niet beschikt over ingebouwde beeldstabilisatie. Dit betekent dat je snel last van ruis kunt krijgen op je foto’s en video’s. Het is daarom aangeraden om de camera vaak in combinatie met een statief te gebruiken. Zo blijft je camera goed stilstaan en krijg je minder snel last van ruis dan als je fotografeert uit de losse hand! Een ander nadeel aan de camera is dat hij niet weerbestendig is. Zo kan de camera niet tegen water en stof en moet je erg voorzichtig zijn wanneer het regent!

De plus- en minpunten op een rijtje!

Het is natuurlijk handig om de plus- en minpunten van de Canon EOS 850D op een rijtje te hebben. Zo krijg je een overzichtelijk beeld van de voor- en nadelen van de camera. Dit is handig om te hebben voor als je de camera wilt vergelijken met andere camera’s. Hieronder hebben we de voor- en nadelen van de camera uitgebreid op een rijtje gezet!

24,1 megapixel APS-C beeldsensor
DIGIC 8 beeldprocessor
Full HD en 4K video resolutie
Dual Pixel CMOS autofocus
45 autofocuspunten systeem
Tot 7 beelden per seconde
Wifi, Bluetooth & NFC connectiviteit
5-assige Digital Movie IS

Niet weerbestendig
Geen beeldstabilisatie

Als je een nieuwe camera aanschaft, is het meestal ook handig om er een aantal accessoires bij te kopen die het fotograferen een stuk makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan lenzen, geheugenkaarten en statieven. De Canon EOS 850D wordt niet geleverd met een lens, die moet je er dus bijkopen. Hieronder hebben we een paar relevante accessoires op een rijtje gezet waarmee het fotograferen een stuk makkelijker wordt!

Als je de Canon EOS 850D aanschaft, moet je daar ook een nieuwe lens bijkopen. Maar wat is nou een goede lens voor deze camera en wat voor een lens is handig om mee te beginnen? Ten eerste moet je rekening houden met de compatibiliteit van de camera. De Canon 850D is voorzien van een EF-S mount en dat betekent dat je op zoek moet gaan naar een lens die over deze mount beschikt. De meeste beginnende fotografen beginnen met een standaardlens. Een standaardlens is geschikt voor het fotograferen en filmen tijdens reizen, familie uitjes en het fotograferen van alledaagse activiteiten. Een goed voorbeeld van een standaard lens voor de 850D is de Canon EF-S 18-55mm F/4-5.6 IS STM compact. Als je de camera hebt aangeschaft om bijvoorbeeld vogels te kunnen fotograferen, is het handiger om gelijk voor een zoomlens of een telelens te gaan. Vogels bevinden zich namelijk vaak op verre afstand en dan is het handig als je een stuk kan inzoomen of vergroten. Een goed voorbeeld van een zoom-/telelens voor de 850D is de Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 II IS USM. Wil je juist graag landschappen, steden en gebouwen fotograferen? Dan is het beter om voor een groothoeklens te gaan. Met een groothoek lens krijg je gebouwen, steden en landschappen breed in beeld. Een voorbeeld van een goede groothoeklens is de Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 IS STM. Je merkt het al, voor elke situatie is weer een andere lens geschikt. Daarom is het handig om van tevoren te bepalen wat voor onderwerpen jij graag wilt gaan fotograferen en filmen.

Als je wilt kunnen fotograferen met een camera, zul je eerst een geheugenkaart in de camera moeten plaatsen. Vooral als je van plan bent om vaak te filmen in 4K resolutie, is het handig om voor een geheugenkaart te gaan die beschikt over een groot geheugen. Anders is de kans groot dat je geheugen binnen no-time vol zit en moet je het kaartje eerst leegmaken voordat je verder kan met fotograferen. Een goede keuze voor een geheugenkaart is de SanDisk Extreme MicroSDXO 128GB.

Een statief is een handige accessoire om bij je camera te kopen. Tijdens het fotograferen uit de hand kun je met de Canon EOS 850D al gauw last van ruis krijgen. Als je de camera dan op een statief plaatst, krijg je daar een stuk minder snel last van. Ook als je van plan bent om een lange tijd achter elkaar te fotograferen op dezelfde plek, is een statief een handige accessoire. Al helemaal als je grote, lange lenzen gebruikt waardoor het erg zwaar wordt om te tillen. Als je geen gebruik maakt van zware lenzen is de Cullmann Alpha 2500 Mobile een goede keuze. Maak je wel gebruik van zware lenzen? Dan kun je beter voor de Manfrotto 290 XTRA Kit Ball Head gaan. Deze heeft een hoger draagvermogen en biedt meer stabiliteit voor zwaar apparatuur.

Wat is het verschil tussen de Canon EOS 850D en de Canon EOS 250D?

De Canon EOS 850D lijkt veel op de Canon EOS 250D en dat is ook de reden dat veel mensen twijfelen over welke van de twee ze moeten kiezen. Wat zijn nou precies de verschillen tussen de Canon EOS 850D en de Canon EOS 250D? De verschillen zijn minimaal, maar toch zijn er een paar waar je rekening mee moet houden voordat je er een kiest. De Canon EOS 850D kan namelijk meer foto’s per seconde schieten dan de Canon EOS 250D. Met de 850D kun je tot wel 7,5 foto’s per seconde schieten en met de 250D ‘slechts’ 5 per seconde. Voor natuur- en sportfotografen is het dus interessanter om voor de 850D te gaan. Verder kun je met de 850D beter scherpstellen, omdat de camera beschikt over wel 45 autofocuspunten. De 250D beschikt daarentegen over slechts 9 autofocuspunten. Ook het ISO-bereik van de 850D is groter met 100-51200, waar de 250D over een ISO-bereik van 100-25600 beschikt. Een ander klein verschil waar je rekening mee kunt houden als je van plan bent om veel te filmen is dat de 850D over digitale beeldstabilisatie beschikt tijdens het filmen en de 250D niet. Het grootste verschil tussen de beide camera’s zit in de prijs. De 250D kost slechts €529,- en de 850D €919,-. Heb je een klein budget? Dan kun je beter voor de 250D gaan, want die camera heeft een veel betere prijs/kwaliteit verhouding!

Na het lezen van deze productreview weet jij alles over de Canon EOS 850D. Je weet nu onder andere wat de voor- en nadelen van de camera zijn. Nu kun je de camera goed vergelijken met andere camera’s. Uiteindelijk ga je natuurlijk voor de camera die het beste bij jouw wensen past! Vergeet daarnaast niet om wat relevante accessoires bij de camera te kopen, zodat jij meteen kan beginnen met het fotograferen!

€841,40
€878,00
€878,00